vitamine C titratie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

vitamine C titratie

hallo,

Ik ben bezig met het uitwerken van een titratie om het vitamine C gehalte in sinaasappelsap te bepalen, maar nu stuitte ik op het volgende. Als titratievloeistof wordt een kaliumjodaat oplossing gebruikt, dit reageert met jodide in het sap tot jood, dat vervolgens met vitamine C reageert. Nu is mijn vraag, waarom gebruik je als titratievloeistof niet meteen jood als dat uiteindelijk de stof is die met het ascorbinezuur reageert?

groetjes Robert

Berichten: 284

Re: vitamine C titratie

http://www.digischool.nl/bioplek/techniekk...1vitaminec.html

Er moet ook steeds I- aanwezig zijn. Dit vormt met het eventueel ontstane I2 het (I3)- ion dat met zetmeel de typische verkleuring geeft. Dan pas is het ook in water oplosbaar. Zuiver I2 is veel moeilijker oplosbaar in water en dus als titervloeistof niet goed te bereiden.

Berichten: 47

Re: vitamine C titratie

Direct titreren met een joodoplossing is mogelijk. Helaas, verdampt jood nogal snel uit de oplossing. Dus de concentratie jood in de titreervloeistof, neemt af gedurende de titratie.

Om dit probleem te voorkomen, wordt getriteerd met een kaliumjodaat oplossing. Hiervan is de concentratie stabiel, kaliumjodaat zal namelijk niet uit de oplossing verdampen.

In de erlenmeyer met vitamine C en KI, reageert de kaliumiodaat met de kaliumjodide tot jood. Dit jood reageert meteen met de vitamine C, en krijgt dus geen kans om uit de erlenmeyer te verdampen.

Reageer