meetkunde: aantonen gelijke lengten

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 436

Re: meetkunde: aantonen gelijke lengten

phi hung, ik heb het van hier http://www.komal.hu/verseny/feladat.cgi?a=...0612&t=mat&l=en

Vraag B.3957.

Gebruikersavatar
Berichten: 284

Re: meetkunde: aantonen gelijke lengten

Safe, bedankt voor jouw invalshoek.

Ik heb nog wel mijn twijfels bij je bewijs. Hoezo is N'=N?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: meetkunde: aantonen gelijke lengten

phi hung schreef:Safe, bedankt voor jouw invalshoek.

Ik heb nog wel mijn twijfels bij je bewijs. Hoezo is N'=N?
Dat is nu de reden dat ik er een constructiebewijs van heb gemaakt.

Dus mijn raad: maak deze constructie!

En heb je begrepen dat hierbij ook gebruik is gemaakt van de lijn CD.

Opm: Dat kan heel goed met het prog WinGeom van Peanuts.

Overigens: Wie van jullie gebruikt dit prog (nog meer)?

Gebruikersavatar
Berichten: 284

Re: meetkunde: aantonen gelijke lengten

Ik heb de constructie gemaakt. En dan zie ik ook wel dat N'=N. Maar een tekening is nog geen bewijs.

Verder wordt van de lijn CD alleen twee eigenschappen gebruikt: CD raakt twee inschreven cirkels van ACD en BCD. De derde eigenschap dat CD door een hoekpunt van ABC gaat, wordt niet gebruikt.

Dus de vraag blijft waarom N'=N is als we de lijn CD gebruiken, maar niet met een andere lijn C'D en bijbehorende inschreven cirkels (waarbij C' ergens op zijde AC of zijde BC ligt).
Einstein meets Pythagoras E = m(a2+b2)

Gebruikersavatar
Berichten: 284

Re: meetkunde: aantonen gelijke lengten

Ik heb een bewijs!

Afbeelding

Eerste uitdrukking voor QR:

\(QR = CR - CQ\)
\(QR = CR_3 - CQ_2 = CP_3 + P_3R_3 - CP_2 - P_2Q_2 = P_3R_3-P_2Q_2 =\)
\(= (BP_3 - BR_3) - (AP_2 - AQ_2) = (BP - BR_1) - (AP - AQ_1) = DP + DR_1 - PQ_1\)
Tweede uitdrukking voor QR:
\(QR = DQ - DR\)
\(QR = DQ1 - DR_1 = DP + PQ_1 - DR_1\)
De twee uitdrukkingen voor QR moeten aan elkaar gelijk zijn:
\(DP + DR_1 - PQ_1 = DP + PQ_1 - DR_1\)
\(DR_1 - PQ_1 = PQ_1 - DR_1\)
\(2DR_1 = 2PQ_1\)
\(DR_1 = PQ_1\)
Conclusie:
\(QR = DP + DR_1 - PQ_1 = DP + PQ_1 - DR_1 = DP\)
[/color][/b]

Gebruikersavatar
Berichten: 436

Re: meetkunde: aantonen gelijke lengten

\(S\chitter\end\)
, Phi Hung. :)

Gebruikersavatar
Berichten: 284

Re: meetkunde: aantonen gelijke lengten

Ja, het zag er zo makkelijk uit!

We hebben het in ieder geval binnen een week kunnen oplossen. Als dit een eindexamensom was, had je er minder dan drie uur voor...
Einstein meets Pythagoras E = m(a2+b2)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: meetkunde: aantonen gelijke lengten

phi hung schreef:Ik heb de constructie gemaakt. En dan zie ik ook wel dat N'=N. Maar een tekening is nog geen bewijs.

Verder wordt van de lijn CD alleen twee eigenschappen gebruikt: CD raakt twee inschreven cirkels van ACD en BCD. De derde eigenschap dat CD door een hoekpunt van ABC gaat, wordt niet gebruikt.

Dus de vraag blijft waarom N'=N is als we de lijn CD gebruiken, maar niet met een andere lijn C'D en bijbehorende inschreven cirkels (waarbij C' ergens op zijde AC of zijde BC ligt).
Ten eerste: een constructietekening is het gevolg van een bewijs. Anders gezegd: als het bewijs niet klopt is de constructietekening niet mogelijk.

Ten tweede: Het feit dat het lijnstuk door D evenwijdig FS in N eindigt, is het gevolg van de lijn CD (met nadruk!). Immers N is het middelpunt van de incirkel van drh ACD.

Ten derde: de vierh FDNS is een par omdat deze aan de def voldoet, vandaar ook N'=N. En dat heeft met de tekening niets te maken!

Je bewijs gevolgd en dat is OK!!!

Opm: Je hebt m'n vraag misschien over het hoofd gezien?

Gebruikersavatar
Berichten: 284

Re: meetkunde: aantonen gelijke lengten

Ten derde: de vierh FDNS is een par omdat deze aan de def voldoet, vandaar ook N'=N. En dat heeft met de tekening niets te maken!
Het punt S kan makkelijk hoger of lager dan N liggen. Dan is vierh FDNS niet automatisch een parallellogram.

Dat het snijpunt S exact op dezelfde hoogte ligt (ten opzichte van basis AB), dat is niet bewezen, lijkt mij.

Bedoel je deze vraag?
Safe schreef:Opm: Dat kan heel goed met het prog WinGeom van Peanuts.

Overigens: Wie van jullie gebruikt dit prog (nog meer)?
Ik gebruik Cabri.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: meetkunde: aantonen gelijke lengten

Safe schreef:Ten derde: de vierh FDNS is een par omdat deze aan de def voldoet, vandaar ook N'=N. En dat heeft met de tekening niets te maken!
Het punt S kan makkelijk hoger of lager dan N liggen. Dan is vierh FDNS niet automatisch een parallellogram.

Dat het snijpunt S exact op dezelfde hoogte ligt (ten opzichte van basis AB), dat is niet bewezen, lijkt mij.

Bedoel je deze vraag?
Safe schreef:Opm: Dat kan heel goed met het prog WinGeom van Peanuts.

Overigens: Wie van jullie gebruikt dit prog (nog meer)?
Ik gebruik Cabri.
"Het punt S kan makkelijk hoger of lager dan N liggen. Dan is vierh FDNS niet automatisch een parallellogram.

Dat het snijpunt S exact op dezelfde hoogte ligt (ten opzichte van basis AB), dat is niet bewezen, lijkt mij."

Nee, dat kan niet.

In eerste instantie laat ik in 't midden dat N' eventueel hoger of lager dan N ligt.

Maar let nu op het par (daar ben je 't toch mee eens?) waarbij het (vierde) hoekpunt noodzakelijk N moet zijn (en nogmaals vanwege DC!). Dus N'=N.

Die vraag bedoelde ik inderdaad.

Maar ook met Cabri moet deze constructietekening mogelijk zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 284

Re: meetkunde: aantonen gelijke lengten

Zoals ik zei, het punt S kan hoger liggen dan het punt N of lager. Dan is FDNS geen parallellogram en het punt N' is dan een ander punt dan N.

S ligt boven N:

Afbeelding

S ligt onder N:

Afbeelding

Ik zie niet waarom het vierde punt van de parallellogram dan noodzakelijkerwijs punt N moet zijn. Dat is alleen zo als S exact op dezelfde hoogte ligt als N.

De vraag is dan nog steeds: waarom ligt S precies op dezelfde hoogte als N? Komt dat door de lijn CD? Hoe dan?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: meetkunde: aantonen gelijke lengten

Ik wil nog altijd even antwoorden, maar de tijd ontbreekt me!

Reageer