vlam van een kaars.

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 214

vlam van een kaars.

Ik heb een vraagje. waarom is de onderkant van een vlam van een kaars blauw?

In een kaars zitten toch geen stoffen die de vlam blauw kleuren?

en voor blauw licht te krijgen door middel van warmte moet men toch al boven de 1200°C zitten (want dan is het wit)

en In school als we de zuurstoftoevoer afsnijden worden die vlammen ook blauw dus ik denk dat het daar iets mee te maken heeft.

Waarom is de onderkant van een vlam blauw?
Geld moet rollen,... Vooral naar mij.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: vlam van een kaars.

en In school als we de zuurstoftoevoer afsnijden worden die vlammen ook blauw dus ik denk dat het daar iets mee te maken heeft.
Als je de zuurstoftoevoer afsnijdt wordt de vlam juist geel.....

Als je de luchtring van je bunsenbrander opendraait kan er lucht met het gas gemengd worden, waardoor je vollediger verbranding krijgt en de vlam juist blauw wordt.

Door de opstijgende warme lucht boven de vlam moet lucht langs onder toegevoerd worden om die afgevoerde warme lucht weer aan te vullen. Er is dus een luchtstroom van onder naar boven langs de vlam. Deze lucht is nog vers en bevat nog volop zuurstof. Deze zuurstofrijke lucht bereikt als eerste de onderkant van de vlam. Ietsje naar boven is er hiervan al zuurstof verbruikt en zal de verbranding niet meer volledig verlopen: de vlam wordt geel.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: vlam van een kaars.

Klopt Jan en er moet ook bij vermeld worden dat bij een voldoende zuurstofrijke omgeving een verbranding met alkanen een blauwe kleur geeft!
TU/e Werktuigbouwkunde

Gebruikersavatar
Berichten: 214

Re: vlam van een kaars.

ooooo sorry sorry sorry :)

inderdaad als je de zuurstoftoevoer dichtdraait wordt hij inderdaad geel.

Maar ik begriijp nog altijd het kaarsvlammetje niet. Ik veronderstel dat bij alkanen de vlam dan helemaal blauw wordt ja? maar bij een kaarsvlammetje maar het onderste deeltje.
Geld moet rollen,... Vooral naar mij.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: vlam van een kaars.

Maar ik begriijp nog altijd het kaarsvlammetje niet. Ik veronderstel dat bij alkanen de vlam dan helemaal blauw wordt ja? maar bij een kaarsvlammetje maar het onderste deeltje.
Dat blauwe geldt alleen bij volledige verbranding. En daaraan ontbreekt het nou juist aan de bovenkant van de kaarsvlam zoals ik probeerde duidelijk te maken met mijn luchtstroom.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 379

Re: vlam van een kaars.

Op Wiki staat een behoorlijke beschrijving van wat er in de vlam gebeurd:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kaars

Berichten: 481

Re: vlam van een kaars.

Een vlam is geel, omdat koolstofdeeltjes door de hitte geel opgloeien..

Als er een volledige verbranding is, onstaat er geen C(s) en dus ook geel gele vlam.
Procrastination is like masturbation; it's all fun and games till you realize you just **** urself..

Correct me if I'm wrong.

Berichten: 4

Re: vlam van een kaars.

dus: als een vlam in principe te weinig zuurstof krijgt voor een volledige schone verbranding word de vlam geel. de kaars krijgt dus voldoende zuutstof en het gele kont van de lont en het kaarsvet (''slechte verbranding'')

Reageer