Draaien

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Draaien

Ik heb een vector met beginpunt (1,1) en eindpunt (2,2).Ik vermenigvuldig de grootte met
\(5\sqrt{2}\)
en draai hem rond (1,1) over 105° in wijzerszin. Wat zijn de nieuwe coördinaten van het eindpunt van de verkregen vector.

Er is één voorwaarde ik mag geen translatie nog rotatie doen van het assenstelstelsel om het probleem op te lossen.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Draaien

Wat mag je wél doen? Je kan het altijd nauwkeurig tekenen natuurlijk, maar dan 'draai' je ook...

Je roteert sowieso, maar 'hoe' je dat (expliciet) in rekening brengt, is wat anders.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Re: Draaien

Er is één voorwaarde ik mag geen translatie nog rotatie doen van het assenstelstelsel om het probleem op te lossen.
Je laat het assenstelsel op z'n plaats en transleert en roteert alleen de vector.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Draaien

Zo is het de vector roteren rond zijn beginpunt over 105°.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 7.068

Re: Draaien

Je laat het assenstelsel op z'n plaats en transleert en roteert alleen de vector.
Hoe is dat anders?

Berichten: 4.502

Re: Draaien

De startlengte is [wortel]2;deze vermenigvuldigen met 5[wortel]2 levert dan een lengte van 10 op;de rest is draaien wat resulteert in een neg. hoek van 15 +45 graden,daarvan de sinus berekenen en uitgaan van je 1,1-beginsituatie!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Draaien

kotje schreef:Ik heb een vector met beginpunt (1,1) en eindpunt (2,2).Ik vermenigvuldig de grootte met
\(5\sqrt{2}\)
en draai hem rond (1,1) over  105° in wijzerszin. Wat zijn de nieuwe coördinaten van het eindpunt van de verkregen vector.

Er is één voorwaarde ik mag geen translatie nog rotatie doen van het assenstelstelsel om het probleem op te lossen.
Maak een (nette) tekening op roosterpapier, dan 'zie' je een rhk drh met een hk van 30 gr. Lengte sch z 5√2, dus de rhkzn zijn 5√2*½√3 (hor) en 5√2*½ (vert). De coörd zijn nu eenvoudig te bepalen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Draaien

Maar zijn ze ook te berekenen? Want men kan de vraag stellen voor een algemene vector.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 4.502

Re: Draaien

Tekenen,Kotje,dan zie je de situatie veel duidelijker.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Draaien

Heb je de suggestie van PeterPan al bekeken, of was je vraag misschien verkeerd geformuleerd?

Het was mij eerst niet opgevallen, maar als je je assenstelsel moet laten staan kan je nog altijd je vector roteren.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 4.502

Re: Draaien

Hierbij om het je makkelijk te maken;echter lijkt het me verstandig om zelf ook wat te proberen op dit vlak.Je bent wel verbonden met een denktank,maar die zitten er om wat van te leren!

Afbeelding

Kostte een beetje zweet om Imageshack zover te krijgen;die had er geen zin in!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Draaien

Dank je oktagon voor de moeite die ge gedaan hebt. Ik heb wel gevraagd van in wijzerszin te draaien maar de bedoeling is met een pop-up toch overgekomen.

Ik denk echter in de richting dat men een vector ook als een complex getal kan voorstellen om de zaak te berekenen.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 4.502

Re: Draaien

IK ging tegen de klok in sorry,maar ik hoop dat je het kunstje begrepen hebt!

Tekenen vind ik eenvoudiger;complexe getallen zijn termen waar ik niet mee ben opgevoed!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Draaien

Ik begrijp de zaak.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 4.502

Re: Draaien

Afbeelding

Reageer