Adh zonlicht

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 12.262

Re: Adh zonlicht

Je moet wel bedenken dat wij 'gemaakt' zijn in een tijd dat er nog niet voor alle denkbare nuttige stoffen pilletjes waren... ook de voedingsmiddelen waar vit D in zit, zoals boter, eieren, waren niet altijd aanwezig of bedtonden nog niet. Dus een manier om van zonlicht vitamine D te maken is natuurlijk bijzonder nuttig.
Dat het destijds nuttig was hoeven we denk ik niet aan te twijfelen, maar dat wil niet zeggen dat het met de nu beschikbare technologie nog steeds nuttig is. Alleen gelet op lichamelijke gevolgen denk ik dat het veiliger is een vit D supplement te slikken en uit de zon te blijven, dan dat niet te doen en in de zon te gaan zitten om het aan te maken.

Maar in veel gevallen vinden mensen het helemaal niet prettig om te doen wat voor het lichaam het beste is, en bovendien is een zonnig tintje vooralsnog wel een gewenste uitelijke eigenschap.

Dat iets op een bepaalde manier geevolueerd is hoeft trouwens niet te zeggen dat het in moderne tijden nog steeds praktisch is, denk bijvoorbeeld aan hoe het lichaam bijzonder efficient met energie omgaat... sinds de continue beschikbaarheid van goed voedsel levert dat in het westen meer narigheid aan obesitas op, dan het aan uithongering voorkomt.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: Adh zonlicht

Heb je wel eens zo'n nerd bekeken die de hele dag in een schimmige kamer achter de pc ziet en nooit buiten komt? Not a pretty sight...


Dat ben ik inderdaad met je eens, wel moet ik daarbij zeggen dat wanneer iets geen 'pretty sight' is, dit niet meteen om ongezonde situaties hoeft te duiden. Een zongekleurde huid is in de westerse wereld een schoonheidsideaal. Ga voor de aardigheid eens naar Azie, daar zullen ze dit schoonheidsideaal niet delen. Er zijn daar zelf blekingssallons, juist bedoeld om de huid lichter te kleuren.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 13

Re: Adh zonlicht

Not a pretty sight, idd. Maar klopt het dat ik ergens gehoord heb dat je ook in de schaduw bruin kan worden, zij het wat langzamer?
Reflection leads to perfection.....

Vouwt sinds kort ook eiwitten :P

Berichten: 199

Re: Adh zonlicht

Ja; ook in de schaduw sta je nog bloot aan UV-straling, zij het wat minder.

Maar nerds zitten meestal ook niet in de schaduw, dan gaat hun laptop-batterij te snel leeg pi.gif

Met andere woorden, er is duidelijk een verschil tussen in de zon, in de schaduw of helemaal binnen zitten.
sinds de continue beschikbaarheid van goed voedsel levert dat in het westen meer narigheid aan obesitas op, dan het aan uithongering voorkomt.
Het is overigens niet de beschikbaarheid aan goed voedsel dat zorgt voor obesitas, het is de inname van te veel energierijk voedsel. Dat dat beschikbaar is, betekent niet dat je het moet eten...

En bovendien denk ik dat veel mensen in 3e wereldlanden bijzonder blij zijn met de manier waarop hun lichaam met energie omgaat, anders waren ze er namelijk niet meer geweest. Die eigenschap heeft dus nog steeds nut, alleen niet voor ons op dit moment. Maar stel dat peak oil of een derde wereldoorlog ervoor zorgt dat ook wij over tien jaar niks meer te eten hebben (ik noem maar wat), dan ben je vast blij dat dat er niet binnen een paar decennia uit-geëvolueerd is. Je kunt met andere woorden wel lyrisch raken over de 'moderne techniek', maar daarbij moet je niet uit het oog verliezen dat alles wat wij mensen maken, ook kapot kan. Ons lichaam is gelukkig heel wat stabieler gebouwd dan in te springen op het eerste het beste 'voordeeltje'; anders waren we allang uitgestorven vermoed ik.

Berichten: 12.262

Re: Adh zonlicht

Ga voor de aardigheid eens naar Azie, daar zullen ze dit schoonheidsideaal niet delen. Er zijn daar zelf blekingssallons, juist bedoeld om de huid lichter te kleuren.
Absoluut, in veel aziatische landen heeft zeep het predicaat 'whitening', zoals bij ons de tandpasta. Of het werkt weet ik niet, maar daar is het marketing. Maar ook in europa en de vs worden wel cremes met beschermingsfactor 30 oid gemarked, meer om veroudering tegen te gaan dan om tint te voorkomen.
Het is overigens niet de beschikbaarheid aan goed voedsel dat zorgt voor obesitas, het is de inname van te veel energierijk voedsel.

En bovendien denk ik dat veel mensen in 3e wereldlanden bijzonder blij zijn met de manier waarop hun lichaam met energie omgaat, anders waren ze er namelijk niet meer geweest. Die eigenschap heeft dus nog steeds nut, alleen niet voor ons op dit moment.
Voor de beschaving was energierijk ook 'goed'... maar qua term is energierijk dezer dagen inderdaad wel beter.

Uiteraard zijn en nog steeds mensen die baat hebben bij de efficiency, en kan er best weer een situatie ontstaan waarbij het algemeen nuttig is. Maar momenteel, in de westerse wereld, zouden mensen m.i. beter afzijn met een mechanisme dat overtollige energie loost dan met de opslag in vet.
Victory through technology

Berichten: 13

Re: Adh zonlicht

Uiteraard zijn en nog steeds mensen die baat hebben bij de efficiency, en kan er best weer een situatie ontstaan waarbij het algemeen nuttig is. Maar momenteel, in de westerse wereld, zouden mensen m.i. beter afzijn met een mechanisme dat overtollige energie loost dan met de opslag in vet.


Of een mechanisme dat zorgt dat mensen niet te veel energie binnen krijgen...
Reflection leads to perfection.....

Vouwt sinds kort ook eiwitten :P

Berichten: 199

Re: Adh zonlicht

Nou, dát is er wel hoor. Het heet VDH (Vreet De Helft)...

Of SMGS (Stoppen Met Geraffineerde Suiker)...
Maar momenteel, in de westerse wereld, zouden mensen m.i. beter afzijn met een mechanisme dat overtollige energie loost dan met de opslag in vet.
Maar dat is dus irrelevant. Zoals ik al zei, als ons lichaam zich binnen enkele decennia had aangepast aan deze omstandigheid, dan ben je met een plotseling uitbrekende hongersnood compleet verloren. 'De natuur' wil -gelukkig- eerst bewezen zien dat iets daadwerkelijk beklijft (en dan een paar miljoen jaar, alstublieft), voordat er veranderingen gaan gebeuren. Overigens denk ik wel dat die veranderingen momenteel in gang gezet worden dmv natuurlijke selectie: het schoonheidsideaal is momenteel dun/slank, dus in theorie zouden de mensen die minder makkelijk energie opslaan dan in het voordeel zijn. Dat beeld kan binnen enkele decennia weer veranderen (in de 17e eeuw hield men ook van bleke dikkerdjes), dus of dat netto verschil maakt is de vraag, maar goed.

Berichten: 13

Re: Adh zonlicht

Overigens denk ik wel dat die veranderingen momenteel in gang gezet worden dmv natuurlijke selectie: het schoonheidsideaal is momenteel dun/slank, dus in theorie zouden de mensen die minder makkelijk energie opslaan dan in het voordeel zijn.


Naja, het enige voordeel is dat ze er 'beter' uit zouden zien... Maar volgens mij draagt dat nou niet echt bij aan betere overlevingskansen pi.gif
Reflection leads to perfection.....

Vouwt sinds kort ook eiwitten :P

Berichten: 199

Re: Adh zonlicht

"Oh meneer de wolf, eet me niet op, ik ben te mooi!"... nee, dat doet het niet echt... zelfs King Kong reageerde laatst niet echt zoals in de film heb ik gehoord...

Of het moet zijn dat een slank iemand beter in staat is weg te rennen voor die hordes bewonderaars die hem/haar dreigen te pletten, maar dat gebeurd volgens mij ook alleen in Axe-reclames...

nu weer on-topic?

Berichten: 13

Re: Adh zonlicht

"Oh meneer de wolf, eet me niet op, ik ben te mooi!"... nee, dat doet het niet echt... zelfs King Kong reageerde laatst niet echt zoals in de film heb ik gehoord...
Bokito ook niet :D

Ik had ergens gehoord dat er verschillende soorten UV-straling zijn, maakt de dosering hier ook nog van uit?
Reflection leads to perfection.....

Vouwt sinds kort ook eiwitten :P

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: Adh zonlicht

Ik had ergens gehoord dat er verschillende soorten UV-straling zijn, maakt de dosering hier ook nog van uit?
Dat heb ik al in een eerder topic beantwoord lijkt me. Niet met zo veel woorden, maar je kan er uit opmaken dat UVB de bepalende factor is voor de aanmaak van vitamine D in de huid. UVA (de andere variant van UV straling) zorgt hier niet voor.
Vitamine D zal worden gemaakt in de huid onder invloed van UVB. De hoeveelheid aanbevolen Vit D zal varieren tussen 200 U tot 600 U per dag. Door zonlicht zal je geen overdosis krijgen doordat de precursors van Vit D een evenwicht bereiken en al het Vit D wat wordt gemaakt zal dan worden afgebroken. Wel is het mogelijk om via medicijnen een overdosis Vit D binnen te krijgen. Doordat Vit D vetoplosbaar is zal het een cummulatief effect in het lichaam hebben. De halfwaardetijd van Vit D is dan ook 20-29 dagen. Bij volwassenen kan de opname van 100000 U per dag na een paar maanden leiden tot een Vit D toxiciteit. Kijk ook eens op hypervitaminosis D.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer