wiskunde-het vak

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 10

wiskunde-het vak

beste mensen,

ik ben een leerling van 5 havo met een profiel van natuur en techniek. Ik ben dol op wiskunde. Maar sinds het laatste jaar haal ik meestal onvoldoendes voor wiskunde wegens deze redenen:

-concentratie problemen

-word zeer nerveous tijdens het maken van de toets

-heeft geen zin om te oefenen, ik zit te vaak achter de pc, daarom vind ik schrijven met de pen niet meer leuk.

-ben geintereseerd in kunst.. (poezie, verhalen,..)

- van een simpele vraag maak ik een moeilijke vraag.

-ben slordig

- heb moeite met de functies

wat ik leuk van wiskunde vind is: bereken! ben niet goed in grafieken (functies).

En over een paar maanden moet ik het eindexamen maken... ben zeer bang voor. en ik moet ook een opleiding kiezen. wil liever een technische opleiding, maar soms twijfel ik daarover wegens mijn slecht prestatie in wiskunde..

dat is mijn probleem.. hebben jullie misschien een oplossing voor moi?

alvast bedankt,

superior

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: wiskunde-het vak

-concentratie problemen

=> Helaas weinig aan te doen, tijdens wiskunde een extra inspanning proberen te leveren.

-word zeer nerveous tijdens het maken van de toets

=> meer oefenen zorgt voor een meer zelfverzekerd gevoel, en dus minder nervositeit tijdens toetesen.

-heeft geen zin om te oefenen, ik zit te vaak achter de pc, daarom vind ik schrijven met de pen niet meer leuk.

=> "Zin hebben" is een kwestie van motivatie, en als je zo dol bent op wiskunde als je zegt dan moet het toch niet zo'n groot probleem zijn jezelf te motiveren wat met wiskunde bezig te zijn. Dit kan ook op de computer, zeker bvb bij oefenen met functies kan de pc een toegevoegde waarde bieden omdat je kan plotten e.d. Daarnaast is het belangrijk dat je 'met de pen' opgaven blijft maken, zie ook het vorige puntje.

-ben geintereseerd in kunst.. (poezie, verhalen,..)

=> Andere interesses hoeven je studie wiskunde toch niet in de weg te staan? Dat kan best ernaast blijven bestaan - of zelfs samen, wiskunde en kunst bestaat immers ook!

- van een simpele vraag maak ik een moeilijke vraag.

=> Ook hier helpt meer oefenen, een reden te meer om extra opgaven te maken: deze verhogen je automatisme en je zult geziene zaken sneller herkennen waardoor je niet zelf moet gaan zitten proberen, met soms moeilijke uitwerkingen tot gevolg.

-ben slordig

=> Als karaktertrek weinig aan te doen (ik ben het ook), zolang het gaat om een 'slordige bureau' of een 'slordig schrift' is dit geen ramp, maar zorg wel dat je wiskundig niet slordig wordt, wat je opschrijft moet kloppen. Wiskunde is een exact vak!

- heb moeite met de functies

=> Het zal misschien nooit je sterkste kant worden dan, maar opnieuw door veel oefenen en extra uitleg vragen kan je dit wel bijschaven.

De tips zijn allemaal redelijk algemeen, maar als je het ziet zitten zou ik de wiskunde nog niet opgeven :wink:

Re: wiskunde-het vak

waarom ga je niet natuurkunde doen?

Je geeft aan dat dingen berekenen je het meest bevalt aan wiskunde. Universiteitswiskunde is niet zozeer berekenen, maar meer stellingen bewijzen. Bij natuurkunde moet je juist vaak dingen berekenen.

Re: wiskunde-het vak

en ook daar krijg je een shitload aan wiskunde, en die is wel meestal toegespitst op: bereken

Berichten: 32

Re: wiskunde-het vak

bcc schreef:waarom ga je niet natuurkunde doen?

Je geeft aan dat dingen berekenen je het meest bevalt aan wiskunde. Universiteitswiskunde is niet zozeer berekenen, maar meer stellingen bewijzen. Bij natuurkunde moet je juist vaak dingen berekenen.
alsof natuurkunde niks is, hallo hey, vanaf het eerste jaar natuurkunde moet je constant bewijzen, plus de taal van natuurkunde is wiskunde, je moet aanleg hebben voor wiskunde wil je goed zijn in het echte natuurkune dus niet f = m * a uitrekenen als m en a al gegeven is.

Ik verwijs hem persoonlijk door naar een economie studie.

Berichten: 43

Re: wiskunde-het vak

Economie studeren als je wiskunde echt leuk vind? Is dat niet zoiets als een strafkamp? Wanneer je echt interesse voor het vak hebt is het toch niet echt moeilijk om je pc te laten wachten? Voor de rest zijn het allemaal punten die met oefening toch wel te overbruggen zijn.

Re: wiskunde-het vak

tja.....

Ik heb gehoord van mijn moeder (psycholoog, heeft dus vrij veel met schoolkeuze te maken) dat het afmaken van Natuur en Techniek al genoeg reden is om niet te moeilijk te doen over technische studies. Degenen met N & G hebben wel een probleem. Maar als het oefenen een probleem is...oefen meer en probeer misschien eens wiskunde toe te passen op je gedichtjes(sommige gedichten gebruiken symmetrie, andere hebben een wiskundig te beschrijven opbouw), mijn ervaring is dat wiskunde als het gebruikt wordt bij hobbies veel minder saai is, omdat je er wat aan hebt (heb ik nu bijvoorbeeld met programmeren) Maar huiswerk doen kan natuurlijk geen kwaad.....

Gebruikersavatar
Berichten: 238

Re: wiskunde-het vak

Economie studeren als je wiskunde echt leuk vind? Is dat niet zoiets als een strafkamp? Wanneer je echt interesse voor het vak hebt is het toch niet echt moeilijk om je pc te laten wachten? Voor de rest zijn het allemaal punten die met oefening toch wel te overbruggen zijn.
(mijn 100ste post, jippie! :shock: )

maar goed,

Er is ook zoals iets als ehm, even zoeken, Econometrics. Economie met veel wiskunde erbij. Ze hebben tegenwoordig liever economie studenten die wiskunde b1,2 gedaan hebben op de middelbare school dan studenten die economie 1,2 gedaan hebben. Wiskunde speelt een belangrijke rol in de economie, en ook met heel veel berekenen, maar toch ook wel wat functies.
Peter van Gemert

2e jaars Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft

Re: wiskunde-het vak

ik doe ook een richting met zware wetenschap en even zware wiskunde, alhoewel het me totaal niet interesseert :shock: (enkel de wetenschap: chemie, fys en bio)

Ik schrijf ook niet graag met de pen, ik heb het lelijkste geschrift dat je je kunt inbeelden, en computer gaat veel sneller (>250 aanslagen/minuut)

En als je genoeg studeert, dan komt het wel in orde :wink:

Re: wiskunde-het vak

jeps, zo denk ik er ook over.

Ik haat bewijzen en de andere ****, geef mij maar oefeningen. Hoe leer ik mijn bewijzen dan? ik leer het begin, het einde, en proberen maar.

De makkelijke kan ik zo afleiden de moeilijkere laat ik open op een toets en op het einde probeer ik mij alles te herrinneren dat ik gezien heb. Ik moet zeggen het lukt best goed 8) Alleen de namen van bewijzen vergeet ik altijd te leren zodat ik soms voor de keuze sta, welk bewijs ???? :?: :shock:

Maarja, het leven is meer dan wiskunde :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: wiskunde-het vak

hou je van exacte vakken en laboratorium onderzoek. (zit ook veel berekenen bij) dan moet je zeker even de opleiding HLO (Hoger Laboratorium Onderwijs) bekijke. (nu ben ik wel aan het preken voor eigen kerk 8)
"Meep meep meep." Beaker

