Failliet!

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Failliet!

Ik ben zeer rijk.Laten we zeggen:Ik heb zoveel geld als ik wil.

Jij bezit slechts 3 euro. We doen een spelletje:Ik gooi telkens een dobbelsteen; komt er een 6 dan betaalt jij mij 1 euro; zoniet betaal ik jou 1 euro.

Hoe groot is de kans dat jij failliet gaat?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Re: Failliet!

100%

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Failliet!

Als jij oneindig veel geld hebt en ik niet, wordt er dus per definitie doorgespeeld tot ik failliet ben. Dat is simpelweg de enige mogelijke uitkomst (al kan het vrij lang duren).
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: Failliet!

Volgens mij is dat nie oneindig, in praktijk wel, maar in theorie zou ik tot in het oneindige kunnen blijven winnen (die kans is wel oneindig klein)
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Failliet!

(die kans is wel oneindig klein)
0 inderdaad, daarom is de kans 1 dat je vroeg of laat failliet gaat.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Failliet!

Ik weet niet als de vraag goed begrepen is: Het gaat wel over de kans van het failliet van de persoon met 3 euro. Volgens mijn weten is dit verre van 100%. Stel
\(s_n\)
de kans dat de persoon met n euro failliet gaat dan is
\(s_n=\frac{1}{6} .s_{n-1}+...\)
.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Failliet!

Als Sn de kans is dat een persoon met n euro failliet gaat (dit spel spelend tegen iemand met oneindig veel geld), dan geldt
\(S_n = \frac16 S_{n-1} + \frac56 S_{n+1}\)
En dat klopt, aangezien
\(S_n = 1 \forall n \in \nn\)
.

Volgens mij begrijpen we de vraag goed. Ongeacht of je 3 of 5 of 10900 euro hebt, als je dit speelt tegen iemand met oneindig veel geld, is er maar één mogelijke uitkomst: je gaat failliet. Als er maar één mogelijke uitkomst is, is de kans daarop per definitie 100%.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: Failliet!

Rogier schreef:Als Sn de kans is dat een persoon met n euro failliet gaat (dit spel spelend tegen iemand met oneindig veel geld), dan geldt
\(S_n = \frac16 S_{n-1} + \frac56 S_{n+1}\)
En dat klopt, aangezien
\(S_n = 1 \forall n \in \nn\)
.


Even offtopic maar kan iemand me zeggen wat voor een vergelijking dat is?

Berichten: 24

Re: Failliet!

Ik denk niet dat de kans 100 procent is maar veel kleiner!

Uitleg volgt.

Berichten: 24

Re: Failliet!

Je kan ten vroegste na 3 spelbeurten failliet zijn. Met een kansboom zie je vlug dat de kans daar op 1 op 216 is (3 keer na elkaar 6 met de teerling), je hebt 125/216 kans op 6 euro, 100/216 op 4 euro en 15/216 op 2 euro.

Je kan dan met het geval dat je twee euro hebt ten vroegste over 2 beurten failliet gaan.

De kans daarop is (5/216+5/216)*1/36=10/7776.

Natuurlijk kan je nog failliet gaan als je 6 of 4 euro hebt na 3 beurten maar die kansen worden altijd maar kleiner en hoewel je natuurlijk altijd (ook met 1 miljoen euro) failliet kan gaan, toch wordt de kans altijd maar kleiner en zal je als je al die kansen optelt niet aan 1 geraken. (denk ik)

Denk maar aan de som van 1/3+1/6+/1/12+1/24..., die wordt toch ook nooit 1 maar nadert tot 2/3.

Berichten: 123

Re: Failliet!

Als iemand oneindig veel geld heeft te verliezen kan dit spel oneindig lang duren. M.a.w. er gaat niemand failliet. Dit zou volgens mij tot een van de uitkomsten gerekend moeten worden.
"Simplicity does not come of itself but must be created."

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Failliet!

Waarom probeert niemand de geciteerde recursie op te lossen?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Failliet!

aaargh schreef:
Rogier schreef:Als Sn de kans is dat een persoon met n euro failliet gaat (dit spel spelend tegen iemand met oneindig veel geld), dan geldt
\(S_n = \frac16 S_{n-1} + \frac56 S_{n+1}\)
En dat klopt, aangezien
\(S_n = 1 \forall n \in \nn\)
.
Even offtopic maar kan iemand me zeggen wat voor een vergelijking dat is?
Bedoel je wat voor een type vergelijking? Het is een recursie- of differentievergelijking, een discreet analogon van een differentiaalvergelijking.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 24

Re: Failliet!

Sorry, foutje in mijn post, "100/216 op 4 euro" moet 75/216 zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Failliet!

Bedoel je wat voor een type vergelijking? Het is een recursie- of differentievergelijking, een discreet analogon van een differentiaalvergelijking.
Sorry als ik de verkeerde formulering heb gebruikt. Maar alles heb ik hier geleerd en ook een beetje op internet, ik meen dat men ze alle twee mag gebruiken m.a.w. ze dekken dezelfde lading. :)
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Reageer