Maximaal aantal zetels voor een partij

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Maximaal aantal zetels voor een partij

Hoeveel zetels kan een partij theoretisch maximaal krijgen? Zijn dat de 150 zetels? Zo ja, wat zijn daar dan de consequenties van, mocht een partij bij een verkiezing inderdaad 150 zetels halen? Gaan we dan nog steeds verder als democratie of vallen we dan onder een dictatuur? Zijn er regels die voorkomen dat een partij 150 zetels kan halen; met andere woorden: kan een partij ook in de praktijk 150 zetels halen? En zomaar even een klein vraagje voor tussendoor: hoeveel stemmen heb je minimaal nodig om een zetel te behalen? Of is dat gewoon een kwestie van AantalUitgebrachteStemmen/150?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Berichten: 12

Re: Maximaal aantal zetels voor een partij

Hoeveel zetels kan een partij theoretisch maximaal krijgen? Zijn dat de 150 zetels? Zo ja, wat zijn daar dan de consequenties van, mocht een partij bij een verkiezing inderdaad 150 zetels halen? Gaan we dan nog steeds verder als democratie of vallen we dan onder een dictatuur? Zijn er regels die voorkomen dat een partij 150 zetels kan halen; met andere woorden: kan een partij ook in de praktijk 150 zetels halen? En zomaar even een klein vraagje voor tussendoor: hoeveel stemmen heb je minimaal nodig om een zetel te behalen? Of is dat gewoon een kwestie van AantalUitgebrachteStemmen/150?
Het is inderdaad gewoon AantalUitgebrachteStemmen/150. Echter dan is er nog een afrondingsprobleem. Een voorbeeld hiervan:

Stel het parlement heeft 100 zetels

Er zijn drie partijen (#1, #2 en #3) die hebben meegedaan

Deze hebben respectievelijk 59,5%, 20% en 20,5% van de stemmen gekregen

Het is duidelijk dat #1 in elk geval 59 zetels krijgt, #2 20 zetels, en #3 20 zetels.

In totaal zijn dan 99 zetels verdeeld.

Dit word opgelost door Restzetels.

Op de vraag "hoeveel stemmen zijn er nodig voor één zetel" kan ik wel een educated guess maken. Er zijn ongeveer 12 miljoen stemgerechtigden in Nederland, plusminus 80% van de stemgerechtigden stemt ook daadwerkelijk. Dit zijn: 12.000.000 * 0.8 = 9.600.000 stemmen. En dus 9.600.000 / 150 = 64.000 stemmen benodigd per zetel.

En de vraag "kan één partij gewoon 150 zetels kan krijgen?" Het lijkt mij wel, ik zie niet in waarom dit niet zou kunnen iig. En als het gebeurt is Nederland daardoor niet automatisch een dictatuur hoor. Een dictatuur is een staatsvorm waarin absolute macht doorgaans bij één persoon ligt. En in jou voorbeeld zijn het nog steeds 150 mensen die het land besturen, ze zitten gewoon in de zelfde partij. Daarnaast is er in de meeste dictaturen sprake van systematische onderdrukking van andersdenkenden, die er in jou voorbeeld niet lijken te zijn. :)

Wel kan een democratisch gekozen persoon/partij er 'stiekem' een dictatuur van maken door de democratische instituties geleidelijk af te schaffen. Of hier regels tegen zijn weet ik eigenlijk niet.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Maximaal aantal zetels voor een partij

Als 1 partij bijna alle stemmen krijgt, en alle andere partijen halen de kiesdeler niet, dan krijgt die ene partij inderdaad alle 150 zetels.

Dan heb je nog geen dictatuur, dan heb je een volksvertegenwoordiging die de steun heeft van bijna alle kiezers op een verwaarloosbare minderheid na.

Het maakt het vormen van een regering wel erg makkelijk.

Maar gezien de huidige verhoudingen denk ik niet dat we gauw in zo'n situatie zullen belanden.

Berichten: 590

Re: Maximaal aantal zetels voor een partij

En ze kunnen ook de grondwet wijzigen, daar is een tweederde meerderheid in het parlement voor nodig. Op die manier kan die partij dus alles doen wat het wilt. Misschien dat Europa nog een beetje dwars gaat zitten, maar een unilaterale opzegging van deelname aan de EU is natuurlijk een fluitje van een cent.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Maximaal aantal zetels voor een partij

En ze kunnen ook de grondwet wijzigen, daar is een tweederde meerderheid in het parlement voor nodig. Op die manier kan die partij dus alles doen wat het wilt.
Dit stel je iets te simpel voor. Voor een grondwetswijziging heb je inderdaad een tweederde meerderheid nodig. Maar niet alleen in het parlement, maar ook in de senaat.

En daarna moet hetzelfde nog een keer gebeuren in de volgende zittingsperiode, dus na de verkiezingen.

Dat is allemaal zo geregeld om al te lichtvaardige wijziging van de grondwet te voorkomen.

Berichten: 12.262

Re: Maximaal aantal zetels voor een partij

Om de grondwet te wijzigen moet je 2/3 in zowel huis als senaat hebben inderdaad. Aangezien de laatste indirect verkozen zijn moet je dus die meerderheid halen bij de volgende verkiezingen voor provinciale staten.

Mocht iemand dat ooit voor elkaar krijgen is er geen regel die bijv kan voorkomen dat zo'n club de democratie afschaft en zo haar voortbestaan vastlegt.

