Vestiging van planten/mycorrhizae in een pionier-ecosysteem

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

Vestiging van planten/mycorrhizae in een pionier-ecosysteem

Hallo allemaal,

ik ben met een project bezig over Mycorrhizae (een schimmel die in symbiose leeft met een plant, voor meer info zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Mycorrhiza), waarbij ik me vooral concentreer op de levenscyclus van deze schimmel.

Inmiddels is me duidelijk dat beide organismen zich onafhankelijk van elkaar voortplanten (de mycorrhiza heeft dus een bepaald stadium waarin hij 'op zoek moet' naar een gastheer, hoewel de plant hier waarschijnlijk ook een rol bij speelt), maar het is mij onduidelijk hoe deze samenlevende organismen zich beiden tegelijktijd in een pionier-ecosysteem kunnen verstigen. Omdat de bodemkwaliteit van zo'n systeem (de hoeveelheid beschikbare nutrienten) meestal niet al te best is, kan een plant zonder de schimmel moeilijk/onmogelijk overleven. Ook de schimmel is vrijwel volledig afhankelijk van een gastheer.

De allereerste kolonisatie van het land (ong. 500 miljoen jaar geleden) zou gelijktijdig (zowel plant als schimmel) hebben plaatsgevonden (nog steeds erg 'vaag' voor mij). Ik vroeg me af of je dit ook voor een pionier-ecosysteem kunt/mag zeggen of dat er een alternatieve verklaring voor is. Als je het niet weet mag je ook gerust een hypothese afvuren hoor! :)

Berichten: 10

Re: Vestiging van planten/mycorrhizae in een pionier-ecosysteem

Een symbiose waarbij de plant suikers aan de schimmel geeft en daar fosfaat voor terug krijgt werkt als volgt:

Als de plant een tekort heeft aan fosfaat zal de plant extra suikers in zijn omgeving uitscheiden waardoor de schimmel wordt aangetrokken.

Dit valt te verklaren doordat fosfaat vooral in fosfolipiden zit waaruit de celmembraan is opgebouwd. Bij een tekort aan fosfolipiden zal de celmembraan niet goed zijn waardoor suikers kunnen lekken in de omgeving.

Het is volgens mij niet zo dat een plant niet kan groeien zonder deze mycorrhiza maar alleen beter zal groeien.

Ik hoop dat dit een antwoord op je vraag is. Uit je stukje kon ik niet echt goed opmaken wat je precies wilt weten.

Gr, Nivel

Berichten: 5

Re: Vestiging van planten/mycorrhizae in een pionier-ecosysteem

Bedankt voor je bijdrage! Het helpt me iig weer een stukje verder. Maar ik denk dat ik mijn vraag nog moet verduidelijken:

het gaat om de vestiging van planten/mycorrhizae in een gebied dat nog niet eerder bezet is door andere macro-organismen. De bodem van dit soort gebieden bevat meestal te weinig nutrienten voor een plant om te overleven. Ook de schimmel kan op zichzelf niet overleven. Omdat plant een schimmel zich onafhankelijk van elkaar verspreiden, vroeg ik me af hoe de vestiging in zo'n gebied ging.

Uit jouw stukje blijkt dat de plant de schimmel 'aantrekt', dit zou dus betekenen dat ze ongeveer gelijktijdig moeten aankomen om een stuk land te koloniseren. Dit ligt al ongeveer in de lijn van mijn verwachtingen, maar als iemand het kan bevestigen, hoor ik dat graag.

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Vestiging van planten/mycorrhizae in een pionier-ecosysteem

Vergeet niet dat schimmels grote hoeveelheden sporen vormen die massaal over het aardoppervlak worden verspreid. De kans is dus zeer groot dat er in een gebied waar zich een nieuwe vegetatie vestigt al sporen van mycorrhiza in de grond aanwezig zijn. Zodra de plant is gaan groeien en signaalstoffen gaat uitscheiden, kunnen de schimmelsporen 'ontkiemen' tot nieuwe schimmels.

[Noot: dit is wat ik ter plekke bedenk, dus ik geef geen garanties over de juistheid van deze informatie]
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Berichten: 5

Re: Vestiging van planten/mycorrhizae in een pionier-ecosysteem

Ik denk dat ik het grotendeels eens kan zijn met jouw antwoord, ik las namelijk vandaag dat schimmelsporen een periode kunnen 'inslapen' (dormancy) totdat zich de geschikte gelegenheid voordoet. Ik denk dus ook dat ik in principe genoeg heb voor een presentatie (evt. discussie). Bedankt voor je reply!

Reageer