reproduktie van mens en bonobo

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 329

reproduktie van mens en bonobo

curious

>100 berichten

Geregistreerd op: 21-6-2006

Berichten: 243

Geplaatst: Do 1 Feb 07, 14:31    Onderwerp: stel dat    

--------------------------------------------------------------------------------

 

stel dat ik met een bonobo apin wil trouwen, en kinderen met haar wil krijgen.  

Zou dat kunnen? Biologisch?  

En zou dat mogen? Wettelijk?  

geen geintje, gewoon echt sec een vraag

_________________

just curious

Rapporteer misgedrag aan Moderators  

 

 

Naar boven        

 

 

Wouter_Masselink

Moderator

Geregistreerd op: 13-10-2003

Berichten: 4606

Woonplaats: Afferden (Lb.)

Geplaatst: Do 1 Feb 07, 14:46    Onderwerp:    

--------------------------------------------------------------------------------

 

Biologisch kan dit niet en wettelijk mag dit niet.  

Verder heb je een onduidelijke topic titel gekozen.  

-slotje-

_________________

Your lord and master  

"I am Cornholio! I need TP for my bunghole!"
Oke, was een onduidelijke topictitel, sorry Wouter.

Opnieuw dus maar even. Hoe weten we zeker dat een mens zich niet met en Bonobo mag vermenigvuldigen? Een leeuw kan zich met een tijgerin en een tijger kan zich met een leeuwin kruisen, en een paard met een ezelin enz, maar een mens beslist zeker weten van niet met een bonobo? Kun je dat met onbetwistbare wetenschappelijke gegevens hard maken?

En op grond van welk wetboekartikel verklaar jij dat een dergelijke cohabitatie strafbaar is, Wouter? Stel nu, dat ik via kunstmatige inseminatie een bonobo-apin zou willen (trachten te) bevruchten....Zou dat eveneens strafbaar zijn?

Hartelijke groet
just curious

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: reproduktie van mens en bonobo

De exacte wettelijke regelgeving is me onduidelijk.

Ik kan je wel zeggen dat doordat de mens en de bonobo 2 verschillende soorten zijn ze geen nakomelingen kunnen krijgen. Tevens hebben bonobo's en mensen een verschillend chromosoom getal.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: reproduktie van mens en bonobo

Als je niet kan trouwen met je nicht tenzij je de uitdrukkelijke goedkeuring krijgt denk ik dat dit ook kan doorgetrokken naar Bonobo's of je hond of .....

Wat voortplanting betreft normaal gezien zal dat niet lukken indien het toch op een of andere manier lukt is de kans bijna 100% dat je kinderen onvruchtbaar zijn.

zie de wolfin http://en.wikipedia.org/wiki/Wolphin

voor onmogelijke bevruchtingen
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Gebruikersavatar
Berichten: 65

Re: reproduktie van mens en bonobo

Wouter_Masselink schreef:De exacte wettelijke regelgeving is me onduidelijk.

Ik kan je wel zeggen dat doordat de mens en de bonobo 2 verschillende soorten zijn ze geen nakomelingen kunnen krijgen. Tevens hebben bonobo's en mensen een verschillend chromosoom getal.
Dat twee dieren niet tot dezelfde soort behoren, wil niet zeggen dat ze geen nakomelingen kunnen krijgen. Leeuwen en tijgers behoren niet tot dezelfde soort, en kunnen wel nakomelingen krijgen, die ook nog eens vruchtbaar zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: reproduktie van mens en bonobo

Dat twee dieren niet tot dezelfde soort behoren, wil niet zeggen dat ze geen nakomelingen kunnen krijgen. Leeuwen en tijgers behoren niet tot dezelfde soort, en kunnen wel nakomelingen krijgen, die ook nog eens vruchtbaar zijn.
:) Bron?

