Bacteriën & vetzuren

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Bacteri

Hallo,

Ik vroeg me af of jullie misschien ook de exacte reactie vergelijking weten waardoor de zweetlucht ontstaat uit vetzuren. Ik weet dat enzymen (ik neem aan dat dit de zogeheette zweetbacteriën zijn), micro-organismen en zuurstof ervoor zorgen dat de vetzuren omgezet worden in boterzuur, capronzuur en mercaptanen, maar hoe dit precies in z'n werking gaat wil ik graag weten! Als jullie ook weten hoe deze zweetbacteriën aangemaakt worden in het lichaam, zou dat helemaal fantastisch zijn! :)

Alvast bedankt!!

~ Tim.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Bacteri

Enzymen zijn geen bacteriën.

De zweetgeur bestaat deels uit boterzuur en andere lage vetzuren die ontstaan bij de afbraak van vetten. Apocrien zweet bevat o.a. lage vetzuren om aantrekkelijk te ruiken, dat ontstaat in het lichaam.

Indien dit door oxidatie gaat wordt als regel een dubbele binding verbroken door een zuurstof donor (zuurstof, ozon, een peroxide). Vandaar dat onverzadigde vetzuren gevoeliger zijn voor oxidatie dan verzadigde vetzuren.

Een leuk artikel over vetoxidatie met de nodige uitleg (en vergelijkingen) vind je hier:

http://www.food-info.net/nl/national/versl...vetoxidatie.htm
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Bacteri

Zo te horen is het instapniveau vrij laag, dus ik probeer wat aan te vullen..

Enzymen zijn in het lichaam verantwoordelijk voor gigantisch veel chemische reacties / omzettingen. Voorbeeld: in je maag worden eiwitten door peptidasen in werkbare brokken geknipt.

Allerlei enzymen zul je ook in grote getalen in elke levende cel vinden, om allerlei reacties gedaan te krijgen. Ook in bacterien zul je ze zeker vinden..

En dus ook in de bacterien die op de menselijke huid leven, bijvoorbeeld onder de oksel. Hun enzymen zijn dan ook vaak verantwoordelijk voor het omzetten van stoffen in producten die ons doen ruiken. Volgens mij hebben we er zelf ook een aandeel in, maar wat we precies zelf doen en wat niet weet ik niet.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer