bananen verdwijnen?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

bananen verdwijnen?

Ik vond op een website dat de bananen in 2015 zullen verdwenen zijn op de aarde.

Dit lijkt me echter heel onwaarschijnlijk aangezien ze op zo'n grote schaal gekweekt worden.

De website waarop ik dit vond lijkt me echter héél betrouwbaar.

http://www.newton.dep.anl.gov/askasci/bot0...00/bot00385.htm

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: bananen verdwijnen?

Het bericht klopt. Hoewel men hard bezig is de banaan te redden, is het goed mogelijk dat hij alsnog uitsterft. De grote schaal is hierbij, op het eerste gezicht paradoxaal, eerder een nadeel.

De banaan die wij eten kan zich namelijk niet meer sexueel voortplanten - alle bananenbomen op de wereld zijn klonen (behalve wilde bananen).

Ze lijken dus allemaal genetische exact op elkaar, wat betekent dat ze precies dezelfde gevoeligheid hebben voor ziekteverwekkers. En het probleem is nu dat er een schimmel is die steeds meer bananenbomen besmet en waartegen deze absoluut geen weerstand hebben. Geen van allen, dus, omdat ze allemaal hetzelfde zijn.

(Mod: hoort dit niet in het 'biologie' topic thuis?)
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: bananen verdwijnen?

(Mod: hoort dit niet in het 'biologie' topic thuis?)


Vind ik wel: daarom verplaatst.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Re: bananen verdwijnen?

Cassanne schreef:Het bericht klopt. Hoewel men hard bezig is de banaan te redden, is het goed mogelijk dat hij alsnog uitsterft. De grote schaal is hierbij, op het eerste gezicht paradoxaal, eerder een nadeel.

De banaan die wij eten kan zich namelijk niet meer sexueel voortplanten - alle bananenbomen op de wereld zijn klonen (behalve wilde bananen).

Ze lijken dus allemaal genetische exact op elkaar, wat betekent dat ze precies dezelfde gevoeligheid hebben voor ziekteverwekkers. En het probleem is nu dat er een schimmel is die steeds meer bananenbomen besmet en waartegen deze absoluut geen weerstand hebben. Geen van allen, dus, omdat ze allemaal hetzelfde zijn.


Nja oké ken eigenlijk héél weinig van de materie,

maar is het niet mogelijk om gewoon die banaan nog eens opnieuw te klonen als ze een middel gevonden hebben tegen die schimmel?

Of is dit volledig onmogelijk?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: bananen verdwijnen?

Als ze een middel tegen de schimmel hadden was er geen probleem...

Maar wat jij waarschijnlijk bedoelt: ja, ze kunnen vast wel een paar bananenplantjes invriezen of whatever, zodat ze weer nieuwe bomen kunnen kweken als er ooit een middel tegen de schimmel gevonden wordt.

Dus echt definitief uitsterven zal niet snel gebeuren nee, maar in de winkel zal je geen banaan meer zien.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 505

Re: bananen verdwijnen?

- alle bananenbomen op de wereld zijn klonen (behalve wilde bananen)
Zoals cassanne zegt zijn er nog wel andere soorten bannanen. Dus als je die met deze kruist en niet kloont kun je weer "goede" bannanen gaan kweken, die niet allemaal hetzelfde zijn. En is er geen gerommel met invriezen enzo nodig. :shock:

Bean ;)
I never wanted to change the world, but the world changed me...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: bananen verdwijnen?

Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Re: bananen verdwijnen?

hallo heb een vraagje.

Mag je een bananenboom kort snijden? Bedoel de stam iets korter maken. Zodat er eventueel nieuwe schotjes uit komen? weet niet, mag je hem ook verplaatsen? Kan het over winteren buiten of moet de boom in de garage staan?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: bananen verdwijnen?

Een bananenboom maakt bovengronds geen zijtakken, en ik weet eerlijk gezegd niet of je door toppen de knoppen in de bladsokels kan doen uitlopen. Ik heb jaren in de tropen gewoond, en nooit vertakte bananenbomen gezien. Wel vormen ze ondergonds uitlopers, maar dat doen ze ook zonder dat je de oude boom topt of afzaagt. Die uitlopers worden afgescheurd en als nieuwe boom weer opgekweekt.

Wat betreft binnen plaatsen: elke boom in een pot kun je beter binnen plaatsen 's winters, en in ieder geval in vorstperiodes. Vaak is het niet zozeer de vorst zelf die de schade doet, maar eerder de dooi..... De wortelkluit kan nog lang bevroren blijven, maar het groene bovengrondse gedeelte wil bij dooi wel graag verdampen, toch zeker in een droge (oosten)wind. Vochttoevoer uit de grond is niet mogelijk omdat de wortels nog bevroren zijn.

En een bananenboom kan bij mijn weten helemaal geen vorst af.. tropisch, weet je wel...
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: bananen verdwijnen?

Eigenlijk is een banenenboom geen boom, maar een grassoort 8)
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: bananen verdwijnen?

Raspoetin, Tobo liet me al persoonlijk weten dat ik niet helemaal zuiver in de leer was met betrekking tot die boom, , maar om de banaan onder de grassen te plaatsen is echt een misvatting. Het zijn wel beide monocotylen (eenzaadlobbigen).

Wikipedia:
Een banaan is een monocotyl (eenzaadlobbig) en behoort taxonomisch tot het geslacht Musa en is de grootste kruidachtige plant ter wereld. De bladeren staan in een spiraal. Het meest geteelde groepsras Cavendish kan tot meer dan drie meter hoog worden en de soort Musa ingens zelfs tot twaalf meter hoog. De plant maakt een schijnstam van over elkaar liggende, vleugelachtig verbrede bladstelen en daarom wordt er ook wel gesproken van een bananenboom. De schijnstam van Musa ingens kan een omvang van drie meter bereiken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer