Berekening energie van een waterrad of waterturbine

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 62

Berekening energie van een waterrad of waterturbine

Ik zou graag willen weten hoe men de hoeveelheid energie berekent, die van een waterrad of waterturbine afkomt.

Het gaat in eerste instantie om de mechanische krachten en energie en pas daarna om de omzetting van deze mechanische energie in elektrische energie.

Op verschillende sites zijn factoren : de hoeveelheid water, de waterhoogte in verval in meters en de efficientie van het waterrad.

Bovendien vraag ik mij af of met toeneming van de waterhoogte de energiefunctie lineair of logaritmisch oploopt.

De hoogte van de waterkolom is lineair, maar de druktoename mogelijk logaritmisch.

Berichten: 3

Re: Berekening energie van een waterrad of waterturbine

kijk een turbine is n'n omgekeerde pomp,

het theoretisch opgenomen vermogen van een pomp = flow[m3/s] * delta P [Pa] = vermogen in Watt

Bij een turbine is het precies eender.

Bijvoorbeeld bij een stuwdam waarin onderin een turbine zit, dan kunde het drukverschil bepalen door te kijken naar wat er aan waterkolom aan de ene zijde zit en wat er aan de andere zijde zit.

Als gij nu een designflow opstelt voor uwen turbine dan kunde het theoretische vermogen berkenen.

In de praktijk heb je nog onderandere met de volgende zaken te maken:

-leidingweerstand in de toe- en afvoer naar de turbinewaaier

-waaier rendement, afhankelijk van hoe de schoepen op het rad zijn gepositioneerd

-nog tal van zaken die hier niet beschreven staan.

Berichten: 62

Re: Berekening energie van een waterrad of waterturbine

Hallo Paard,

Kun je de berekening met een rekenvoorbeeld aangeven. Vermogen is volgens mij ook waterdrukverschil maal stroomsnelheid, waarbij de stroomsnelheid in de leiding weer een afgeleide is van he drukverschil, gedeeld door de leidingweerstand.

Stel een hoeveelheid waterverplaatsing van een waterrad of turbine is 1 m3/minuut. De hoogte is 10 meter. Het drukverschil is dus door de zwaartekracht 1000 mbar. Efficiency waterrad is 75%.

Verliezen in leidingen hoe uitdrukken?

Neemt nu het vermogen lineair toe met de hoogte of zit daar een exponentiele of logaritmische toename van vermogen in?

Bij http://www.waterwheelfactory.com/HP%20Table.htm

worden formules genoemd, maar in engelse maten.

Bij http://www.waterturbine.com/NewFiles/water...orsetables.html komen er andere factoren genoemd.

Gelden deze begrippen voor pompen en turbines het zelfde voor luchtdruk als voor waterdruk? Hier speelt dan misschien nog de samendrukbaarheid een rol.

Reageer