Maar de kans dat iemand zoiets gaat proberen is denk ik klein - een ouderwetse staatsgreep is goedkoper denk ik?
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 12

Re: Maximaal aantal zetels voor een partij

Benm schreef:Om de grondwet te wijzigen moet je 2/3 in zowel huis als senaat hebben inderdaad. Aangezien de laatste indirect verkozen zijn moet je dus die meerderheid halen bij de volgende verkiezingen voor provinciale staten.  

Mocht iemand dat ooit voor elkaar krijgen is er geen regel die bijv kan voorkomen dat zo'n club de democratie afschaft en zo haar voortbestaan vastlegt.  

Maar de kans dat iemand zoiets gaat proberen is denk ik klein - een ouderwetse staatsgreep is goedkoper denk ik?
Als meer dan 99% van Nederland voor de zelfde partij stemt, dan is democratie imo ook helemaal niet de beste regeringsvorm. Maar in zo'n samenleving is bijv communisme veel succesvoller. Het is dus maar goed ook dat er geen regels zijn die het onmogelijk maken dat democratie word afgeschaft. Maar het is wel belangrijk dat het erg moeilijk is en lang duurt. Democratie heeft haarzelf immers al zo vaak bewezen dat ze toch wel wat respect mag genieten. :wink:

Berichten: 206

Re: Maximaal aantal zetels voor een partij

Het is dus maar goed ook dat er geen regels zijn die het onmogelijk maken dat democratie word afgeschaft.
Wat is daar goed aan? [rr]

Gebruikersavatar
Berichten: 12

Re: Maximaal aantal zetels voor een partij

VortexV schreef:Het is dus maar goed ook dat er geen regels zijn die het onmogelijk maken dat democratie word afgeschaft.
Wat is daar goed aan? [rr]
Leg ik dat niet in die zelfde post uit? :wink:

Berichten: 206

Re: Maximaal aantal zetels voor een partij

Troy schreef:
VortexV schreef:Het is dus maar goed ook dat er geen regels zijn die het onmogelijk maken dat democratie word afgeschaft.
Wat is daar goed aan? [rr]
Leg ik dat niet in die zelfde post uit? :wink:
Nee. Tenzij je argument is dat communisme niet mogelijk is in een democratie, wat ik niet zou snappen.

Gebruikersavatar
Berichten: 12

Re: Maximaal aantal zetels voor een partij

VortexV schreef:
Troy schreef:Wat is daar goed aan? :)
Leg ik dat niet in die zelfde post uit? :wink:
Nee. Tenzij je argument is dat communisme niet mogelijk is in een democratie, wat ik niet zou snappen.
Zo heb ik het nog niet bekeken. Communisme kan natuurlijk wel in een democratie. Ik ging er inderdaad vanuit dat dat niet het geval was, beetje te snel op de reply knop gedrukt dus. [rr]

Berichten: 150

Re: Maximaal aantal zetels voor een partij

ik vind democratie echt kk slecht
Het is kiezen en delen,

maar toch kiezen er velen

Die kiezen kiezen boven delen vandaar dat er velen verliezen!

Berichten: 4.546

Re: Maximaal aantal zetels voor een partij

ja dat vind je, maar is dat ook zo? leg eens uit waarom je dat vind, anders komen we nergens he (het is en blijft een wetenschapsforum, dus onderbouwen die handel [rr] )
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: Maximaal aantal zetels voor een partij

Ik heb eens wat berichten gestuurd op een ander forum naar een Nederlander die zowel het Belgische (en dat is niet simpel hoor) als jullie systeem door en door kent.

Die vertelde me dat voor de tweede kamer de kiesdeler wordt berekend : het aantal uitgebrachte stemmen gedeeld door 150 (en dan afgerond naar beneden, niet zeker :) )

Voor de verdeling van restzetels komen partijen die niet die kiesdeler behaalden, niet in aanmerking.

Kortom : een partij in Nederland krijgt een zetel in de tweede kamer als en slecht als ie 0.666666.. % van de stemmen heeft gekregen.

Toch even opmerken dat wij dus een totaal ander systeem hebben. Om te beginnen hebben wij kieskringen, en dat hebben jullie niet. Ten tweede is er een drempel IN ELKE KIESKRING van 5% (veel strenger dus). Ten derde gebruiken wij binnen de kieskring de methode van d'Hondt. Die streeft totaal niet de evenredige vertegenwoordiging na.

Wat vind ik hiervan? Jullie systeem is beter! Al die kleine partijen zijn bij ons gewoon niet haalbaar. De N-VA is nu weeral alleen en zal dus de kiesdrempel misschien niet halen bij de Belgische nationale verkiezingen in 2007, omdat mensen hun stem niet willen weggooien. Ze zullen dan ofwel niet voor afscheiding kiezen, ofwel wel voor afscheiding maar dan voor een extremistische partij.

(Vlaamse onafhankelijkheid is niet hetzelfde als racisme als je dat dacht :wink: )

Berichten: 206

Re: Maximaal aantal zetels voor een partij

Wat vind ik hiervan?  Jullie systeem is beter!  Al die kleine partijen zijn bij ons gewoon niet haalbaar. De N-VA is nu weeral alleen en zal dus de kiesdrempel misschien niet halen bij de Belgische nationale verkiezingen in 2007, omdat mensen hun stem niet willen weggooien.
Precies datzelfde geldt in Nederland, mensen stemmen niet graag op een kleine nieuwe partij omdat die waarschijnlijk toch niet in de kamer komt. Die stem had men beter kunnen gebruiken om een extra zetel te kunnen geven aan een gevestigde partij. Op dat punt is er weinig verschil met België denk ik.

Reageer