Evolutietheorie:man of vrouw?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 2

Evolutietheorie:man of vrouw?

had iets opgezocht over evolutie en op een bepaald moment kom ik tot de volgende bedenking:

wat zegt dit nu over de vrouw-man-verhouding?

zijn vrouwen en mannen nu gelijk?vrouwen beter? mannen beter?

biologisch gezegd:

bij onze neven, de chimpansees en bonobo's, draait het rond de vrouw.

mannetjes kloppen wel op hun borst, fysiek gedrag en geweld, maar eigenlijk zit de hiërarchie,status(verschil) bij de vrouw of tussen vrouwen, (praktijk:voedselverdeling,...). in de biologie noemen ze dat een matriarchaat.

wat kunnen we daar allemaal uit concluderen voor de mens?

(los van idealen)

Gebruikersavatar
Berichten: 182

Re: Evolutietheorie:man of vrouw?

ebben schreef:had iets opgezocht over evolutie en op een bepaald moment kom ik tot de volgende bedenking:

wat zegt dit nu over de vrouw-man-verhouding?

zijn vrouwen en mannen nu gelijk?vrouwen beter? mannen beter?

biologisch gezegd:

bij onze neven, de chimpansees en bonobo's, draait het rond de vrouw.

mannetjes kloppen wel op hun borst, fysiek gedrag en geweld, maar eigenlijk zit de hiërarchie,status(verschil) bij de vrouw of tussen vrouwen, (praktijk:voedselverdeling,...). in de biologie noemen ze dat een matriarchaat.

wat kunnen we daar allemaal uit concluderen voor de mens?

(los van idealen)
Ik denk niet dat ze zonder elkaar kunnen. Als er op een gegeven moment nog maar erg weinig mannen over zijn, dan kunnen de vrouwen niet voor nageslacht zorgen, en dus sterven ze allebij uit.

Maar ik denk dat het ongeveer gelijk ligt, vrouwen zijn voorzichtiger, maar dat kan soms in het overleven juist slecht uitkomen. Mannen durven meer, maar dat kan soms ook juist nadelig zijn.
'Onderzoek is als een steeg binnengaan om te kijken of hij doodloopt'

Berichten: 192

Re: Evolutietheorie:man of vrouw?

zijn vrouwen en mannen nu gelijk?vrouwen beter? mannen beter?


Wat is beter? Dat is nogal subjectief. Mannen en vrouwen zijn verschillend en voor de instandhouding van de soort zijn ze nog altijd allebei onmisbaar.

Berichten: 751

Re: Evolutietheorie:man of vrouw?

Er zijn maar heel weinig mannelijke vertegenwoordigers van een soort nodig om deze in stand te houden. Bij mensen is er - strikt evolutionair gesproken -in feite steeds sprake van een overpopulatie aan mannen.
De juiste vraag is de vraag die uit objectiviteit geboren wordt.

Berichten: 192

Re: Evolutietheorie:man of vrouw?

Er zijn maar heel weinig mannelijke vertegenwoordigers van een soort nodig om deze in stand te houden. Bij mensen is er - strikt evolutionair gesproken -in feite steeds sprake van een overpopulatie aan mannen.


Als ik me niet vergis is het ook bij verschillende soorten apengemeenschappen maar een beperkt aantal mannetjes dat actief bijdraagt aan de daadwerkelijke voortplanting. De alfamannetjes krijgen de vrouwtjes.

Re: Evolutietheorie:man of vrouw?

Alles draait rond het voortbestaan van de soort.Daarbij is de vrouw de belangrijkste schakel.Je hebt in principe maar één man nodig om tientallen vrouwen te bevruchten.Een overschot aan mannen helpt het bevolkingscijfer niet vooruit.In de natuur zie je steeds één mannetje omringd door enkele vrouwtjes.Dit zie je bij alle dieren die in groep leven.Was het tegenovergestelde waar dan waren ze al lang uitgestorven.Ook de mensen die vroeger als nomaden leefden,leefden met een overschot aan vrouwen in de groep.Zij zijn niet uitgestorven en daaraan hebben wij misschien ons leven te danken.

Gebruikersavatar
Berichten: 70

Re: Evolutietheorie:man of vrouw?

Maar er zijn toch ook diersoorten die alleen nog maar vrouwen hebben? Daar zijn de mannetjes waarschijnlijk lang geleden al uitgestorven. (een bepaald soort salamander was dat geloof ik, ik zou het eens moeten opzoeken..)

Er zijn ook aanhangers van de theorie dat de mensenman uiteindelijk even overbodig zal worden.. Hoewel dit dan wel weer gevolgen zal hebben voor de genetische variatie, lijkt me. Vrouwen kunnen onderling natuurlijk niet paren.

Re: Evolutietheorie:man of vrouw?

De chinese regering erkent dat het met een enorm probleem zit.Door overbevolking mag ieder chinees koppel maar één kind hebben.Iedereen wil een zoon om later voor hen te kunnen zorgen.Het is een publiek geheim dat vrouwelijke baby's bij de geboorte soms gedood worden,vooral op het platteland.Vrouwen die weten dat ze een dochter zullen baren laten zich aborteren.Men zit nu al met een groot overschot aan mannen.Volgens berekening zal men binnen enkele jaren 20 miljoen mannen hebben die nooit zullen kunnen trouwen bij gebrek aan vrouwen.Dit chinees probleem zou zich kunnen uitstrekken tot ver buiten zijn grenzen.Bij eventueel conflect hebben die zeker geen soldaten te kort.

Re: Evolutietheorie:man of vrouw?

Puzemuze schreef:Maar er zijn toch ook diersoorten die alleen nog maar vrouwen hebben? Daar zijn de mannetjes waarschijnlijk lang geleden al uitgestorven. (een bepaald soort salamander was dat geloof ik, ik zou het eens moeten opzoeken..)

Er zijn ook aanhangers van de theorie dat de mensenman uiteindelijk even overbodig zal worden.. Hoewel dit dan wel weer gevolgen zal hebben voor de genetische variatie, lijkt me. Vrouwen kunnen onderling natuurlijk niet paren.
U bedoeld waarschijnlijk hermaphrodieten.Daar is een mannelijk en een vrouwelijk element aanwezig.Zonder één van beiden is bevruchting onmogelijk.Vrouwen kunnen natuurlijk onderling niet paren alsof mannen dat wel zouden kunnen.Man en vrouw zijn gemaakt voor elkaar.

Berichten: 12.262

Re: Evolutietheorie:man of vrouw?

Ik geloof dat wel een of ander soort hagedis/salamander is waarbij de mannetjes niet langer bestaan, maar de vrouwtjes zich ongeslachtelijk kunnen voortplanten. Het gebrek aan genetische variatie lijkt me niet erg bevorderlijk.

Overigens denk ik dat het om een of andere reden wel voordelig is dat mensen (en zoogdieren in het algemeen) in 50/50 verhouding geboren worden. Er zijn diersoorten waarbij dit duidelijk niet het geval is, het lijkt me logisch te concluderen dat dat zo geevolueerd is omdat die soorten baat bij hebben bij een 'scheve' verhouding. Als het voor mensen voordelig was geweest denk ik dat er best bijv een 90/10 verhouding had kunnen ontstaan, er zijn tenslotte meer manieren om de verhouding te regelen dan XX/XY overerving.

Wel kun je je afvragen of een 50/50 verhouding in moderne tijden nog optimaal is, dit soort mechanismes zijn natuurlijk erg oud en het lijkt me ook niet iets dat snel evolutionair kan veranderen. Maar goed, de mismatch tussen evolutionair voordeel in het verleden en praktische eigenschappen sinds de beschaving is de mens eigen...
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 364

Re: Evolutietheorie:man of vrouw?

Who Needs Sex (or Males) Anyway? - http://dx.doi.org/10.1371/journal.pbio.0050099
If the Creator had said, "Let there be light" in Ankh-Morpork, he'd have gotten no further because of all the people saying "What colour?"

Re: Evolutietheorie:man of vrouw?

U bedoeld waarschijnlijk hermaphrodieten.Daar is een mannelijk en een vrouwelijk element aanwezig.Zonder één van beiden is bevruchting onmogelijk.Vrouwen kunnen natuurlijk onderling niet paren alsof mannen dat wel zouden kunnen.Man en vrouw zijn gemaakt voor elkaar.
Nee, zij doelt op parthenogenese pi.gif

Berichten: 199

Re: Evolutietheorie:man of vrouw?

zijn vrouwen en mannen nu gelijk?vrouwen beter? mannen beter?
De hele vraag is volkomen irrelevant omdat het een vraag is die gesteld is op sociaal-culturele basis, waar je een biologisch antwoord op wilt hebben.

In de natuur bestaat er niet zoiets als 'beter'; dat wil zeggen, dat bestaat wel, maar de niet-betere variant sterft dan in vrijwel alle gevallen simpelweg uit. Is een man of een vrouw dus daadwerkelijk beter, dan sterft de andere kant uit, door natuurlijke selectie of simpelweg omdat het te veel energie kost iets in stand te houden dat niet nuttig is.

Al konden mannen niks anders dan sperma produceren, dan nog waren ze gelijkwaardig aan de vrouwen. Tot het moment dat muteren tot een zichzelf bevruchtende soort, voor vrouwen minder moeite kost dan om de spermaleverende mannen te voeden en in stand te houden. Dan gebeurt het meest gunstige, de vrouw wordt zelf-bevruchtend (voor zover dat in theorie mogelijk zou zijn) en de man sterft uit.

(Overigens; wat is nu eigenlijk 'beter'? Is dat: nuttiger voor de soort, beter in overleven, gewenster door de ouders? )

Mannen en vrouwen zijn daarom niet gelijk, maar voor de natuur strikt genomen wel gelijkwaardig. Het is puur humanocentrisme (daar was nog een ander woord voor, wat is dat ook alweer? Bijv dat je dieren menselijke eigenschappen gaat toeschrijven) om er een waarde-oordeel op te willen plakken.

Re: Evolutietheorie:man of vrouw?

Bella,er zit heel wat logica in je bijlage.Toch vind ik dat het vrouwelijk element,de meest belangrijke rol speelt in de natuur.Het is meestal het vrouwelijk dier,dat de meest geschikte partner kiest.Dit bepaald de richting waarin de evolutie zal verlopen.Een gezonde intelligente partner is van het grootste belang voor haar nakomelingen en tenslotte voor de hele soort.In haar keuze zit de toekomst.

Berichten: 206

Re: Evolutietheorie:man of vrouw?

Het is meestal het vrouwelijk dier,dat de meest geschikte partner kiest.
Onze neven (nichten) zitten daar niet bij. En als we de wereldmaatschappij overzien, is dat bij mensenvrouwtjes ook niet het geval.
Wat niet kan bestaat niet.

Reageer