Springen naar inhoud

vlam van een kaars.


  • Log in om te kunnen reageren

#1

curix

    curix


  • >100 berichten
  • 214 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 januari 2007 - 17:08

Ik heb een vraagje. waarom is de onderkant van een vlam van een kaars blauw?
In een kaars zitten toch geen stoffen die de vlam blauw kleuren?
en voor blauw licht te krijgen door middel van warmte moet men toch al boven de 1200°C zitten (want dan is het wit)

en In school als we de zuurstoftoevoer afsnijden worden die vlammen ook blauw dus ik denk dat het daar iets mee te maken heeft.

Waarom is de onderkant van een vlam blauw?
Geld moet rollen,... Vooral naar mij.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 januari 2007 - 17:37

en In school als we de zuurstoftoevoer afsnijden worden die vlammen ook blauw dus ik denk dat het daar iets mee te maken heeft.

Als je de zuurstoftoevoer afsnijdt wordt de vlam juist geel.....
Als je de luchtring van je bunsenbrander opendraait kan er lucht met het gas gemengd worden, waardoor je vollediger verbranding krijgt en de vlam juist blauw wordt.

Door de opstijgende warme lucht boven de vlam moet lucht langs onder toegevoerd worden om die afgevoerde warme lucht weer aan te vullen. Er is dus een luchtstroom van onder naar boven langs de vlam. Deze lucht is nog vers en bevat nog volop zuurstof. Deze zuurstofrijke lucht bereikt als eerste de onderkant van de vlam. Ietsje naar boven is er hiervan al zuurstof verbruikt en zal de verbranding niet meer volledig verlopen: de vlam wordt geel.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#3

PCB

    PCB


  • >100 berichten
  • 175 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 januari 2007 - 18:19

Klopt Jan en er moet ook bij vermeld worden dat bij een voldoende zuurstofrijke omgeving een verbranding met alkanen een blauwe kleur geeft!
TU/e Werktuigbouwkunde

#4

curix

    curix


  • >100 berichten
  • 214 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 januari 2007 - 18:44

ooooo sorry sorry sorry :)

inderdaad als je de zuurstoftoevoer dichtdraait wordt hij inderdaad geel.

Maar ik begriijp nog altijd het kaarsvlammetje niet. Ik veronderstel dat bij alkanen de vlam dan helemaal blauw wordt ja? maar bij een kaarsvlammetje maar het onderste deeltje.
Geld moet rollen,... Vooral naar mij.

#5

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 januari 2007 - 20:13

Maar ik begriijp nog altijd het kaarsvlammetje niet. Ik veronderstel dat bij alkanen de vlam dan helemaal blauw wordt ja? maar bij een kaarsvlammetje maar het onderste deeltje.

Dat blauwe geldt alleen bij volledige verbranding. En daaraan ontbreekt het nou juist aan de bovenkant van de kaarsvlam zoals ik probeerde duidelijk te maken met mijn luchtstroom.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#6

ajw

    ajw


  • >250 berichten
  • 379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 januari 2007 - 01:20

Op Wiki staat een behoorlijke beschrijving van wat er in de vlam gebeurd:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kaars

#7

Heezen

    Heezen


  • >250 berichten
  • 481 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 februari 2007 - 15:09

Een vlam is geel, omdat koolstofdeeltjes door de hitte geel opgloeien..
Als er een volledige verbranding is, onstaat er geen C(s) en dus ook geel gele vlam.
Procrastination is like masturbation; it's all fun and games till you realize you just fucked urself..
Correct me if I'm wrong.

#8

rik.uiterwaal

    rik.uiterwaal


  • 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 februari 2007 - 13:59

dus: als een vlam in principe te weinig zuurstof krijgt voor een volledige schone verbranding word de vlam geel. de kaars krijgt dus voldoende zuutstof en het gele kont van de lont en het kaarsvet (''slechte verbranding'')





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures