Licht theorie

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Licht theorie

We hebben als opdracht dit hier gekregen op school. Ik versta hem maar gedeeltelijk. We moeten er zoveel mogelijk informatie over zoeken omtrent deze opdrachten. Iemand die me op weg kan helpen? iemand die een goeie site hieover kent?

2. Tweede stap in het modellenproces van het licht:

a) Werk volgend thema uit: de transversale mechanische golf in een medium is nu zelf een model voor de transversale elektromagnetische golf (zoals licht) in de ether. (=> dit versta ik niet volledig)

b) Werk het tweede thema uit: ether bestaat niet. Transversale elektromagnetische golf heeft geen medium, ether. (=> De Michelson-Morley interferometer en Einstein)

Graag had ik van jullie reactie hierover,

alvast bedankt,

Jan

[/list]

Berichten: 481

Re: Licht theorie

Wat is "ether"?

Vroeger dacht men dat licht persé door iets moest worden getransporteerd, netals geluid. Dit omdat men dacht dat licht volgens het golvensysteem werkte, en dus een medium nodig had.

Men wist niet wat voor een medium het was, men noemde het "de ether"..

( niet verwarren met scheikunde!!! heeft er niks mee te maken)

Nu weten we dat licht zich kan voortplanten zonder een medium nodig te hebben, maar het toont wel verschijnselen die kenmerkend zijn voor golven, zoals interferentie.

Daarom noemt men licht "duaal": Zowel de deeltjes theorie als de golven theorie kan er op toegepast worden.

Licht is fotonen, deeltjes dus, en hebben geen medium nodig om te worden getransporteerd, maar het toont kenmerken voor golven.

Mn natuurkundig kennis is wat gebrekking, hopelijk heb je er wat aan :)
Procrastination is like masturbation; it's all fun and games till you realize you just **** urself..

Correct me if I'm wrong.

Reageer