Is het mogelijk zelf een ph meter te maken?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 187

Is het mogelijk zelf een ph meter te maken?

beste mensen,

ik vroeg mij af of het mogelijk is om zelf een pH meter te maken, misschien met een multimeter ofziets,

want ik vind een echte toch iets te duur om aan te schaffen en het is alleen maar voor de hobby, dus als

er ideeen zijn hoor/ lees ik ze graag.

met vriendelijke groet,

lars van bokhoven.

Berichten: 13

Re: Is het mogelijk zelf een ph meter te maken?

Je kan ook gewoon pH-strookjes kopen.

Heb je hier wat aan?

http://en.wikipedia.org/wiki/PH_meter
Reflection leads to perfection.....

Vouwt sinds kort ook eiwitten :P

Berichten: 654

Re: Is het mogelijk zelf een ph meter te maken?

Je kan een stroomcircuit aanleggen en dan een kleine afstand tussen beide elektrodes. Hiertussen doe je gewoon een multimeter en meet je de hoeveelheid stroom. Ik geloof dat de weerstand van de vloeistof waar je hem insteekt rechtevenredig is aan de [H+]. (Niet zeker).

Als ideetje, er zijn natuurlijk ook nog andere zaken die voor geleidbaarheid zorgen, zoals opgeloste zouten en dergelijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: Is het mogelijk zelf een ph meter te maken?

De stroomgeleiding meten is niet gelijk aan de pH. Een goedwerkende pH electrode (inclusief electronische pH meter) is zeker te maken, de pH electrode zelf stamt al uit 1908. Erg praktisch acht ik dit zeker niet. Als je een keer een pH meting uit wilt voeren gebruik dan pH strips, deze zijn volgens mij zelfs bij tuincentra/vijvercentra te koop.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 187

Re: Is het mogelijk zelf een ph meter te maken?

ja, dat weet ik, maar het lijkt mij juist leuk om een meter te maken, kun je niet een korte beschrijving geven ofzo,

of een link naar zo'n beschrijving, want ik heb al gezocht maar niks gevonden.

groet, lars.

Berichten: 199

Re: Is het mogelijk zelf een ph meter te maken?

Ik neem aan dat dysprosium een electronische pH-meter wil maken. Dus wil hij een electrisch signaal genereren, dat afhankelijk is van de pH. Hiervoor leent zich de potentiaal van een electrode het beste.

Je hebt dus een electrode nodig, waarvan de potentiaal afhankelijk is van de pH. Oftewel, je hebt een redoxkoppel nodig waarin H+ -ionen voorkomen, zoals bijvoorbeeld bij de waterstofelectrode (2H+ + 2e- --> H2).

De waterstofelectrode staat beschreven op http://nl.wikipedia.org/wiki/Waterstof-elektrode

Je kunt de potentiaal van deze waterstofelectrode alleen maar meten ten opzichte van de potentiaal van een andere electrode. Eenvoudig gezegd: aan een voltmeter moet je nou eenmaal twee draadjes aansluiten, anders doet ie het niet.

Als de potentiaal van 'de andere electrode' ook op dezelfde manier van de pH afhankelijk is, schiet je er niets mee op. De andere electrode moet dus bij voorkeur een redoxkoppel hebben, waarin geen H+-ionen voorkomen. Dit is bijvoorbeeld de verzadigde-calomelelectrode, zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/Saturated_calomel_electrode

Uit het potentiaalverschil (spanningsverschil in V, bv met een goede multimeter) tussen de waterstof- en calomelelectrode kan dysprosium dan de pH uitrekenen.

Voetnoten:

- Ik ga ervan uit dat het hier waterige oplossingen betreft.

- In het pH-afhankelijke redoxkoppel mag uiteraard ook OH- voorkomen.

- Electrische geleidbaarheid heeft niets met pH te maken.

- Er zitten aan het geheel nog wel haken en ogen, maar ik wilde het verhaal niet al te ondoorzichtig maken.

- Zelf een pH-meter maken zal toch duurder blijken te zijn, dan een kant en klare pH-electrode te kopen, maar het is wel erg leerzaam als proefje!
Elektrochemici doen het vol spanning

Berichten: 199

Re: Is het mogelijk zelf een ph meter te maken?

Kleine aanvulling op het voorgaande:

Nog eenvoudiger is het om voor de 'andere electrode' het koper/kopersulfaat-redoxkoppel te nemen, maar dan mag de oplossing niet basisch zijn (vorming van koperhydroxide).
Elektrochemici doen het vol spanning

Reageer