osmolariteit/osmolaliteit

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

osmolariteit/osmolaliteit

Ik ben bezig met een profielwerkstuk over sportdranken. Alleen in de informatie die ik heb gebruiken ze de termen osmolariteit en osmolaliteit door elkaar, en ook de eenheden: de ene x is het /L en de andere keer /Kg.

Ik dacht dat osmolariteit over het aantal deeltjes /L oplossing ging..maar nu begin ik te twijfelen. :?:

Kan iemand me het verschil uitleggen??!

TNX!!! :)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: osmolariteit/osmolaliteit

Had je zelf kunnen vinden: http://nl.wikipedia.org/wiki/Molariteit
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 2

Re: osmolariteit/osmolaliteit

ja, maar het ging meer om het OSmolaliteit...volgens wikipedia:

Osmolaliteit is de concentratie van een stof in een oplossing uitgedrukt in het aantal osmols (of milliosmols) per kilogram, waarbij het aantal osmols het aantal mol stof(fen) is/zijn die in een stof zijn opgelost.

Is het dan zo dat de mola(l)®iteit om de 'concentratie' van één stof gaat, en de osmola(l)®iteit om de alle opgeloste deeltjes (van verschillende stoffen)??

En als je een 0,5M NaCl oplossing hebt, is de osmolariteit dan 1 osm/L?? En dan zou de osmolaliteit hetzelfde zijn aangezien de NaCl in H2O is opgelost (1L=1KG)??

Berichten: 12.262

Re: osmolariteit/osmolaliteit

En als je een 0,5M NaCl oplossing hebt, is de osmolariteit dan 1 osm/L?? En dan zou de osmolaliteit hetzelfde zijn aangezien de NaCl in H2O is opgelost (1L=1KG)??
Het klopt inderdaad dat 0.5M NaCl oplossen zorgt voor een osmotische sterkte van 1 molair, beide ionen dragen er tenslotte aan bij.

Molaliteit gaat per kilogram oplosmiddel, en is voor water bij beperkte concentraties vrijwel gelijk aan molariteit.

Reageer