Re: wiskunde-het vak

gemertp schreef:(mijn 100ste post, jippie! :shock: )

maar goed,

Er is ook zoals iets als ehm, even zoeken, Econometrics. Economie met veel wiskunde erbij. Ze hebben tegenwoordig liever economie studenten die wiskunde b1,2 gedaan hebben op de middelbare school dan studenten die economie 1,2 gedaan hebben. Wiskunde speelt een belangrijke rol in de economie, en ook met heel veel berekenen, maar toch ook wel wat functies.
Dit laatste klopt waarschijnlijk niet. Ik heb dit 2 jaar geleden gevraagd toen ik mijn profiel ging kiezen (Ik heb dan ook ec 1 in vrije deel gekozen, om alle opties open te houden). Als je geen economie 1 gedaan hebt, kan je dat gaan inhalen voor je mag beginnen met economie. Econometrie bevat evenveel wiskunde als natuurkunde (als ik mijn vader moet geloven dan hè), dus daar zal het ook wel zo zijn dat je veel moet bewijzen. Maar tijdens de middelbare school krijg je (tenminste ik) helemaal nog niet veel te bewijzen, dus ik denk niet dat topicstarter dat bedoelt met de dingen waar hij moeite mee heeft. Ik doe overigens N&T (5v). Ik denk dat topicstarter zich er wat meer mee bezig moet houden (hij vindt het ook leuk, tenlotte) en dat het dan wel goed kan komen.

Gebruikersavatar
Berichten: 238

Re: wiskunde-het vak

Mijn oude leraar economie zei dat ze liever wiskunde B1,2 hadden dan Economie vanwege de vele wiskunde in economie. Maar ja, moet ook niet alles geloven wat die leraren zeggen 8).

5VWO NT, he dat ken ik. Zijn jullie nog niet begonnen met het bewijzen bij meetkunde? Ik heb er net PTA over gehad. 1 simpel bewijs was dat we moesten bewijzen dat in gelijkbenige driehoeken de hoogtelijnen op de gelijkbenige zijden even lang zijn. De andere kregen we een figuur in een parallellogram en moesten we bewijzen dat een figuur gemaakt door een aantal andere lijnen (er waren 2 middelpunten van zijlijnen, daar waren lijngen getrokken uit hoeken etc.) dat die figuur ook een parallellogram was. Die was wat pittiger.

Verder moesten we tijdens het hoofdstuk stelling van Thales bewijzen en stellingen zoals de hoekensom van een driehoek, de stelling van de buitenhoek van een driehoek en nog veel meer. Pythagoras moesten we info op internet over verschillende bewijzen over zoeken en hij had die ook op de PTA kunnen vragen.
Peter van Gemert

2e jaars Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft

Re: wiskunde-het vak

[quote][/quote]

nou wij hebben dat hoofdstuk nog niet gehad, (veel meer analysehoofdstukken, inmiddels wel eentje over meetkunde gehad) zo zie je maar weer dat het PTA niet half zo vaststaat als ze zeggen bij de voorlichting :shock: . Wij doen bovendien nooit iets van die internetopdrachten. De enige keer dat ik op internet zat voor wiskunde was met een PO.

Wat je leraar economie zei dat slaat vermoedelijk op het feit dat econometristen gewilder zijn bij bedrijven en meer verdienen dan economen. Voor econometrie heb je dan ook geen economie nodig en wel wib1,2. Ik heb daarom ook wel spijt dat ik ec 1 gekozen heb. Ik had net zo goed wi A 1 of 1,2 (ik heb ook Bio 1,2, waardoor ik dus met wiA 1,2 ruim over de 1000 uur vrij deel zou zitten) oid kunnen kiezen (vergis je niet hoor, de statistische truucjes die ze daar leren schijnen best handig te zijn).

Gebruikersavatar
Berichten: 238

Re: wiskunde-het vak

Als je bio 1,2 hebt kan je economie laten vallen hoor als je er geen zin meer in hebt (ik heb alleen bio 1, maar omdat ik versterkt Engels heb kon ik ook economie laten vallen).

En je kan toch geen wiskunde B en A tegelijk hebben?

[edit] Ik bedacht me net. Wij doen analyse 5 en 6 van Moderne Wiskunde pas aan het eind van het jaar. Ik heb nu net een PTA gehad over Meetkunde 1 en 2 uit deel 1 en Meetkunde 1 en 2 uit deel B2.
Peter van Gemert

2e jaars Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft

Reageer