[geschiedkunde]genealogie betrouwbaarheid van kwartierstaten

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4.502

[geschiedkunde]genealogie betrouwbaarheid van kwartierstaten

Ik "vermaak"me al jaren met het maken van een fam.kwartierstaat en met kwartierstaten in het algemeen.

Vanmorgen hoorde ik weer eens een verhaal van mijn partner aan,dat er in onze staat een geboorte van een kind werd geboekstaafd onder de naam van een vader die het kind adopteerde(accepteerde als zijn wettelijk)kind.Vervolgens het verhaal dat het vroeger vaak gebeurde dat vrouwen zwanger raakten van een man en die verdween en de zwangere vrouw kreeg een relatie met een andere man en vertelde niets over haar zwangerschap.

Ook verkrachtingen kwamen voor en bleven onbesproken.

Dus toen rees de vraag in hoeverre zijn kwartierstaten wel betrouwbaar in de mannelijke lijn en zou het niet beter zijn om de vrouwelijke lijn als basis aan te houden.

Bij de Joden schijnt dit wel traditie te zijn,dus wrs.hielden deze er rekening mee!

Graag een reactie van genealogen!

Berichten: 1.780

Re: [geschiedkunde]genealogie betrouwbaarheid van kwartierstaten

Je vergeet nog de gewone slippertjes tijdens het huwelijk. Ik meen eens gelezen te hebben dat zo'n 10% van de kinderen niet van de vermeende vader is, wat inhoudt dat de kans dat b.v. jouw stamoudovergrootvader inderdaad jouw stamoudovergrootvader is niet meer is van 9/10de tot de macht 14 = 22%.

De kans dat je daadwerkelijk afstamt van nr. 1024 in jouw kwartierstaat is dus inderdaad veel kleiner is dan dat je afstamt van je nr. 1023 (je moedersmoedersmoeders.enz...moeder). Maar of dat de reden is dat in het Jodendom het Jood zijn via de vrouwelijke lijn vererft, betwijfel ik. Het gewone erfrecht gaat er namelijk, dacht ik, wel gewoon via de mannelijke lijn. Vrouwen werden verder, voordat men begreep hoe voortplanting werkte, vaak gezien als niet meer dan een "broedstoof" voor het tot ontwikkeling komen van het bij de man afkomstige zaad. Hoe men daar in het Jodendom over dacht zou ik niet weten. Wellicht valt dat te googelen.
<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

Berichten: 4.502

Re: [geschiedkunde]genealogie betrouwbaarheid van kwartierstaten

Het maken van een kwst.is dan wel een leuke bezigheid,maar de kans dat alles klopt ivm.mannelijke of vrouwelijke zijsprongen is niet zo geweldig groot,mogelijk wel nog tot en met je grootouders,waarvan bij de meeste families de caprioelen wel zijn te volgen,behoudens ook weer uitzonderingen.Maar dieper in het verleden vonden wrs.veel vaker dit soort gebeurtenissen plaats door de veel primitievere leefwijzen.

Maar we doen net of er niet al te veel aan de hand is en maken een mooie kwst.voor het nageslacht :bedankt voor je reactie ,Johan2.

Berichten: 1.780

Re: [geschiedkunde]genealogie betrouwbaarheid van kwartierstaten

Ja, en leuk blijft het, hoewel...

Na de kerstvakantie bn ik hier nog maar nauwelijks geweest, niet alleen door veel achterstallig werk, wat kneuzingen en ziektes, alsmede een kapotte laptop, maar ook door het onzalige aanbod bij het kerstdiner aan mijn Duitse schoonmoeder eens te zien wat er zoal aan voorgeslacht op internet te vinden was. Na een aantal halve nachten copy-pasten heb ik haar kwartierstaat nagenoeg compleet tot 1700, met uitschieters tot 1500.

Voor wie het ook eens wil proberen:

http://www.familysearch.org/Eng/

met dank aan de Mormonen.
<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

Berichten: 4.502

Re: [geschiedkunde]genealogie betrouwbaarheid van kwartierstaten

IK werk met Pro-Gen,ben niet zo gek met die Amerik.Sites,net als met de Mormonen.Ze hebben graag je gegevens (data) maar omgekeerd moet er geabonneerd of betaald worden en worden jouw data verwerkt in de hunne en kassa!

Berichten: 5

Re: [geschiedkunde]genealogie betrouwbaarheid van kwartierstaten

Handig als een oudoom een archivaris is geweest... kan me hoofdtak tot 1545 zeker terug krijgen en een paar zijtakken miss tot aan 1000-500AD

maar die lange zijn bij lange na niet zeker, als ik die link kon leggen met een andere genealoog dan wel.

Berichten: 2

Re: [geschiedkunde]genealogie betrouwbaarheid van kwartierstaten

ik ben nog een beginnend genealoog - door mijn ziek zijn heb ik nu wat tijd - maar de site die hier ergens "aanbevolen" werd nl :

http://www.familysearch.org/Eng/ werkt niet voor bv België.

Indien je een opzoeking verricht kan je bijna uitsluitend de staten van de US selecteren - op enkele uitzondering na . zie: http://www.familysearch.org/eng/search/RG/...elg&juris2=

Dus zOveel hulp heb je niet aan deze site.

Berichten: 4.502

Re: [geschiedkunde]genealogie betrouwbaarheid van kwartierstaten

@William Lawson:

In de laatste paar jaar is er weer veel meer gedigitaliseerd (in Nederland) en is er veel te vinden bij oa. GENLIAS en in het bijzonder via Google: digitale bronbewerkingen nederland en belgie

Dit is een heel uitvoerige site en wordt sinds kort door ons gebruikt.

Reageer