Water vitalisators, werken die dingen echt? of ...

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 15

Water vitalisators, werken die dingen echt? of ...

Hallo luitjes,

Ik stuitte een tijdje geleden op deze http://www.narasan.com site waar ik allemaal dingen tegen kwam die water zogenaamd zouden vitaliseren. Goed, klinkt allemaal leuk en aardig, maar kan dit wel echt? Kijk het is zo dat water zeer belangrijk voor ons is, dus zou iedereen dit toch wel in huis hebben? (Goed ik heb nog niet gekeken naar de prijskaartjes van dit alles, maar het zou in ieder geval toch wel onder de aandacht gebracht moeten zijn). Als ik kijk naar wat deze water vitalisators allemaal zogenaamd moeten doen:

- Heeft een gunstige invloed op amalgaam- en zware metalen belasting

- Het water is bacterie-stabieler. Hierdoor is het bijvoorbeeld in zwembaden mogelijk tot 70% minder chloor te gebruiken (kostenbesparing, minder kans op irritatie aan luchtwegen en ogen)

- Kalk- en roestaanslagen in leidingen, boilers, professionele en huishoudelijke apparatuur worden minder, met hierdoor minder onderhoudskosten en reparaties.

Dus: Narasan of Narascam

Trouwens op deze site claimen ze ook dat water een geheugen heeft.

http://www.narasan.com/PDF%20informatie/Wa...ugen-bewijs.pdf



Groeten M.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Water vitalisators, werken die dingen echt? of ...

Vanuit wetenschappelijk oogpunt (en dit is een wetenschapsforum) van A tot Z flauwekul.

Als je er niet in gelooft zou ik er geen cent aan uitgeven.

Wat het water-geheugen betreft: leuke waarneming, maar één enkele waarneming die niet herhaald is is vanuit wetenschappelijk oogpunt waardeloos. De conclusie dat hiermee bewezen is dat water een geheugen heeft is dan ook wel heeeel voorbarig.

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: Water vitalisators, werken die dingen echt? of ...

Mijn mening over dat bewijs voor homeopathie heb ik in een ander topic geplaatst.
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Gebruikersavatar
Berichten: 255

Re: Water vitalisators, werken die dingen echt? of ...

ik heb eens referenties naar dat artikel opgezocht:

"The results of basic research occasionally seem to support some concepts of homeopathy [2] only to be refuted later."

[2] is een referentie naar het artikel van rey l.

In dit artikel wordt er dus beweerd dat wat daar gevonden werd later

weerlegd werd

de meeste artikels die rey l citeren komen uit homeopathie tijdschriften en

zijn zeer lovend, hierbij moet ik opmerken dat sommige van deze artikels

rey als enige referentie hebben!

andere artikels die het hebben over eigenschappen van extreem

verdunde oplossingen van water citeren dit ook.

ik heb dan uiteindelijk een artikel gevonden uit "Journal of Chemical Physics" waarin een hele grondige analyse

gebeurt van de verschillen in metingen bij identieke water-samples door

toedoen van belletjes. (heel interessant trouwens)

hoe je het ook draait of keert, eigenlijk heeft het artikel van rey niks van doen

met een "geheugen van water".

het is ook niet nodig dat homeopathie verklaard wordt, men moet enkel

aantonen dat het werkt (dat is eigenlijk meer de regel dan uitzondering in

de medische wereld)

omdat homeopathen maar geen degelijke klinische studie kunnen voorleggen beroepen ze zich op bizarre artikels waar geen normaal mens

iets van snapt, en dan geven ze daar een uitleg aan en durven op de koop

toe beweren dat dit dan een soort bewijs vormt dat homeopathie werkt.

als besluit: die water-vitalisators vallen onder de noemer:

pure geldklopperij
formerly known as d

Reageer