De gangbare definitie van 'soort' is juist dat 2 dieren vruchtbare nakomelingen opleveren. Als dit het geval is bij een tijger en een leeuw, dan mogen deze gewoon niet tot een verschillende soort worden gerekend. Er zijn 2 mogelijke manieren om een kruising te krijgen tussen een leeuw en een tijgen. Dit zijn een tigon en een lijger. Een mannetjeslijger is tot nu toe altijd onvruchtbaar gebleken en een vrouwtjeslijger zijn over het algemeen wel vruchtbaar. Hetzelfde geld voor tigons. Als je dit bedoeld dan ben ik het met je eens. En zijn het toch 2 verschillende soorten. Je bracht het echter nogal zwart wit.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 7.068

Re: reproduktie van mens en bonobo

De gangbare definitie van 'soort' is juist dat 2 dieren vruchtbare nakomelingen opleveren.
eehh... nee. Het is een vaak gebruikte definitie, maar het is zeker niet de enige (zie dit bijvoorbeeld. Een reden hiervoor is bijvoorbeeld dat deze definitie zo lastig toe te passen is op soorten die zich niet geslachtelijk voortplanten.

Gebruikersavatar
Berichten: 65

Re: reproduktie van mens en bonobo

Jorn89 schreef:Dat twee dieren niet tot dezelfde soort behoren, wil niet zeggen dat ze geen nakomelingen kunnen krijgen. Leeuwen en tijgers behoren niet tot dezelfde soort, en kunnen wel nakomelingen krijgen, die ook nog eens vruchtbaar zijn.
:) Bron?

De gangbare definitie van 'soort' is juist dat 2 dieren vruchtbare nakomelingen opleveren. Als dit het geval is bij een tijger en een leeuw, dan mogen deze gewoon niet tot een verschillende soort worden gerekend. Er zijn 2 mogelijke manieren om een kruising te krijgen tussen een leeuw en een tijgen. Dit zijn een tigon en een lijger. Een mannetjeslijger is tot nu toe altijd onvruchtbaar gebleken en een vrouwtjeslijger zijn over het algemeen wel vruchtbaar. Hetzelfde geld voor tigons. Als je dit bedoeld dan ben ik het met je eens. En zijn het toch 2 verschillende soorten. Je bracht het echter nogal zwart wit.
Zo bedoelde ik het ook. Ik bracht het inderdaad erg zwart op wit, sorry.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: reproduktie van mens en bonobo

Er staat op wikipedia nog een interessant stuk over hybrides tussen chimpansees en mensen. In het kort komt het er op neer dat het genetisch mogelijk zou kunnen zijn, zelfs al is er een verschil in chromosoom paren. Merk wel op dat chromosoom paren een substantieel bariere kunnen vormen. Er zijn in het wild nog nooit hybrides tussen mens en chimpansee gezien. De experimenten van de sovjet onderzoeker Ivanov geeft geen enkele aanwijzing dat een hybride mogelijk zou zijn.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 329

Re: reproduktie van mens en bonobo

De experimenten van de sovjet onderzoeker Ivanov geeft geen enkele aanwijzing dat een hybride mogelijk zou zijn.
Maar geven ze enige aanwijzing dat we dit uit kunnen sluiten?

Raadselachtig eigenlijk dat we hier zo weinig info over kunnen vinden (vind ik dan).

Ik begrijp uit bovenstaande opmerkingen dat tijger en leeuw niet langer als verschillende soorten beschouwd mogen worden daar kruising van beide dus zeer goed mogelijk is.

Als fervent bezoeker van de Beekse Bergen weet ik dat er zich aldaar verschillende kruisingen hebben voorgedaan tussen ganzensoorten die alleen daar tot paring konden komen. Zijn dus ook bij deze 1 soort geworden/gebleken te zijn.

Nu dus nog onderzoeken of een mens en een bonobo voor nazaat kunnen zorgen, dan zijn ook wij mogelijk 1 en dezelfde soort.

Is er niet heel veel werk aan de winkel voor onze biologen?

Groetjes
just curious

Gebruikersavatar
Berichten: 284

Re: reproduktie van mens en bonobo

Gelijke morfologische kenmerken typeren een soort.

Het feit dat verwante soorten via de natuurlijke weg gekruist,nakomelingen kunnen krijgen,maakt ze nog niet tot soortgenoten.
Ir. E. Oosting,hoofdbreker:

"Ik zou bijvoorbeeld wel eens willen weten waar batterijen eigenlijk zélf op lopen."

Reageer