Argumenten voor uitzetten van het heelal

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Argumenten voor uitzetten van het heelal

Ik ben er van overtuigd dat die energie er is om die versnelde uitdijging te laten gebeuren. Want het bewijs is er ze gebeurt. Er was alleen een vraag waar al die energie vandaan komt. Einsteins befaamde constante in zijn veldvgl?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Argumenten voor uitzetten van het heelal

Tja, wie geloofde voor 1917 dat massa en energie eigenlijk hetzelfde was?  :wink:  
echter, beweren dat een coördinaat, een label van een gebeurtenis, hetzelfde is als een kracht, een wet die de gebeurtenis beheerst, is absurd.

je hebt gelijk dat niet al onze natuurwetten voldoen aan T-inversie. De gravitatiewet voldoet daar achter wel aan. Dit volgt onmiddelijk uit
\(F(x)=\frac{d^2x}{dt^2}\)
Even terug ontopic, als de ruimte krimpt denk dat ook entropie zal moeten gaan teruglopen, dit kan en mag echter niet dus zou ook de tijd om moeten draaien  omdat de tijd pijl indezelfde kant moet staan als de entropie pijl.
Ik heb het toch wat moeilijk met deze redenering. stel bijvoorbeeld dat ik in de huidige ruimte, op relatief korte afstand, een zeer krachtige bom laat ontploffen in een grote ster, bijvoorbeeld Betelgeuse, en wel zo dat deze opsplitst in 50 sterren. Als ik dit allemaal goed aanpak, kan ik dit doen zó dat gans het systeem onder invloed van gravitatiekrachten terug groepeert. Het is dan toch niet in strijd met de entropiewetten dat het systeem weer inklapt? En ik heb zeker geen tijdsinversie nodig.

Ik kan dus niet intuïtief akkoord gaan met de bewering. Echter, een afleiding om uw uitspraak te ontkrachten of te bevestigen kan ik niet geven.

Berichten: 624

Re: Argumenten voor uitzetten van het heelal

Ik ben er van overtuigd dat die energie er is om die versnelde uitdijging te laten gebeuren. Want het bewijs is er ze gebeurt. Er was alleen een vraag waar al die energie vandaan komt. Einsteins befaamde constante in zijn veldvgl?


Ja, dat is inderdaad de bron. Als je de veldvergelijkingen neemt met de constante, en het vacuum beschouwd dan is de energie-impuls tensor gelijk aan 0. Je kunt dan die kosmologische constante naar de andere kant trekken, en deze opvatten als de energie-impuls tensor van het vacuum. Deze zorgt voor een negatieve zwaartekracht. Dit kun je ook heel mooi zien door de klassieke limiet te nemen en te kijken hoe de Poissonvergelijking van het zwaartekrachtsveld verandert.

Reageer