Springen naar inhoud

Hoe bepalen van deeltjes in één mol?

• Log in om te kunnen reageren

Bert F

Bert F

• >1k berichten
  • 2588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 februari 2007 - 18:42

Als je atomen zou kunnen tellen met een snelheid van 10 miljoen stuks per seconde, dan zou je er nog 2 miljard jaar over doen om alle atomen in één mol te tellen.  

Naar aanleiding van de minicursus (mooie cursus trouwens)

Hoe heeft men ooit het aantal deeltjes dan kunnen tellen? of nog hoe heeft men bepaalt dat 1mol zoveel deeltjes zijn?

Groeten (weet nu wel niet of ik hier in het juiste forum zit)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

aaargh

aaargh

• >1k berichten
  • 1279 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 februari 2007 - 19:49

Meet bijvoorbeeld hoeveel deeltjes er zitten in 12 nanogram koolstof-12 en vermenigvuldig dit met een miljard en je bent er.

Kijk ook eens hier (engels)

Bert F

Bert F

• >1k berichten
  • 2588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 februari 2007 - 10:53

idd bedankt door extrapolatie dus.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44845 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 februari 2007 - 14:36

Meet bijvoorbeeld hoeveel deeltjes er zitten in 12 nanogram koolstof-12 en vermenigvuldig dit met een miljard en je bent er.

hihi, zit je nog twee jaar 24/7 te tellen aan een snelheid van 10 miljoen stuks per seconde. :)

Neem een zo regelmatig mogelijk kristal. Meet het volume van het kristal (met iets nauwkeurigers dan je geo-driehoekje). Atoomafstanden hierin zijn bekend (röntgenkristallografie) nu weet je hoeveel atomen je hebt. (plus of min zoveel).
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Bert F

Bert F

• >1k berichten
  • 2588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 februari 2007 - 14:42

@jan voor de zoveelste keer prachtige cursus trouwens al mag ik dat hier mss nu niet zeggen.(verkeerd forum)

Bedankt Groeten.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44845 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 februari 2007 - 14:44

Er zijn hier weinig verboden, en bedankt, graag gedaan. Paragraafje over nauwkeurige bepaling van het getal van Avogadro nemen we in overweging
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Bert F

Bert F

• >1k berichten
  • 2588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 februari 2007 - 14:48

Ja als ik eerlijk ben was dat vroeger mijn probleem met dat getal. Men zegt me dat het moeilijk is een groot aantal deeltjes af te wegen, wat ik begrijp, maar toch kan men dan zogoed één mol bepalen.

Maar kom ik begin te begrijpen waarom. Groeten.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures