Von Karman (Wervelwind-) effect

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Von Karman (Wervelwind-) effect

Hopelijk kan iemand antwoord geven op mijn vraag, want op het net krijg ik er niets over gevonden. Waarschijnlijk omdat ik niet op de juiste sites kijk, of omdat ik met de verkeerde zoekmachine(s) zoek.

Het Von Karman (Wervelwind-) effect is een effect dat bv de eigenfrequentie van een lichtmast aannemelijk kan versnellen, wat een zeer ongunstig effect is. Door de werveling die aan 'de achterzijde' van de lichtmast onstaat, wordt er als het ware aan de mast 'getrokken'.

Ik ben alleen niet helmaal zeker van deze omschrijving, dus wilde ik vragen; "Kan iemand mij uitleggen wat dit 'effect' precies is en/of hierover uitgebreide info te vinden is op het net?"

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Von Karman (Wervelwind-) effect

Dat effect heet gewoon turbulentie.

Het effect zorgt ervoor dat de touwen van een vlaggepost altijd lawaai maken. Het heeft niet zo zeer met de eigenfrequentie van de paal te maken maar met de diameter en de lucht.

Afbeelding

Ik kon maar 42.600 sites met 'von karman' vinden met google

De wind langs een cilinder zorgt voor een vacuum, door de turbulente flow aan de kant waar de wind niet vandaan komt.

De wind waait op de cilinder, zoals in de figuur. Het moet uitspreiden, maar dan op de helft moet het weer krimpen, er wordt een onderdruk gecreeert. Bij een zodanig snelle luchtsnelheid ontstaat er vacuum (of bijna tenminste).

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Von Karman (Wervelwind-) effect

De juiste term is "von karman vortex street"

Hier is een andere toffe informatieve tekening:

Afbeelding

Onder deze link is informatie te vinden, in het engels:

http://www.enseeiht.fr/hmf/travaux/CD0102/.../phy_know.htm#3

Reageer