kwantumgetal

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

kwantumgetal

Ik dacht dat naarmate het kwantumgetal steeg, de energie ook steeg...

Maar de formule E=-13.6/n² gooit het gans in de war...

Help

Berichten: 718

Re: kwantumgetal

Tori schreef:Ik dacht dat naarmate het kwantumgetal steeg, de energie ook steeg...

Maar de formule E=-13.6/n²  gooit het gans in de war...

Help
Ik weet niet waar dit de formule van is maar de waarde stijgt in ieder geval met toenemende n (ze worden steeds minder negatief).

Re: kwantumgetal

Dit is de formule voor de energieniveaus van het waterstofatomen te berekenen...


Re: kwantumgetal

De hogere energieniveaus komen steeds dichter bij elkaar te liggen en naderen naar een maximum waarde, de ionistatie-energie.... De maximum-waarde is toch nul?? Energie=0???

Berichten: 718

Re: kwantumgetal

De hogere energieniveaus komen steeds dichter bij elkaar te liggen en naderen naar een maximum waarde, de ionistatie-energie.... De maximum-waarde is toch nul?? Energie=0???


Dat klopt dan toch?

Re: kwantumgetal

Energie=0??? Dat moet je mij dan toch eens uitleggen

Berichten: 718

Re: kwantumgetal

Energie=0??? Dat moet je mij dan toch eens uitleggen
De energie waar je het hier over hebt is de som van potentiele en kinetische energie. De potentiele energie heeft geen vast nulpunt maar zoals gebruikelijk wordt de potentiele energie in oneindig op 0 gesteld.

Re: kwantumgetal

En welke energie bdoelt men dan wanneer men spreekt over het feit dat de energie stijgt naarmate het kwantumgetal stijgt?

zie: http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...?showtopic=3731 hier komt het ook in voor

Re: kwantumgetal

Als n=1 dan is de energie .13.6, juist? De maximale energie die het H-atoom kan bereiken is dit 13.6? Anedrs kan men het interpreteren, dat er een minimum energie is opde eerste schil en een maximale op de buitenste...

Berichten: 718

Re: kwantumgetal

Als n=1 dan is de energie .13.6, juist? De maximale energie die het H-atoom kan bereiken is dit 13.6? Anedrs kan men het interpreteren, dat er een minimum energie is opde eerste schil en een maximale op de buitenste...


Nee de energie bij n=1 is -13.6 (negatief!!)

Re: kwantumgetal

Ja, die punt stelt dus een min voor :shock: Maar de uitleg, klopt die?

Berichten: 718

Re: kwantumgetal

Het laagste energieniveau dat kan worden bereikt is -13,6. Omdat een lagere energie niet mogelijk is blijft het electron op dat niveau tenzij het eruitgestoten wordt door een foton in welk geval het in een hoger energieniveau terecht komt. Zolang het foton een lagere energie heeft dan 13,6 blijft het electron gebonden aan de atoomkern. Als de energie hoger is dan komt het electron echter vrij

Reageer