genoom eerste leven, proteine

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

genoom eerste leven, proteine

het eerste leven is volgens sommigen ontstaan in hete omstandigheden. men denkt aan hyperthermofiele proteinen die in staat zijn zich zelf te delen.

ik zou graag de naam en DNA structuur van van die proteine vinden.

kandidaat proteinen moeten zichzelf dus kunnen delen, liefst in heet water leven.

kan iemand me helpen?

kris

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: genoom eerste leven, proteine

Ik neem aan dat je doelt met delen niet op een protease activiteit maar op een replicatie. Je hebt toevallig ook dit artikel gelezen?

Via NCBI kan je het artikel van Kauffman vinden in nature 'even peptides do it'. Wil je het bekijken dan moet je wel toegang hebben tot nature.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 1.259

Re: genoom eerste leven, proteine

kandidaat proteinen moeten zichzelf dus kunnen delen, liefst in heet water leven.
Deze proteinen zij helaas nog niet gevonden (althans geen proteinen die zichzelf volledig kunnen "delen" of reproduceren zonder hulp van andere systemen)

Wel is er nog onduidelijkheid wat de basis van leven is of het een eiwit of een aminozuur was die het leven heeft helpen ontwikkelen (als je dat zo mag zeggen)
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.

Berichten: 31

Re: genoom eerste leven, proteine

ik heb altijd geleerd dat leven ontstond met RNA

en er is RNA met katalytische activiteit in zich (3D structuur). Zonder dat er een translatie naar eiwit nodig was. Dan onstond DNA om RNA te beschermen (dubbele streng = minder fouten).

Dus eerste protease activiteit ontstond uit RNA moleculen

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: genoom eerste leven, proteine

joachimds schreef:ik heb altijd geleerd dat leven ontstond met RNA

en er is RNA met katalytische activiteit in zich (3D structuur). Zonder dat er een translatie naar eiwit nodig was. Dan onstond DNA om RNA te beschermen (dubbele streng = minder fouten).  

Dus eerste protease activiteit ontstond uit RNA moleculen
Dat is een van de mogelijke theorien, echter zoals men er nu voorstaat is het bestaan van zelfreplicerende eiwitten waarschijnlijker.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 4.546

Re: genoom eerste leven, proteine

Want...
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: genoom eerste leven, proteine

Als je de link doorleest welke in het eerste bericht van mij in dit topic staat, dan krijg je een vrij duidelijk antwoord.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer