Microscoop?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Microscoop?

Hallo ik ben lukylus nog maar juist geregistreerd en heb al vragen. Ik wil een microscoop kopen maar weet niet welke,daarom deze kwesties: kan men weefselcellen,bacteriën en virussen zien met een vergroting van 1000X of is dit nog te klein?Ook een paar goede hints voor aanschaf van microscoop zijn zeer welkom.

Reeds mijn dank bij voorbaat

MVG. lukylus

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Microscoop?

Zo ver ik weet zijn er weinig microscopen die hoger gaan dan x10 x100 zelfs dan moet je meestal al werken met glycerine druppeltjes.

vg
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Gebruikersavatar
Berichten: 146

Re: Microscoop?

Voor bacteriën is 1000x (100 x 10) wel noodzakelijk, maar voor weefsels is 400x meer dan genoeg. Sterker nog een vergroting die groter is dan 400x bij weefsels geeft vaak niet meer informatie.

Tips, hmm ik weet niet of je nieuw wilt kopen of 2e hands. Maar als je 2e hands koopt let dan goed op dat de lenzen niet gekrast zijn. Dit kan namelijk vrij gemakkelijk gebeuren en dat stoort ontzettend in je beeld. Verder hangt het er vanaf wat je er exact mee wilt doen.

@Dino

Klopt wat je zegt, het oplossend vermogen van glas laat een vergroting, groter dan 100x10 niet toe.
Adde parvum parvo magnus acervus erit.

Berichten: 3

Re: Microscoop?

Bedankt Lucifer,dat is al een goede tip,maar als ik tussen de regels lees zou u het niet aanraden om een tweede hands via het internet te kopen,kwestie van beschadiging v/d lens?

MVG Lukylus

Gebruikersavatar
Berichten: 146

Re: Microscoop?

Mwah zo cru wil ik het niet stellen maar ondeskundig gebruik van een microscoop kan wel schade aan de lenzen veroorzaken. Denk bijvoorbeeld maar aan het regelmatig breken van de preparaten door het te ver naar boven draaien van de kruistafel.

Ik zou gewoon even een kijkje gaan nemen en er een preparaatje mee bekijken.
Adde parvum parvo magnus acervus erit.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Microscoop?

Kijk hier nog even rond. Wellicht kan je daar meer info vinden.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 3.165

Re: Microscoop?

lukylus schreef:Hallo ik ben lukylus nog maar juist geregistreerd en heb al vragen. Ik wil een microscoop kopen maar  weet niet welke,daarom deze kwesties: kan men weefselcellen,bacteriën en virussen zien met een vergroting van 1000X of is dit nog te klein?Ook een paar goede hints voor aanschaf van microscoop zijn zeer welkom.

Reeds mijn dank bij voorbaat

MVG. lukylus
Ik raad je aan om je eens te verdiepen in wat een virus precies is (als je dat zou begrijpen dan zou je dit niet vragen) :wink:

Die kan je dus never nooit niet met een lichtmicroscoop zien.

http://en.wikipedia.org/wiki/Virus

Veel succes er mee.

Reageer