Nadelen van een democratie

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Nadelen van een democratie

Even een kortstondig slotje voordat deze discussie uit de hand loopt. Ik wil rustig de discussie die zich hier over Plato ontwikkelt afsplitsen naar een topic in het filosofieforum, zodat hier weer over democratie verder gepraat kan worden.

Tot straks.

Okee, done! Of Plato er al dan niet fascistische denkbeelden op na hield, kan hier verder bediscussieerd worden: http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...showtopic=57661 .
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 169

Re: Nadelen van een democratie

welke wijze?

is het niet altijd de kracht van de lobbyist die de meeste stemmen vergaart...?
een echte gnoe die zegt geen boe zoals een koe maar gnoe

Berichten: 202

Re: Nadelen van een democratie

In een goed functionerende democratische rechtstaat heerst geen dictatuur van de meerderheid maar worden de rechten van minderheden beter gewaarborgd dan bij andere staatsvormen. Dat blijkt toch overduidelijk als je diverse landen met elkaar vergelijkt. De rechten gelden ook voor iedereen in dezelfde mate en meerderheden zijn sterk wisselend.
Met het vetgedrukte ben ik het niet eens.

Morgen moet ik stemmen, en ik ben bezig mijn respect voor "democratie" te verliezen. Onder democratie wordt tegenwoordig verstaan "de meerderheid beslist" ONGEACHT de nadelen voor de minderheid.

Voorbeeld: rookverbod, en nog een hele massa regeltjes zoals de ARBO. Een glazenwassser moet met een veilige hoogwerker werken, ook al werkt hij als ZZP. Als ie op de ladder klimt krijgt hij €5000 boete.

We hebben ZO VEEL rgeltjes gemaakt die nodeloos GEEN respect tonen voor de andere opvattingen. Het respect voor het individu is volledig weggeschoffeld. Links heeft de regels voor de nieuwe heilsstaat gekregen waar rechts (de grote bedrijven) hun zakken mee vullen. Het waren 2 handjes op één buik. ;)

Niet de buik van het volk maar die van de Machtselite en de goedgeorganiseerde Lobby's.

Ik meen dat democratie betekent praten totdat je het eens bent, zoals bij inlandse stammen. En dat je zoveel mogelijk de nadelen voor de minderheid opheft dan wel beperkt.

Een definitie van "de meerderheid beslist" is een dictatuur. Hoezo normen en waarden??? Vroeger had men daarbij nog het fatsoen in Nederland om wel de nadelige gevolgen van een besluit te compoenseren voor de minderheid.

Nu gaat het enkel om de macht, de verliezers zoeken het maar uit tot de volgende verkiezingen.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Nadelen van een democratie

Een concensus-cratie? Is dat niet een soort "poldermodel"-XXL?
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Reageer