Geld bijdrukken - waarom is dat niet mogelijk ?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 107

Geld bijdrukken - waarom is dat niet mogelijk ?

Net had ik weer een 'discussie' met mijn vader over de mogelijkheid om geld bij te drukken door de Nederlandse Staat. Mijn vader zegt dat dit niet mogelijk is omdat er iets 'tegenover' geld moet zijn, anders is het niets waard. Als je voor 100000 EUR goud hebt kan je voor 100000 EUR geld maken. Waarom is dit zo ? Waarom moeten wij daar ons iets van aantrekken in plaats van gewoon superveel geld te laten bijdrukken en dat geld aan de bevolking te geven ?

Ik hoop dat er een duidelijk antwoord op komt,

Ascension.

PS: Kan het zo makkelijk mogelijk worden gehouden ? :) Soms stel ik een vraag op dit forum en door de antwoorden geraak ik nog meer in de verwarring...
This old world still looks the same.

Berichten: 4.546

Re: Geld bijdrukken - waarom is dat niet mogelijk ?

Eigenlijk is het best simpel. Het werkt gewoon met vraag en aanbod, is er heel veel geld dan is het niet moeilijk om eraan te komen: het wordt dus minder waard. Is het moeilijker om eraan te komen dan wordt het meer waard, dan ben je bijvoorbeel al superrijk met 1 miljoen euro terwijl je in de omgekeerde situatie een arme sloeber kan zijn met 1 miljoen. Bijvoorbeeld in Duitsland in de jaren 20. Toen werd er massaal geld bij gedrukt en in een week tijd koste 1 kippenei een miljard mark. Dat is natuurlijk extreem, maar op kleine schaal werkt het ook zo.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 12.262

Re: Geld bijdrukken - waarom is dat niet mogelijk ?

Simpele verklaring: Je begint in een situatie waarbij een bankbiljet een zekere hoeveelheid goud waard is, zonder dat goud zou het biljet alleen zijn papierwaarde hebben. De uitgever (staat/centrale bank) garandeerd vervolgens dat ieder biljet zo kan worden omgeruild voor dat goud. Tot zover niets aan de hand.

Maar nu wil je toch geld bijdrukken zonder dat je er goud tegenover hebt. Dit is wel degelijk mogelijk, en in zekere mate veilig: Het komt maar zelden voor dat veel mensen plots allemaal tegelijk hun bankbiljetten voor goud willen verruilen. Daardoor kun je dus bijv 10 miljard aan biljetten drukken, met maar 2 miljard goud in kas.

Als je dit echter te bont maakt, en men krijgt door dat het geld eigenlijk goeddeels ongedekt is, kan een situatie ontstaan waarbij iedereen tegelijk zn biljetten wil inruilen voor goud (of andere valuta), met scherpe koersdaling als gevolg. Dit is wel eens gebeurd in o.m. zuid-amerikaanse landen waar de bevolking door wantrouwen de locale valuta massaal wou omruilen voor dollars.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Geld bijdrukken - waarom is dat niet mogelijk ?

Merk op dat al jaren geld niet meer gedekt wordt door wat dan ook... Nada... Ook niet een heel klein beetje... Helemaal niet.

De waarde van een euro is nu in wezen de hele euro economie gedeeld door de totale hoeveelheid euros... Zolang de economie groeit kun je geld drukken, je moet geld drukken om de waarde stabiel te houden. Als je echter te veel drukt dan wordt de waarde lager: inflatie.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Geld bijdrukken - waarom is dat niet mogelijk ?

Merk op dat je "geld drukken" natuurlijk figuurlijk moet opvatten; in de praktijk komt het neer op een paar bitjes in een computer op 1 zetten (in het saldo van "de staatsrekening").

Je zou daar één klap de staatsschuld mee kunnen aflossen, het gevolg is wel een onwijze inflatie en daar zitten we ook niet op te wachten.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 1.425

Re: Geld bijdrukken - waarom is dat niet mogelijk ?

Rogier schreef:Merk op dat je "geld drukken" natuurlijk figuurlijk moet opvatten; in de praktijk komt het neer op een paar bitjes in een computer op 1 zetten (in het saldo van "de staatsrekening").

