Slaap

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gesloten
Berichten: 5

Slaap

hoeveel slaap heb je nou echt nodig?

dit wil ik graag weten omdat ik 5 minuten geleden weer een stel boze ouders had omdat ik om 11 uur naar bed moet.

vorige week waren mijn ouders een week weg, dus kon ik zelf de tijd in de gaten houden, dit kwam uit op elke dag tussen 2 en 3 en woensdag een uitschieter naar 4 uur en vrijdags een uitschieter naar 6 uur. (ja, ik weet het, is abnormaal)

elke dag (maandag t/m vrijdag) ochtend werd ik gewoon om 7.10 wakker, 10 minuten voordat mijn wekker gaat, dus werd uit mijzelf wakker. op zaterdag werd ik om 10 uur wakker.

op geen v/d dagen voelde ik mezelf slap of anders dan normaal. (mja, als ik wakker wordt dan voel ik me altijd de eerste 2 uur slap, maar dat heb ik ook als ik vroeg naar bed ga). Ik ben die week 3 keer gaan tennissen, elke dag school (100 min gym), 1x tafeltennis en verder nog wat scripten (dus nadenken) achter de computer.

ik vraag me dus af hoe het kan dat ik met zo weinig slaap rond kan komen (want zijn lang niet de 8 uur die je overal hoort),

of ik er wel echt mee rondkom, en niet heel mijn lichaam langzaam een ravijn in werk zonder dat ik het nu merk.

Als ik eerder naar bed ga (11 uur, de tijd die mijn ouders willen) dan lig ik altijd eerst nog zo'n 2 uur wakker voordat ik eindelijk in slaap val, is dat een teken dat ik de slaap niet nodig heb of is dat een teken dat ik een verkeert ritme heb?

kan ik netzogoed die 2 uur ergens anders aan besteden of heb ik er wel wat aan als ik gewoon lig (en als ik gewoon lig dan is dat niet rustig liggen maar dan speel ik die heel dag nog 5x af en zit ik allemaal dingen te bedenken, dus mijn hersenen zijn niet bepaald rustig)

Als ik van mijn ouders dan om 11 uur naar bed moet, dan mag ik altijd nog ff tot half 12 lezen, maar ik mag niet bv. een halfuurtje de laptop pakken of een filmpje opzetten (wat 99% v/d gevallen toch gebeurt, maar dat terzake).

het is niet zo dat ik dan nog zeg van, eventjes iets afmaken, en dat het dan nog een uur duurt ofzo, dus dat kan niet de reden zijn dat ik niet film/laptop aan mag zetten.

dus mijn volgende vraag is of het echt waar is dat je meer rust als je een boek leest dan wanneer je een film kijkt of op een laptop een beetje fora zit te lezen.

zijn er manieren die je zelf kunt toepassen om te kijken hoeveel slaap je ongeveer nodig hebt?

Dit zijn wel zo'n beetje mijn vragen over mijn slaap :D

alvast bedankt,

ticom

Berichten: 2

Re: Slaap

Mijn ervaring is dat het zeker een verschil maakt tussen een boek lezen en met je laptop bezig zijn. Als 'k echt een keer goed wil slapen pak 'k een boek, je gemakkelijk installeren en je valt in slaap. Niet zo met een laptop. 'k Veronderstel dat het iets te maken heeft met de hersenactiviteit. Lezen is niet zo inspannend als met je laptop bezig zijn.

Voor de rest denk 'k dat veel of weinig slapen vooral heeft te maken met de energievoorraad in je lichaam. 'k Merk bijvoorbeeld zelf dat als je 's morgens "uitgedroogd" wakker word, je je nog heel moe voelt. Als je dat aanpast door daar proactief op te reageren ben je niet zo moe op hetzelfde vroege tijdstip.

Dromen spelen mijns insziens ook wel een rol. Als je in je dromen al bezig bent met je dagdagelijkse taken of een algemeen vraagstuk in die periode van je leven, is de omschakeling veel gemakkelijker.

Zeg 'k als leek..... :-)

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: Slaap

Het is niet de bedoeling om hier persoonlijke problemen te bespreken. -slotje-
"Meep meep meep." Beaker

Gesloten