Determinatie v e stof die in mijn kelder "groeit"

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 214

Determinatie v e stof die in mijn kelder "groeit"

Hallo, Ik heb een redelijk oud huis 140 jaar (als dat er iets mee te maken heeft) en er groeien in de kelder een soort kristalletjes op de muur.

Ze zijn wit met een licht grijze tint, ze lossen goed op in water, ze groeien op een denk ik bepleisterde muur met witte verf en voor de rest moet je nog eventjes wachten want ik ben de oplossing ervan aan het verdampen.

Ik zoek een middel om de stof te determineren.

Weten jullie hoe ik het moet determineren of weten jullie de stof?

Als je iets moet weten om het te determinere kan ik het proberen (maar nie smelten of bestralen of ingewikkelde dingen)

O en ik vergat te zeggen dat het een licht bitter-zure smaak heeft (te ingewikkeld om te zeggen hoe ik dit tewetn gekomen ben)

Danku
Geld moet rollen,... Vooral naar mij.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Determinatie v e stof die in mijn kelder "groeit"

Als je zeker weet dat het geen schimmels of bacterien zijn moeten het zouten zijn. Grondwater met allerlei opgeloste zouten sijpelt heel langzaam door de bakstenen of betonnen muur en het water verdampt aan de binnenkant van de muur waar de zouten achterblijven. Sommige zouten kunnen ook uit de muur afkomstig zijn of uit de vulstoffen en pigmenten van de muurverf. De zouten zullen naar alle waarschijnlijkheid meerdere kationen en verschillende anionen bevatten. Bijvoorbeeld Na+, K+, Ca2+, Mg2+, Fe2+, Fe3+, Ti4+ en Cl-, SO4 2-, NO3-, OH-, S2- en nog wel enkele waar ik hier nu niet aan denk.

Om dit te bepalen heb je toch wel wat chemicalien en apparatuur nodig die je niet thuis hebt. Wellicht ken je iemand die toegang heeft tot een anorganisch lab. Een schoollab is wellicht al voldoende.

Anderzijds denk ik niet dat je er iets wijzer van wordt uit welke kationen en anionen het zoutmengsel bestaat.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer