gedestilleerd water, aquadest

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

gedestilleerd water, aquadest

ik ben op zoek naar informatie over het effect van gedestilleerd water op lichaamscellen. Bijv. wat zou er kunnen gebeuren als men bij een operatie een buik vol laat lopen met water? Ik zoek naar diepgaande wetenschappelijke informatie, maar kan zelf weinig/niets vinden. Kan iemand mij helpen? Als een direct antwoord niet mogelijk is, dan bijvoorbeeld waar ik verder kan zoeken?

bij voorbaat dank.

Berichten: 12.262

Re: gedestilleerd water, aquadest

De effecten zijn vrijwel altijd gelijk aan die van 'gewoon' kraanwater, dus osmolyse van (rode) bloedcellen en dergelijke.
Victory through technology

Re: gedestilleerd water, aquadest

bedankt voor je reactie. Ik wil graag weten wat er dan precies gebeurt; orgaanschade mogelijk? Welke cellen gaan water/stoffen opnemen/uitscheiden/lyseren, en hoe gaat dat precies? Hoe ontstaat die hemolyse?; Komt het water dan in de bloedbaan? Hemolyse op welke schaal? Liefst wetenschappelijk onderzoek/onderbouwing. Enig idee hoe ik verder zou kunenn komen?

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: gedestilleerd water, aquadest

Het sleutelwoord dat je zoekt is: Osmose

In de cellen (alle cellen) is een hoge zout concentratie.

Het water is een hele lage zout concentratie.

Dit zout in de cellen trekt het water aan, hierdoor zwellen de cellen op als ballonnen

(Het water kan de cel wel in, maar het zout kan er niet zo makkelijk uit).

Dit gaat net zo lang door tot de cel ontploft.

Dus krijg je hemolyse.

Om alle organen zit meestal wel een vlies wat ze tegen direct contact beschermen.

Maar dat werkt alleen op korte termijn. Hoe kort zou ik niet weten. 10 minuten? 1 uur? 1 dag? geen idee.

De hoeveelheid water is ook van belang.
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Re: gedestilleerd water, aquadest

het basale principe begrijp ik. Ik ben op zoek naar de details en hoe dit in vivo werkt. Iemand enig idee waar ik moet zoeken/wie expert is op dit gebied?

Reageer