Genoom

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 67

Genoom

Wat is eigenlijk juist het verschil tussen het genoom en DNA? Want ik hoorde dat het DNA van alle levende wezens hetzelfde is maar het genoom verschilt.

kan iemand me hier een antwoord op geven?

gr

fender

Gebruikersavatar
Berichten: 364

Re: Genoom

fender schreef:Wat is eigenlijk juist het verschil tussen het genoom en DNA? Want ik hoorde dat het DNA van alle levende wezens hetzelfde is maar het genoom verschilt.

kan iemand me hier een antwoord op geven?

gr

fender
DNA is een molecule dat door organismes wordt gebruikt om genetische informatie op vast te leggen; het genoom is de complete verzameling genetisch materiaal van een willekeurig organisme.
If the Creator had said, "Let there be light" in Ankh-Morpork, he'd have gotten no further because of all the people saying "What colour?"

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Genoom

Want ik hoorde dat het DNA van alle levende wezens hetzelfde is
Dit vind ik eigenlijk wel een beetje een vreemde en misleidende zin. De structuur (alpha helix) van het DNA zijn in alle organismes hetzelfde, de bouwstenen van het DNA (basenparen van G A T C) zijn in alle organismes hetzelfde, de regulatie & 3D structuur wordt op zeer vergelijkbare wijze gereguleerd (histonen, chromatine etc) maar de volgorde is dus grotendeels verschillend, net als de functies.

"Het Genoom" is inderdaad gewoon al het DNA van iets of iemand.
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Berichten: 100

Re: Genoom

de bouwstenen van het DNA (basenparen van G A T C) zijn in alle organismes hetzelfde,


Buiten sommige bacteriofagen gerekend dan (hydroxymethylcytosine)

Berichten: 2

Re: Genoom

Bacteriofagen zijn dan ook geen echte organismen....

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Genoom

Zoals al is gezegd is DNA een molecuul: een bepaalde structuur van bepaalde bouwstenen.

De truc van DNA zit hem in de coderende structuren die we basen noemen (respectievelijk A, T, G en C) en juist daarin zit hem het verschil. De volgorde waarop die basen in een stuk DNA voorkomen, bepaalt de eigenschappen van het product.

Genoom is de term voor de verzameling DNA van een organisme (zoals dat voorkomt in een cel, gameten en mutaties uitgesloten). Omdat organismen verschillen, verschilt hun genoom. Of eigenlijk andersom natuurlijk :D

Uit je vraagstelling lijkt me duidelijk dat je geen expert bent dus heb ik het antwoord zo simpel mogelijk gehouden. Op bijvoorbeeld Wikipedia kan je overigens de globale structuur van DNA bekijken en dan zal het je vrij snel duidelijk zijn denk ik. Anders is het misschien leuk om de minicursus DNA te lezen (opstapniveau) die ik ook eens heb geschreven voor WSF.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer