Ammoniak uit kuisproduct halen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 15

Ammoniak uit kuisproduct halen

hallo,

ik heb een vraagje. Ik doe mijn eerste jaar industrieël ingenieur, en we moeten voor practicum chemie in een aantal lessen (we krijgen wel meer dan tijd genoeg) hat actieve bestandsdeel uit een kuisproduct krijgen.

Wij hebben glanzer superclean gekregen, dit lijkt me een ontvetter aangezien er ammoniak inzit.(Ik vind geen info over de andere stoffen in het product.. ) Nu moeten we die ammoniak deruit kunnen halen.

Weten jullie hoe ik dit probleem oplos ?

Re: Ammoniak uit kuisproduct halen

Ammoniak(gas)lost geweldig goed op in water.Bij een temperatuur van 70°C komt het gas terug vrij.Dus verwarmen en het gas terug opvangen in ijskoud gedistilleerd water.Ammoniak vormt met water NH4OH en er komt warmte vrij.Probeer eens met een paar druppels in een reageerbuisje op te warmen.

Berichten: 364

Re: Ammoniak uit kuisproduct halen

er kan 1200 liter ammoniak gas in een liter water N.O.

ter info :shock: das behoorlijke pak

Berichten: 45

Re: Ammoniak uit kuisproduct halen

NH4OH bestaat niet, alleen NH4+ en OH- ionen.

Miss kan je het NH3 opvangen in een cilinder oid en er water door vernevelen, lijkt me beter en dan verlies je een stuk minder lijkt me.

Zoek eens de MSDS van het product op, daar staat denk ik alle info wel in die je nodig hebt en miss zitten er wel meerdere actieve bestand delen in, of gaat het alleen om de ammonia?

Als het alleen om de NH3 gaat dan is het net voortgezet onderwijs scheikunde..simpel dus.

Reageer