Springen naar inhoud

numeriek berekenen van afgeleiden van sin(x) en -cos(x)


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Betonac

    Betonac


  • >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 december 2006 - 01:39

Weet er iemand hoe dit kunt doen met een programmeertaal ?

Het is voor botsingen van ballen in een computerspel te bepalen.

Alvast bedankt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

rodeo.be

    rodeo.be


  • >250 berichten
  • 647 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 december 2006 - 10:33

de afgeleide van een sin en cos is opnieuw sinus,

sinus/cos kan je benaderen met (oa.) taylorreeksen: LaTeX (x in radialen, aantal termen hangt van grootte van x af)
???

#3

raintjah

    raintjah


  • >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 december 2006 - 11:06

Idd, als je weinig termen hebt om je functie te benaderen, zal deze benadering goed zijn voor kleine waarden van x. Maar naarmate je variabele groter wordt, zal ook je benadering nauwkeuriger moeten worden.
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

#4

Rogier

    Rogier


  • >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 december 2006 - 12:40

Weet er iemand hoe dit kunt doen met een programmeertaal ?

Het is voor botsingen van ballen in een computerspel te bepalen.

Alvast bedankt.

De afgeleiden van sin en -cos zijn respectievelijk cos en sin. Die zitten wel in de meeste programmeertalen toch? En die functies gebruiken intern al numerieke benaderingen, dus die kun je zo gebruiken :)

Als je het per se zelf moet benaderen: de taylorreeksen die rodeo.be hierboven noemt, en dan even x slim aanpassen zodat LaTeX waardoor je benadering veel sneller nauwkeurig genoeg is.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

#5

Betonac

    Betonac


  • >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 december 2006 - 13:59

Bedankt allemaal.
Ik hoop dat ik hierbij in de goede richting zit voor het bepalen van botsingen van ballen.
Als er iemand nog tips heeft over botsingen laat maar horen. :)

#6

A.Square

    A.Square


  • >250 berichten
  • 251 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 december 2006 - 15:13

Java appletje:

http://staff.science...lbotsingen.html

#7

Betonac

    Betonac


  • >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 december 2006 - 15:19

Thx, Ik heb meteen ook de broncode binnengehaald om te bestuderen. :)

#8

stoker

    stoker


  • >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 december 2006 - 13:22

java heeft toch: Math.sin(); ??

#9

Betonac

    Betonac


  • >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 december 2006 - 14:02

Ja, ik denk het.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures