Waarom legt een kip een ei?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Waarom legt een kip een ei?

Voor jou een weet voor mij een vraag?

Waarom legt een kip een ei, ook zonder dat zij bevrucht is.

Hoe kan dat? :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Waarom legt een kip een ei?

Net zoiets als de menstruatie bij zoogdieren lijkt me, het is een cyclus die niet zomaar gestopt kan worden.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 226

Re: Waarom legt een kip een ei?

Hoe kan dat?   :shock:
Ik zou liever vragen, waar het voor nodig is. Het lijkt zo'n verspilling.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Waarom legt een kip een ei?

het is een enorme verspilling dat klopt maar hoe moet een kip van tevoren weten of ze een leuke haan tegenkomt of niet? :wink: :shock:
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Waarom legt een kip een ei?

Een kip die geheel in vrijheid rondscharrelt, begint eind januari te leggen als reactie op het lengen van de dagen. Zo'n kip legt bijna iedere dag een ei, totdat ze bij een dozijn eieren broeds wordt en stopt met leggen. In 21 dagen broedt de kip daarna de eieren uit. Als haar kroost groot genoeg is, gaat de kip na enkele maanden weer leggen. Zo kan zij eventueel nog een nest grootbrengen. Eind september, bij het korter worden van de dagen, stopt de kip met leggen.

Door een aantal kunstgrepen kan een kip echter het hele jaar door leggen. Als telkens de eieren weggehaald worden, krijgt de kip geen nest vol, en zal ze niet broeds worden. Dit geldt nog sterker bij kippen waarbij de broedsheid eruit gefokt is. Een kip die makkelijk broeds wordt, gaat namelijk uiteindelijk zelfs broeden op één of twee eieren.

Daarnaast kan de kip het gevoel voor seizoenen worden ontnomen. Door in de nachthokken kunstmatige verlichting toe te passen, krijgen de kippenhersenen geen seintje meer dat de dagen korten, en blijven de kippen het hele jaar door leggen.


(Bron: http://www.intermediair.nl/kv_artikel.jsp?id=1445)

Reageer