ander woord subadult

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 321

ander woord subadult

ik zoek een ander woord voor subadult

ik weet dat sub- "onder" betekent en adult is volwassen

maar ja ik kan niet echt een woord vidnen die past ?

(ik zou dit graag weten omdat ik gip doe over krokodillen en daar spreken ze veel van subadulte dieren maar ik moet een ander woord ervoor vindne)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: ander woord subadult

http://64.233.183.104/search?q=cache:HkxaB...cd=3&lr=lang_nl

Tweede hit met google Nederlands.

Bijna volwassen dus, en in het bijzonder 'nog enkele vervellingen te gaan tot volwassenheid' (ervan uitgaande dat krokodillen ook vervellen?).

Net onder (sub) volwassenheid (adult) = bijna volwassen
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: ander woord subadult

adolescent

Gebruikersavatar
Berichten: 314

Re: ander woord subadult

hih, of puber :)

Ik denk dat dit niet helemaal is wat dumery wil :)

'Bijna volwassen' lijkt me wel goed.

Berichten: 206

Re: ander woord subadult

Google geeft 85 hits voor 'subvolwassen'. Het is een beetje een raar woord, maar morfologisch in orde; 'sub' is een geldige prefix in het Nederlands.

Berichten: 133

Re: ander woord subadult

Jongvolwassene vind ik wel goed klinken.
Ce que j'écris n'est pas pour les petites filles, dont on coupe le pain en tartines.

Berichten: 3.165

Re: ander woord subadult

Gewoon adolescent. Puber is fout, adolescent zit juist tussen puber en volwassen in. Jongvolwassen vind ik ook fout aangezien veel mensen zich wanneer ze in de 30 zijn ook nog tot de jongvolwassenen rekenen. Het is meer een gevoelsbegrip (hoe oud je je voelt) dan een etiket voor de leeftijd.

Berichten: 321

Re: ander woord subadult

dank u voor jullie hulp

ik zal het woord bijna vlowassen gebruiken

omdat dit woord het best past in de context (bij krokodillen dus )

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: ander woord subadult

Hey, weer een bericht van mij verdwenen! Zal wel door die verhuizing van het forum komen.

Ik schreef dat we niet moesten vergeten dat het om krokidillen ging. Dan is het een beetje vreemd om adolescent te gebruiken, lijkt me.

Vandaar het woord sub-adult :wink:

Als je maar weet dat het 'bijna volwassene' betekent, en dat doe je blijkbaar.

Mag ik vragen wat 'gip' is? Dat schreef je in je eerste post.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 133

Re: ander woord subadult

GIP is een nieuw modewoord in het secundair onderwijs. Het betekent zoveel als "geïntegreerde proef" en is een soort van vakoverkoepelende opdracht die de leerlingen krijgen om hun zelfstandigheid en allerlei andere vaardigheden te ontwikkelen.
Ce que j'écris n'est pas pour les petites filles, dont on coupe le pain en tartines.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: ander woord subadult

Ah, vakoverkoepelende opdrachten. Daar had ik altijd een hekel aan. In theorie allemaal erg leuk en aardig, maar in de praktjk kwam er niets van terecht. Temeer omdat het logischerwijs niet daadwerkelijk meetelt voor een vak, dus wordt er al gauw met de pet naar gegooid.

Los daarvan, overschat je de gemiddelde leerling nogal als je verwacht dat ze door zo een opdracht extra vaardigheden ontwikkelen.

Maar dit is een beetje off-topic denk ik.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 314

Re: ander woord subadult

oh, maar bij ons was dat een scriptie en dat telde mee als een apart vak, ik heb er echt veel uit geleerd, enkel jammer dat ik het onderwerp niet mocht kiezen en dat we het met 2 moesten maken (het was echt veel werk en je kon de pech hebben dat je het grootste deel van het werk zelf mocht doen als je partner niet zo werklustig was). ik denk dat het best wel nuttig kan zijn als er een goede begeleiding is (wij hadden per 2 leerlingen 2 mentoren (=begeleidende leerkrachten), die hadden elk zo'n 2 groepjes). het was het eerste jaar dat met zo'n systeem gewerkt werd. hier en daar waren er wel punten waaraan nog een beetje geschaaft moet worden (zoals betere communicatie tussen de leerkrachten nederlands die de regels opstellen voor de scriptie en de mentoren en beter overleg tussen de mentoren over de strengheid van het verbeteren), maar al bij al ging het wel goed. ik vond het best wel goed dat ik zo'n werk had.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: ander woord subadult

Okee, fijn dat het bij jullie zo goed ging! Ik heb er helaas wat mindere ervaringen mee.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Reageer