Gedeelte van omtrek cirkel berekenen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 22

Gedeelte van omtrek cirkel berekenen

Ik heb een wiskundig vraagje. Misschien weten jullie het:

Ik heb 3 circels: A, B en C (met respectievelijk straal a, b en c)

Afbeelding

Circel A heeft coordinaat (0,0)

En beide circels B en C hebben als middelpunt het raakpunt van A met de (positieve) Y-as.

Is er een formule op te stellen zodat ik de lengtes Q, R en S kan berekenen als ik alleen de straal en middelpunten van de 3 circels ken?

Gebruikersavatar
Berichten: 26

Re: Gedeelte van omtrek cirkel berekenen

ik denk niet dat je erg veel nodig hebt voor S en Q ; Je kan met een integratieformule de lengte van een kromme bepalen (de functie is deze van de cirkel met als middelpunt de oorsprong. Bereken de snijpunten van deze cirkel me de andere cirkels en gebruik deze waarde als de integraal grenzen. Ben je zowat mee?

lengte r is gewoon de straal van de buitstente cirkel min de straak van de binneste :s

Re: Gedeelte van omtrek cirkel berekenen

Misschien is het wat eenvoudiger.

Neem bv booglengte s, die hoort bij de koorde met lengte c. Trek nu de beide stralen vanuit O naar de boog s en tevens de middelloodlijn uit O op de koorde c. We krijgen dan 2 congruente rechthoekige driehoeken. Eén zo'n driehoek heeft zijde 1/2c en schuine zijde a, de hoek tegenover 1/2c noemen we even h dan is sin(h)=a/(2c) dus h=arcsin(a/(2c))

en boog s=2ha=2arcsin(a/(2c))*a. Zo kan je ook de ander booglengte berekenen en dus ook het verschil van die twee booglengtes.

Berichten: 22

Re: Gedeelte van omtrek cirkel berekenen

Safe schreef:Misschien is het wat eenvoudiger.

Neem bv booglengte s, die hoort bij de koorde met lengte c. Trek nu de beide stralen vanuit O naar de boog s en tevens de middelloodlijn uit O op de koorde c. We krijgen dan 2 congruente rechthoekige driehoeken. Eén zo'n driehoek heeft zijde 1/2c en schuine zijde a, de hoek tegenover 1/2c noemen we even h dan is sin(h)=a/(2c) dus h=arcsin(a/(2c))

en boog s=2ha=2arcsin(a/(2c))*a. Zo kan je ook de ander booglengte berekenen en dus ook het verschil van die twee booglengtes.
Ik kan alles volgen tot de regel s=2ha=2arcsin(a/(2c))*a

Je kunt in de tekening namelijk al zien dat de booglengte S kleiner moet zijn dan straal a. Kun je eens uitleggen hoe je dan aan s=2ha komt?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Gedeelte van omtrek cirkel berekenen

Volgens mij is klopt sin(h) = a/(2c) niet. Dit moet zijn sin(h) = c / (2a)

Daardoor wordt h een kleine hoek en kan de ongelijkheid 2ha < a nog altijd kloppen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 226

Re: Gedeelte van omtrek cirkel berekenen

Het kan eenvoudiger.

De zijden van beide driehoeken Oorsprong-C-Snijpunt zijn bekend. De booghoeken kunnen worden berekend met de cosinusregel. De rest is rechttoe-rechtaan.

Berichten: 22

Re: Gedeelte van omtrek cirkel berekenen

wasbeer schreef:Het kan eenvoudiger.

De zijden van beide driehoeken Oorsprong-C-Snijpunt zijn bekend. De booghoeken kunnen worden berekend met de cosinusregel. De rest is rechttoe-rechtaan.


Kun je dit iets meer toelichten? Ik ben mijn wiskunde weer aan het ophalen, maar het is alweer een tijdje geleden.....

Berichten: 226

Re: Gedeelte van omtrek cirkel berekenen

Afbeelding

Donkerpaarse gelijkbenige driehoek heeft zijden a, a en c

Bereken hoek x in radialen met de cosinusregel.

S = xa

Hetzelfde met donkergroene driehoek met zijden a, a en b

Bereken y met cosinusregel.

(S+Q) = ya

Q = (S+Q) - S

Berichten: 22

Re: Gedeelte van omtrek cirkel berekenen

Bedankt allemaal!

Dit is precies wat ik wilde weten.

Reageer