Je zou daar één klap de staatsschuld mee kunnen aflossen, het gevolg is wel een onwijze inflatie en daar zitten we ook niet op te wachten.
Net andersom. er wordt natuurlijk wel geboekhoud met debit en credit, zelfs in landen met slechte staatsfinanciën. als door het uitschrijven van onbetrouwbaar geachte schuldbekentenissen een overheidstekort wordt gefinancierd ontstaat er hoge inflatie. hierdoor neemt de reële waarde van de staatsschuld af. in extreme gevallen is het geld niets meer waard en moet er een nieuwe munt komen. dit gebeurde in de jaren 80 nog in zuidamerikaanse landen. de buitenlandse schuld was in dollars. deze kon men niet meer afbetalen (Mexico, argentinie, brazilie). veel verlies voor westerse banken en sindsdien bestaan buitenlandse investeringen in "ontwikkelingslanden" nog voornamelijk uit directe investeringen, hetgeen als een gunstige ontwikkeling wordt gezien.

Berichten: 16

Re: Geld bijdrukken - waarom is dat niet mogelijk ?

Om het je het heel makkelijk te maken zou ik het even simpel uitleggen.

Vroeger hadden we geen biljeten en munten maar gewoon goud en zilver. Deze werden naar een bank of ergens anders heen gebracht en in een kluis gedaan. Daarvoor kreeg je een briefje of iets anders dat jij eigenaar was van de inhoud van de kluis. Als je dan iets wou kopen dan ging je niet naar de bank en haalde het op maar gaf je de verkoper gewoon het briefje uit gemaktzucht. Zo is het idee van geld ontstaan. Want wij geven inprincipie gewoon een stukje geld weg elke keer.

Nu dat we dat weten word het nu een stuk makkelijker. Onze totaal aantal euro's staat gelijk aan het aantal gram goud wat we hebben. Als dit lichtelijk overschreden word is het geen ramp. Dat merkt toch niemand. Waneer dit word uitgebuid kan de hele economie instorten.

Vandaag de dag kunnen wij geen geld meer bij drukken/maken. Dit word nu allemaal geregeld in de europese bank in frankfurt.

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: Geld bijdrukken - waarom is dat niet mogelijk ?

Je krijgt inderdaad met inflatie te maken: zo gebeurde het ook met de Duitsers...toen de fransen het Ruhrgebied bezette en daar grondstoffen gingen aftappen...riepen de duitsers een staking uit, om de stakers te betalen, werd er geld bij gedrukt --> en ontstond er inflatie. (moest ik ff vertellen...niet dat jullie het niet weten, maar ik had er zin in :) )
Eventuele typfouten of spellingsfouten kan ik niet uitsluiten, daarvoor alvast mijn excuses! ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Geld bijdrukken - waarom is dat niet mogelijk ?

 Ons totaal aantal euro's staat gelijk aan het aantal gram goud dat we hebben. Als dit lichtelijk overschreden wordt is het geen ramp. Dat merkt toch niemand. Waneer dit word uitgebuid kan de hele economie instorten.
Dit is een misvatting. Goudreserves ter dekking van de geldhoeveelheid (de "gouden standaard") zijn al decennia geleden losgelaten. Je geld is precies de hoeveelheid vertrouwen waard die jij en je economie-genoten erin hebben. Als dat vertrouwen instrort en we rennen met zijn allen naar de banken om goud, dan zul je moeten zorgen dat je ergens heel erg vooraan in de rij staat, want er zal al heel gauw niks meer zijn. In 2004 had de Nederlandsche Bank voor ongeveer 8 miljard euro goud in voorraad (ruwweg 500 euro per Nederlander). Er was toen ruwweg voor 25 miljard aan bankbiljetten in omloop (ruwweg 1600 euro per Nederlander). Hoeveel miljarden aan giraal geld (banktegoeden): geen idee, maar nog vele, véle malen meer.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: Geld bijdrukken - waarom is dat niet mogelijk ?

Het is vooral het girale geld dat gevoelig is voor 'creatie'. De dekking van chartaal geld met goud is feitelijk nog steeds voldoende (ca 30%) om een redelijk grote inwisselactie van bankbiljetten voor goud te kunnen dekken.

Maar zodra een paar procent van de inwoners besluit zn banksaldo toch liever als baargoud (of zelfs als biljetten) op te nemen is het inderdaad snel op - maar vertrouwen dat dat niet gebeuren zal?
Victory through technology

Berichten: 1.425

Re: Geld bijdrukken - waarom is dat niet mogelijk ?

Al sta je vooraan in de rij bij De Nederlandsche Bank - of enig andere centrale bank- je kunt er geen goud kopen. Dat is het verschil met de goudstandaard.

De goud- en vooral vreemde valtutareserves van de centrale banken moet je zien als ter verdediging tov andere valuta. Centrale banken interveniëren op de valtutamarkt om de koers te manipuleren en gebruiken daarvoor deze reserves. De laatste jaren bij mijn weten alleen nog door de Chinese en Japanse centrale banken.

