rubber kogels

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

rubber kogels

is de snelheid van een rubbere kogel net zo snel als een gewone kogel, en als hij een projectiel raakt is de schade dan even groot

Berichten: 510

Re: rubber kogels

De snelheid van een rubberen kogel, onder dezelfde omstandigheden zal volgens mij langzamer zijn dan een gewone kogel. Dit komt omdat de rubberen kogel meer last zal hebben van de wrijving tussen lucht en kogel. Omdat de kogel langzamer is, en natuurlijk ook zachter dan een stalen kogel. Zal deze kogel ook een minder grote impact veroorzaken. Maar hij kan ook iemand doden! Dus speelgoed is het zeker niet :wink:

Berichten: 46

Re: rubber kogels

hij gaat geloof ik minder snel,

de amerikaanse politie heeft wel een soort van shotguns met ipv hagel in de hulsen stukken rubber die ongeveer het formaat van kurken hebben, die moeten ze dan ook via de grond schieten.

Re: rubber kogels

Het verschil zit hem vooral in de massa en niet in de hardheid.Ik heb eens een demonstratie gezien met een jachtgeweer.De hagel in de patroon was vervangen door een stukje kaars.Men schoot van op een afstand van tien meter op een deur.Het maakte een gat in die deur waar je,je hoofd kon doorsteken.Er bestaan patronen voor zo'n geweer die voorzien zijn van één stalen bol.Daarmee schiet je dwars door het motorblok van een auto.De hoge snelheid en het gewicht van het projectiel bepalen de kracht van inslag.(omtrent 1000m/sec)Er is een geval gekend van iemand die zichzelf heeft gedood met een losse flodder.Voor de grap hield hij het wapen tegen zijn slaap,vuurde en brak zijn schedel.Een rubber kogel van dichtbij afgevuurt is zeker dodelijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: rubber kogels

is de snelheid van een rubbere kogel net zo snel als een gewone kogel, en als hij een projectiel raakt is de schade dan even groot
de rubberen kogel is in die omstandigheden reeds een projectiel...

en ja, rubber zal trager uit de loop vliegen, lood laadt zelfs aan op loopwanden, rubber zal zeker zijn sporen nalaten bij te hoge snelheden.

Deze worden hoogstwaarschijnlijk vervaardigd met gas checks, aangezien anders het rubber bij de explosie zou beschadigd worden, wat terug een iets hogere snelheid toelaat.
Er bestaan patronen voor zo'n geweer die voorzien zijn van één stalen bol.Daarmee schiet je dwars door het motorblok van een auto.De hoge snelheid en het gewicht van het projectiel bepalen de kracht van inslag.(omtrent 1000m/sec)
en 500 m/s voor een slug zal wel snel genoeg zijn zeker?

Berichten: 50

Re: rubber kogels

het is te zien als het een zacht rubberen of een hard rubberen kogel.

als het een zachte is zal ze minder ver geraken en zal ze ook weinig schade aanrichten. Bij harde zal ze wel verder geraken en ook meer schade aanrichten maar da ook veel minder schade dan de gewone kogels

Berichten: 96

Re: rubber kogels

dat een rubber kogel minder schade aanright komt toch ook doordat rubber (makkelijker) meer vervormd bij het raken van een object?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: rubber kogels

itchy schreef:het is te zien als het een zacht rubberen of een hard rubberen kogel.

als het een zachte is zal ze minder ver geraken en zal ze ook weinig schade aanrichten. Bij harde zal ze wel verder geraken en ook meer schade aanrichten maar da ook veel minder schade dan de gewone kogels
excuseer?

en @ dekeijzer:

schade = energie (gedeeltelijk en in dit geval althans)

en E is hoofdzakelijk m * v², naast vervormingsenergie en opwarming

aangezien een rubber slug nooit de 500m/s zal halen (snelheid rubber slug = 150 m/s), en het gewicht ook niet zoveel zal zijn als een echte (= loden) slug, zal de schade ook veel beperkter zijn. een loden slug zal ook plastisch vervormen, wat meer energie vraagt als een elastische botsing.

Ik betwijfel echter wat het meeste vervormt. indien het gaat om blijvende vervorming, is lood de winnaar, hands down. Er gaat fantastisch veel energie in de vervorming verloren. Maar ik heb nog nooit geen rubber slug gezien na de impact. Ik veronderstel echter dat die er nagenoeg onbeschadigd uitkomt...

Reageer