Oplossen vgl

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Oplossen vgl

hoe kan ik een vgl van deze vorm kunnen oplossen?
\(a=(x/b) \cosh (\frac{c}{x})\)
algebraïsch lukt uiteraard niet, maar bestaan hier formules voor of moet ik dit met de methode van newton of zo doen?

EDIT: naar x
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Oplossen vgl

ik denk dat het wel kan, maar in dit geval zal dat misschien heel moeilijk zijn. Als maple het kan, want die geeft:
\(2\,{\frac {ab{e^{{\it RootOf} \left( -2\,{\it \_Z}\,ab{e^{{\it \_Z}}}+c{e^{2\,{\it \_Z}}}+c \right) }}}{{e^{2\,{\it RootOf} \left( -2\,{\it \_Z}\,ab{e^{{\it \_Z}}}+c{e^{2\,{\it \_Z}}}+c \right) }}+1}}\)
dan kan jij het ook,maar dan moet je wel de uiste functies kennen.
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Oplossen vgl

als maple het kan! :(

maar ja, wat zijn de juist functies?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Oplossen vgl

ik denk dat RootOf een functie moet zijn, maar wat zou die _Z zijn?
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Oplossen vgl

Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Oplossen vgl

Ben je dan wel iets verder met zo'n oplossing?

Als het om een concreet getallenvoorbeeld gaat, is numeriek oplossen aangewezen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Oplossen vgl

Ik vind het wel leuk, en daarom hoeft het voor mij verder geen nut te hebben. :(
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Oplossen vgl

@TD: het was gewoon een vraag, maar omdat het zo ingewikkeld is zal ik de uitkomst wel schatten als ik dit met getallen tegen kom en dan met de methode van newton
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Oplossen vgl

Begrijp me niet verkeerd: ik heb niks tegen oplossingen waarvan de enige verdienste is dat ze een oplossing is. Alleen, afhankelijk van de bedoeling van jhnbk met zijn vraag, is zoiets al dan niet vrij nutteloos.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Oplossen vgl

die letters zijn dus altijd andere getallen, en dus ben ik met die oplossing niets, omdat dan wss die RootOf nog moeilijk wordt

toch bedankt voor de moeite
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Reageer