Havik of slechtvalk

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 11

Havik of slechtvalk

Vorig jaar zat er een rare vogel in onze tuin. Ik heb hem niet goed kunnen bestuderen want toen hij mij zag, vloog de vogel vrijwel direct weg. Ik heb nog een kleine glimp van hem kunnen opvangen maar ik weet nie niet of het een havik of een slechtvalk is. De vogel had wel een prooi achtergelaten. Het waren de resten van een stadsduif, alleen de vleugels, het hoofd en de poten bleven achter. Nu vraag ik mij af wat het meest mogelijk is, een havik of een slechtvalk Misschien kunnen jullie mij dit rare voorgeval.

Michiel

Re: Havik of slechtvalk

Michiel,

Dit lijkt het meest op een Havik. Slechtvalken zul je niet zo gauw in tuinen aantreffen, dit zijn meer vogels van de open lucht. En hoewel ze steeds vaker in steden overwinteren, lijkt de kans dat ze hun prooi tot in de tuinen van mensen achterna gaan erg klein. Slechtvalken eten vaak alleen het vlees van het borstbeen en willen dan nog wel eens een gaatje in dat borstbeen maken. Verder, als Slechtvalken niet meteen hun prooi gedood hebben met de knal die ze in de lucht uitdelen met hun achternagel, zullen ze hun prooi doodbijten met hun snavel. Haviken knijpen/kneden met de klauwen hun prooi dood (nooit een Havik of zijn neefje Sperwer vangen zonder dikke handschoenen, want ze kunnen verschrikkelijk knijpen!). Ook zitten Haviken vaker in tuinen, bosranden, parken e.d. Dus ik zou voor een havik gaan die je in je tuin zag.

Groeten, Jan

Reageer