Optisch bedrog

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 450

Optisch bedrog

Hallo,

Soms als je naar een snel rijdende wagen kijkt, of als je naar F1 kijkt op tv zie je soms de wielen van de wagen schijnbaar achteruit draaien. Dus de wielen draaien en dan lijkt het even alsof ze even in de tegengestelde richting beginnen te draaien.

Weet iemand hoe dit komt?

Bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Optisch bedrog

de 'frame-rate' van de camera is maar rond de 50Hz. Het maakt dus een foto elke zoveel tijd. Als het wiel veel sneller gaat dan de camera foto's kan nemen, dan kan het zijn dat er elke 350 graden rotatie een foto word gemaakt. Als je dat achter elkaar zet lijkt het of de wiel per frame 10 graden de andere kant op draait.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Optisch bedrog

stroboscopisch effect: laat een slinger zwaaien met een frequentie van 1 volledige heen-en weergaande beweging per seconde. Maak elke seconde een foto. Speel de foto's als een filmpje af. Het zal lijken of het balletje stilhangt in één positie.

In een rad met spaken zijn op die manier veel meer frequenties te verzinnen die dit effect geven. Bij 10 spaken maakt het niks uit of je fotografeert als het wiel 36°, 72°, 108° etc verder is gedraaid, je ziet steeds een stilstaand wiel op je film . Sterker, een tikje sneller fotograferen dan dat het wiel een spaak verder draait en het zal lijken of het wiel achteruit draait. :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 450

Re: Optisch bedrog

Ah, dat is interessant. Dus als je dat in werkelijkheid voorhebt betekent dit dat je hersenen niet kunnen volgen?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Optisch bedrog

Hersenen zijn sneller dan de camera, maar inderdaad ik heb het ook wel eens meegemaakt zonder teevee.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Optisch bedrog

Of je dit effect ook direct kunt waarnemen met je blote oog: dat hangt af van de manier waarop het oog de beeldinformatie doorstuurt naar de hersenen. Volgens mij gebeurt dat niet per heel beeldje, maar asynchroon (dus verschillende delen van het beeld worden op verschillende momenten 'ververst' - hier heb ik overigens momenteel geen bronnen voor). Daarmee treedt het effect van achteruitdraaiende wielen niet op wanneer je het in werkelijkheid ziet, volgens mij.

Berichten: 388

Re: Optisch bedrog

Daarmee treedt het effect van achteruitdraaiende wielen niet op wanneer je het in werkelijkheid ziet, volgens mij.
Ik denk dat je je theorie eens moet gaan herzien, want ik heb al dikwijler "verkeerd" draaiende wielen gezien in werkelijkheid (vooral bij sterke snelheidsveranderingen).

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Optisch bedrog

Het zou prima kunnen dat ik er compleet naast zit, hoor. Ik heb even wat rondgesnuffeld over dit effect, en nog wat nuttige info opgescharreld. Eerst over het effect zelf:

http://en.wikipedia.org/wiki/Wagon-wheel_effect

Hier wordt ook meldig gemaakt van het feit dat de reverse rotatie 'in werkelijkheid' ook gezien is.

Een zeer uitgebreid antwoord op de kwestie (met referenties!) is hier te vinden, in het antwoord van gebruiker 'smmasio':

http://answers.yahoo.com/question/index?qi...03083819AABXmpg

Blijkbaar is men er nog niet helemaal uit of het menselijk oog in 'beeldjes' werkt, of dat het continu werkt.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Optisch bedrog

Zo heb ik een keer een test gedaan op de hogeschool. Het was een grote cilinder waar in je je hoofd zat, aan de binnenkant van de cilinder zat een blokjes patroon (als een finish vlag). Als de cilinder draaid, zie je dus een blokjes patroon aan je ogen voorbij gaan. Als het op een bepaalde snelheid ging, dan voelde je duizelig, je hersens dachten dat je naar links (of rechts) ging. Bij een bepaalde snelheid, kunnen de ogen het niet meer bijhouden en leek het of je stilstond.

Punt is, de hersenen hebben er niks aan om alles direct te meten, dat is te veel informatie dat verwerkt moet worden. Het werkt dus met pakketjes. Maar je kunt dat moeilijk vergelijken met een monitor of camera, de ogen werken gewoon anders.

Reageer