Adh zonlicht

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 13

Adh zonlicht

Hallo beste biomensen,

Ik vroeg me af of er ook een aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) van zonlicht bestaat. Ik zie dit steeds vaker van vitamines. Omdat er zonlicht nodig is om bepaalde vitamines aan te maken (vitamine D uit mijn hoofd) vroeg ik me af of hier ook een ADH voor is. Te veel is nooit goed, maar die maat kan veranderen door bruining van de huid.

Ik hoop dat jullie mijn vraag een beetje begrijpen,

Reinier
Reflection leads to perfection.....

Vouwt sinds kort ook eiwitten :P

Berichten: 12.262

Re: Adh zonlicht

Het is een leuk idee, er zal inderdaad een gezond optimum zijn in de hoeveelheid blootstelling aan zonlicht. Voor zover ik weet bestaat er echter geen aanbevolen hoeveelheid. Ik kan me ook voorstellen dat dit praktisch erg lastig is, omdat het per huidskleur verschilt, en op het oog ook nauwelijks vast te stellen hoe intens het zonlicht nou eigenlijk is.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Adh zonlicht

Wat "ze" altijd zeggen is (vooral in de winter) minimaal 20-30 minuten handen en gezicht in de winterbuitenlicht (van echt zon is niet altijd sprake dan) om vitD tekort te voorkomen, ik vermoed dat je in hoogzomer dus met een paar minuten eigenlijk al klaar bent..

Bronnen? ehh nee die heb ik momenteel niet, kan even gaan googelen natuurlijk, zal ik vanmiddag in mn koffiepauze wel even doen dan.
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Berichten: 13

Re: Adh zonlicht

Wat "ze" altijd zeggen is (vooral in de winter) minimaal 20-30 minuten handen en gezicht in de winterbuitenlicht (van echt zon is niet altijd sprake dan) om vitD tekort te voorkomen, ik vermoed dat je in hoogzomer dus met een paar minuten eigenlijk al klaar bent..


Dat gaat dan toch om de hoeveelheid UV straling? Dat zou dan ook nog verschillen af hankelijk van waar je je bevind.
Reflection leads to perfection.....

Vouwt sinds kort ook eiwitten :P

Berichten: 199

Re: Adh zonlicht

Voor zover ik wet (maar dat is consultatiebureau-kennis, het hoofdstuk 'Huid' hebben we nog niet gehad...) is dat je pas na 15 minuten zonlicht vit D begint aan te maken. Ze adviseren dan ook een baby 's winters iedere dag minimaal drie kwartier tot een uur met blote handen en gezicht buiten te laten.

Dus ook 's zomers ben je dan met een paar minuten nog niet klaar; je moet dan ook minimaal een kwartier+ een paar minuten nemen.

Wat betreft de schadelijkheid: ik neem aan dat je lichaam dat zelf bepaalt, ik kan me niet voorstellen dat je teveel vit D aanmaakt van alleen zonnebaden. Ik vermoed (zonder enige wetenschappelijke onderbouwing, misschien iemand anders?) dat je dan doordat je meer pigment aanmaakt, ook minder vit D aan gaat maken (althans, ik weet dat mensen met een gepigmenteerde huid meer zon nodig hebben voor hun dagelijkse dosis vit D).

De maximale tijd die je in de zon zou mogen doorbrengen heeft inderdaad te maken met de schadelijke Uv-straling, maar voor zover ik weet niet met een teveel aan vitaminen...

Op deze link van het Voedingscentrum wordt ook aangegeven dat je niet teveel vit D kunt aanmaken door zonlicht. Bovendien is de maximaal veilige dosering (dat is dus iets anders dan de ADH) vrij hoog, en dat maak je bij lange na niet aan in de huid...

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: Adh zonlicht

Vitamine D zal worden gemaakt in de huid onderinvloed van UVB. De hoeveelheid aanbevolen Vit D zal varieren tussen 200 U tot 600 U per dag. Door zonlicht zal je geen overdosis krijgen doordat de precursors van Vit D een evenwicht bereiken en al het Vit D wat wordt gemaakt zal dan worden afgebroken. Wel is het mogelijk om via medicijnen een overdosis Vit D binnen te krijgen. Doordat Vit D vetoplosbaar is zal het een cummulatief effect in het lichaam hebben. De halfwaardetijd van Vit D is dan ook 20-29 dagen. Bij volwassenen kan de opname van 100000 U per dag na een paar maanden leiden tot een Vit D toxiciteit. Kijk ook eens op hypervitaminosis D.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 12.262

Re: Adh zonlicht

Ik denk dat het maximum aan gezonde hoeveelheid zonlicht vooral zal worden bepaald door het risico op huidkanker, niet door de aanmaak van vitamine d of iets anders. Overigens is vitamine D ook gewoon als supplement verkrijgbaar, dus in de winterkou buiten gaan zitten lijkt me - wat dat betreft - nogal een desperate measure.

Maar zonlicht heeft natuurlijk meer effect dat vitaminesynthese alleen, bijvoorbeeld op de geestelijke gesteldheid. Daar een optimum aan becijferen lijkt me echter ondoenlijk.
Victory through technology

Berichten: 13

Re: Adh zonlicht

Ik denk ook dat de topic beter ADH uv straling had kunnen heten, omdat de UV straling zorgt voor vitamine D aanmaak, maar ook voor de huidkanker voorzover ik weet.
Reflection leads to perfection.....

Vouwt sinds kort ook eiwitten :P

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: Adh zonlicht

In dat geval is het (puur op Vit D en huid kanker bekeken) aan te raden om niet in de zon te komen. Vitamine D kan immers uit andere producten worden gehaald.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 13

Re: Adh zonlicht

In dat geval is het (puur op Vit D en huid kanker bekeken) aan te raden om niet in de zon te komen. Vitamine D kan immers uit andere producten worden gehaald.


Je zegt dat het op het gebied van VitD en huidkanker niet aan te raden is om in de zon te komen, is het dan voor nog andere dingen nodig om in de zon te komen?
Reflection leads to perfection.....

Vouwt sinds kort ook eiwitten :P

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: Adh zonlicht

Ken je het fenomeen 'winterdip'? Hoe het mechanisme hierachter precies werkt is voor zover ik weet niet bekend, wel schijnt volspectrum lichttherapie een positief resultaat te kunnen boeken.

klik

Een gebrek aan zonlicht zou dus een winterdip kunnen veroorzaken.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 12.262

Re: Adh zonlicht

Ken je het fenomeen 'winterdip'? Hoe het mechanisme hierachter precies werkt is voor zover ik weet niet bekend, wel schijnt volspectrum lichttherapie een positief resultaat te kunnen boeken.
Hoe het werkt is inderdaad wat mysterieus, maar ik denk dat iedereen het fenomeen wel kent.

Zo nu en dan lekker in het zonnetje zitten lijkt me heel goed voor het humeur, maar ik betwijfel of het nut heeft voor de lichamelijke gezondheid. Vanwege het risico op huidkanker zolicht gaan mijden lijkt me ook geen leven.
Victory through technology

Berichten: 13

Re: Adh zonlicht

Dus zou zonlicht dan voornamelijk goed zijn voor de geestelijke gesteldheid van iemand?

--- btw: bedank voor jullie tijd / aandacht / reacties allemaal :(
Reflection leads to perfection.....

Vouwt sinds kort ook eiwitten :P

Berichten: 199

Re: Adh zonlicht

Je moet wel bedenken dat wij 'gemaakt' zijn in een tijd dat er nog niet voor alle denkbare nuttige stoffen pilletjes waren... ook de voedingsmiddelen waar vit D in zit, zoals boter, eieren, waren niet altijd aanwezig of bedtonden nog niet. Dus een manier om van zonlicht vitamine D te maken is natuurlijk bijzonder nuttig.

Het idee is leuk maar ik vind het persoonlijk een beetje arrogant om te denken dat je het beter weet dan de natuur die het zo heeft laten evoluëren (of wat dan ook). Dus natuurlijk is het niet ONgezond om in de zon te komen. Blootstelling aan zonlicht zorgt voor pigmentatie van de huid, wat je weer tot op zekere hoogte beschermt tegen kanker. Behalve als je gaat emigreren naar een land waar je simpelweg qua huidsamenstelling niet thuishoort (en dat is natuurlijk niet racistisch bedoeld) zoals de blanken die lang geleden en nu nog naar Australië getrokken zijn, dat is vragen om problemen. Je huid kan dan niet genoeg pigment aanmaken om je te beschermen; de aboriginals hebben niet voor niks een donkere huid.

Als jij, tenzij je één of andere pigmentdeficientieziekte hebt, hier normaal in de zon gaat, is de kans op huidkanker bijzonder klein (in een gezonde situatie). Als we verder knoeien met 'het gat in de ozonlaag', met zonnebrandmiddelen die zelf ook carcinogenen bevatten (zie onderzoek Milieudefensie) en met zonnebaden op het strand tot je gaar bent, ja, dán zal het aantal gevallen van huidkanker wel stijgen. Maar doe even normaal, het is gewoon níet onge-zon-d om normaal in de zon te komen. Heb je wel eens zo'n nerd bekeken die de hele dag in een schimmige kamer achter de pc ziet en nooit buiten komt? Not a pretty sight...

Berichten: 13

Re: Adh zonlicht

Dus het is net als met zo veel dingen, bij normaal gebruik niet gevaarlijk (zonlicht). Ok, bedankt pi.gif
Reflection leads to perfection.....

Vouwt sinds kort ook eiwitten :P

Reageer