Moderniseringstheorie vs. microkrediet

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Moderniseringstheorie vs. microkrediet

Voor mijn profielwerkstuk Economie heb ik Microkrediet gekozen als onderwerp.

Nu moet ik dit gaan bekijken vanuit de twee hoofdstromingen over ontwikkeling, de afhankelijkheids (dependencia) theorie en de moderniseringstheorie.

Bij die moderniseringstheorie hoort ook de fasentheorie van Rostow, met de 5 fasen die een land volgens hem doorloopt in de ontwikkeling naar een zelfstandig, stabiel, 'westers' land.

Nu moet ik, na geconcludeerd te hebben dat microkrediet een ontwikkelingsvorm is die past in de moderniseringsvisie, gaan bekijken in welke van de 5 fasen van Rostow microkrediet nuttig is en in welke niet/minder.

Hier kom ik echter niet helemaal uit.

Dus ik ben benieuwd naar jullie mening hierover, hopelijk kan iemand met op weg helpen.

Groeten, Fons

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Moderniseringstheorie vs. microkrediet

Eerste vraag in dit soort gevallen: wat denk je zelf? Niet lullig opvatten, maar je zegt dat je er niet uitkomt. Blijkbaar heb je wel wat beredeneerd, maar kom je op een gegeven moment op een punt dat het (voor je gevoel) niet klopt. Als je dat aangeeft kunnen we gemakkelijker helpen.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 4

Re: Moderniseringstheorie vs. microkrediet

Om te beginnen ga ik ervan uit dat microkrediet het nuttigst is in de eerste paar fasen (waar je dan precies de lijn trekt weet ik niet) omdat microkrediet echt gericht is op de onderste, armste laag van de bevolking die niks of een heel klein familie bedrijfje heeft. Alles is in deze situatie nog zeer ouderwets en traditioneel. Het microkrediet zorgt ervoor dat de mensen langzaamaan een onderneming kunnen gaan opbouwen, waardoor ze als alles goed uitpakt in een opwaartse spiraal terecht komen. Door de gestarte onderneming krijgen ze wat inkomsten en kunnen ze hun lening aflossen. Hierna kunnen ze een grotere lening krijgen, om uit te breiden, wat weer leidt tot meer inkomsten en eventueel product- of procesinnovatie. Zo groeit gestaag de onderneming en de inkomsten van het gezin, wat leidt tot modernisatie op 2 vlakken: persoonlijk en economisch/industrieel. Persoonlijk omdat door de vergrote inkomsten moderne producten als een tv of zelfs internet aangeschaft kan worden en economisch/industrieel omdat de onderneming moderniseert/innoveert.

Dus ik denk dat microkrediet vooral in de beginfasen nuttig is, wanneer een land bezig is te veranderen in een samenleving die steeds meer draait op de industrie en moderne technologie.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Moderniseringstheorie vs. microkrediet

Lijkt me een logische redenatie. Wat is nu precies hetgeen waar je niet uit komt?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 4

Re: Moderniseringstheorie vs. microkrediet

Het probleem is dat dit veel te grof is, ik moet het verhaal veel dieper/uitgebreider op gaan schrijven en het liefst per fase apart beredeneren waarom microkrediet wel of niet nuttig is. Dus zou ik ook moeten weten waar de grens ligt (fase 2, 3, 4?) en bovendien, ook al klinkt mijn verhaal logisch, ben ik er niet zeker van dat het klopt. Er is helaas echt niks te vinden over microkrediet gekoppeld aan ontwikkelingstheorieen, voor zover ik weet.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Moderniseringstheorie vs. microkrediet

Filosofische vraag: Waarom wordt "westers" land als top punt bezien? (In welke mate is economie ideologisch?)

Hoe past dit in het idee van leapfrogging: Een land die stappen overspringt. Bijvoorbeeld: Van agrarische samenleving naar een kennissamenleving zonder de industrialisatie stap door te maken? Zijn er wel echt fasen die in volgorde worden doorgegaan of is het slechts een historisch ongeluk dan de westerse landen deze route genomen hebben? Kunnen landen ook andere routes volgen? In welke mate beïnvloed bijvoorbeeld de industrialisatie de politieke structuur van een land en wat voor gevolgen heeft dat voor een land die industrialisatie overslaat?

Het westen heeft zich ontwikkeld in een vacuum, er waren geen beschavingen die al verder waren; in welke mate beïnvloed de aanwezigheid van de westerse economieën nu de ontwikkeling van derde wereld landen?
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 4

Re: Moderniseringstheorie vs. microkrediet

Het is ook helemaal niet gezegd dat ontwikkelingslanden zich via die 5 stappen moeten ontwikkelen en naar westers voorbeeld, maar dát is de moderniseringstheorie en vanuit die theorie moet ik microkrediet bekijken. Dus het gaat hier niet om de discussie of een ontwikkelingsland moet streven naar 'westersheid' of dat het die stappen moet doorlopen...

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Moderniseringstheorie vs. microkrediet

Misschien is het handig als je die fasentheorie van Rostow hier even kunt uitleggen? Ik ken die niet.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Reageer