Zoöfysiologie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 108

Zo

Volgende paragraaf begrijp ik niet zo goed:

"In de weefsels wordt een deel van de negatieve ladingen van hemoglobine vervangen door HCO3- en Cl-. Daardoor neemt het aantal osmotisch actieve deeltjes in de erythrocyt toe en dit heeft voor gevolg dat er water in de bloedlichaampjes binnen komt. Dit verklaar dat die hematocriet van veneus bloed hoger ligt dan die van arterieel bloed."

Nu vraag ik mij af: negatieve in hemoglobine in de weefsels? Ik dacht dat hemoglobine zich in de rode bloedcellen bevond? Of begrijp ik dit nou verkeerd?

Iemand die het wel begrijpt?
Everything is chemistry.

Berichten: 3.165

Re: Zo

Ongeveer maar zijn uitleg is duidelijk nogal onvolledig.
"In de weefsels wordt een deel van de negatieve ladingen van hemoglobine vervangen door HCO3- en Cl-. Daardoor neemt het aantal osmotisch actieve deeltjes in de erythrocyt toe en dit heeft voor gevolg dat er water in de bloedlichaampjes binnen komt. Dit verklaar dat die hematocriet van veneus bloed hoger ligt dan die van arterieel bloed."
Het is duidelijk dat hij het over de hemoglobine in de erythrocyten heeft. Er is ook wel een klein beetje hemoglobine buiten de erythrocyten (verwaarloosbaar) maar hij heeft het over de hemoglobine binnen de rode bloedcellen.

Hij legt hier blijkbaar uit wat er met de rode bloedcellen gebeurd wanneer dezen vanuit de arteries in het weefsel komen, onderweg zijnde naar de venen (nodig om het hele weefsel te bevloeien aangezien de afstand anders te groot zou zijn vanuit de vaten). Wat ik er van begrijp is het volgende: door het wegvallen van bepaalde negatieve ladingen in de erthrocyt (ik weet niet over welken hij het heeft :) ) verandert de electrochemische gradiënt voor HCO3- en Cl- (stijging potentiaal in de RBC door wegvallen van negatieve ladingen), hierdoor gaan deze ionen de cel binnen (volgens mij via gefacilliteerde diffusie). Door de grotere concentratie ionen binnen de rode bloedcel verandert de osmotische gradiënt waardoor er extra water in de rode bloedcel stroomt. Doordat er meer water in de rode bloedcel zit en er dus minder water in de oplossing (= het bloed) zit waarin de rode bloedcellen zitten stijgt het volumepercentage rode bloedcellen en dus de hematocriet.

Wat ik op dit moment dus niet begrijp is over welke negatieve ladingen hij het heeft en dus begrijp ik ook niet waarom deze negatieve ladingen verdwijnen zogauw het bloed in het weefsel komt.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Gebruikersavatar
Berichten: 108

Re: Zo

Dankjewel voor de uitleg.

Dat van die negatieve ladingen vind ik ook heel erg bizar...
Everything is chemistry.

Reageer