Wellicht is vermeldenswaardig dat men in Engeland begin jaren "90 tevergeefs trachtte door dergelijke interventies de Engelse Pond binnen het EMS te houden. De verkoopkracht en de vastberadenheid van de financiële speculanten zoals Soros, die vonden dat de pond was overgewaardeerd, was echter groter dan de koopkracht van de Engelse centrale bank.

Zie over de goudstandaard ook dit draadje

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...showtopic=53136

Berichten: 4

Re: Geld bijdrukken - waarom is dat niet mogelijk ?

Wel, soms brengt men natuurlijk meer of minder geld in omloop, dat gebeurt (ook), nationale bank of europese bank stuurt dit uiteraard.

Berichten: 477

Re: Geld bijdrukken - waarom is dat niet mogelijk ?

Dit is een misvatting. Goudreserves ter dekking van de geldhoeveelheid (de "gouden standaard") zijn al decennia geleden losgelaten. Je geld is precies de hoeveelheid vertrouwen waard die jij en je economie-genoten erin hebben. Als dat vertrouwen instrort en we rennen met zijn allen naar de banken om goud, dan zul je moeten zorgen dat je ergens heel erg vooraan in de rij staat, want er zal al heel gauw niks meer zijn. In 2004 had de Nederlandsche Bank voor ongeveer 8 miljard euro goud in voorraad (ruwweg 500 euro per Nederlander). Er was toen ruwweg voor 25 miljard aan bankbiljetten in omloop (ruwweg 1600 euro per Nederlander). Hoeveel miljarden aan giraal geld (banktegoeden): geen idee, maar nog vele, véle malen meer.
Ik zie gewoon niet in dat het überhaupt nodig is, omdat geld een ruilmiddel is, net als goud. Het is a priori niet duidelijk dat één van de twee belangrijker zou zijn. Waarom heb je liever goud dan bankbiljetten?
'Moeder, is het al nacht?' vraag ik. Maar er is niemand. Ik ben alleen.

Gebruikersavatar
Berichten: 111

Re: Geld bijdrukken - waarom is dat niet mogelijk ?

Tot nu toe lijkt het uit de vele reacties dat alleen de centrale bank of soortgelijke instantie geld kan bijdrukken. Hoewel dat naar de letter gezien juist is, er zijn andere mogelijkheden om de totale hoeveelheid geld te vergroten. Dat doen we dagelijks: door een lening af te sluiten of op krediet te kopen. Daardoor wordt fictief geld uitgegeven, weliswaar in de vorm van een vordering, maar dat is niet anders dan papier geld (immers een ruilmiddel zoals eerder al is aangegeven).

Dus naast 'echt' papier geld, vormen schuldpapieren evenzo geld.

Het verschil is dat over de laatste meestal rente berekend wordt dat indirect weer leidt tot meer geld in omloop.

Eerst was er edelmetaal (goud, zilver e.d.) en toen het onpraktisch werd om daarmee te handelen, werd geld uitgevonden als papieren 'vordering' op een bepaalde hoeveelheid edelmetaal. Naarmate er steeds meer met geld gehandeld werd, is de oorspronkelijke betekenis verloren en inmiddels is er zoals door meerderen terecht is opgemerkt geen enkele relatie meer met een hoeveelheid edelmetaal in welke vorm dan ook.

Eigenlijk is de nu de geldvoorraad het edelmetaal van vroeger. De volgende cyclus zijn de papieren vorderingen. De gezamenlijke schuldenlast is inmiddels groter dan de geldvoorraad: als iedereen nu zijn vorderingen zou indienen is er domweg niet voldoende geld om daaraan te kunnen voldoen. En daarmee is een vordering nu hetzelfde als papier geld enige eeuwen geleden.

Het echte papieren geld (en muntgeld) zal over een paar decennia wel verdwenen zijn: al het 'echte' geld is dan fictief geworden en de handel in vorderingen zal de rol van het papier geld overgenomen hebben. Waarmee dus hetzelfde effect bereikt is als met geld bijdrukken en inflatie het gevolg is.
Vooruitgang

Berichten: 477

Re: Geld bijdrukken - waarom is dat niet mogelijk ?

Kijk, dit is een reactie waar ik me in kan vinden. Maar dan rest nog wel de vraag waarom de centrale bank nog een goudvoorraad heeft? Kunnen ze daar niets nuttigs mee doen?
'Moeder, is het al nacht?' vraag ik. Maar er is niemand. Ik ben alleen.

Reageer