Mysterieus signaal suggereert oceaan op titan

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Mysterieus signaal suggereert oceaan op titan

De ruimtesonde Huygens heeft vreemde radiogolven opgevangen van Titan, de grootste maan van Saturnus. De signalen kunnen erop wijzen dat onder de ijzige korst van Titan een vloeibare oceaan zit. Wat op zijn beurt kan wijzen op ondergronds leven.

Lees meer ... EOS
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Berichten: 4.546

Re: Mysterieus signaal suggereert oceaan op titan

Was het al niet eerder bekent dat Titan meren of oceanen had? Wel van vloeibaar methaan :D
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 2.504

Re: Mysterieus signaal suggereert oceaan op titan

vloeibaar methaan? :D

geen echte vakantiebestemming dus
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 689

Re: Mysterieus signaal suggereert oceaan op titan

Daarover is hier meer te lezen.

Hoewel die link niets dusdanig nieuws over het onderwerp informeert, kan dat hier echter wel gedaan worden. Let wel: deze link is in het engels.

Boeiend onderwerp. (Groter dan bacterieel) leven vinden binnen ons zonnestelsel (buiten leven op aarde, uiteraard) zou werkelijk fantastisch zijn.

Het vinden van vloeibare oceanen op zich vind ik al verbazingwekkend. :D

Denis
"Her face shown like the sun that I strived to reach."

Berichten: 4.546

Re: Mysterieus signaal suggereert oceaan op titan

vloeibaar methaan?

geen echte vakantiebestemming dus
Niet bepaald :D

Toch blijft het spannend, immers, is water wel een échte vereiste voor leven?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 689

Re: Mysterieus signaal suggereert oceaan op titan

Toch blijft het spannend, immers, is water wel een échte vereiste voor leven?
Sommigen beweren van wel, anderen van niet. Ook ik ben van mening dat water niet noodzakelijk is voor leven. Volgens professor Benner kan leven makkelijk zonder water bestaan; de enige vereisten zijn een temperatuur die chemische processen toelaat en een energiebron zoals zonlicht of radioactief verval.
"Mysterie: Is water wel nodig? - Spacepage.be" schreef:Miljarden dollars worden jaarlijks in het onderzoek naar buitenaards leven gepompt. Maar zijn ze wel van enig nut? Professor Steven Benner, die tevens mee de ontwerpen voor de volgende generatie Marssondes maakt voor NASA, zegt dat leven makkelijk zonder water kan bestaan. In het de uitgave van december 2004 van "Current Opinion in Chemical Biology" beschrijven hij en zijn collega's de manier waarop organismen kunnen overleven in exotische omgevingen zoals die kunnen voorkomen op Titan.

Benner en zijn collega's hebben 2 voorwaarden voor leven kunnen vinden: een temperatuur die chemische processen toelaat en een energiebron zoals zonlicht of radioactief verval. Dit contrasteert duidelijk met de vorige voorwaarde, namelijk de aanwezigheid van vloeibaar water. "Het is dus goed mogelijk dat wij enkele vreemde vormen van leven op onze planeet over het hoofd hebben gezien." zegt Benner. "Slechts 50 jaar geleden dachten we dat leven in de diepzee onbestaand was."

Titan, de maan van Saturnus die door de Cassini-Huygens ruimtesonde werd onderzocht, is misschien wel de ideale plaats om naar leven te zoeken. De data die de Cassini heeft teruggestuurd is gewoonweg verbluffend. De verkregen data suggereert een wereld van gele wolken en oliezwarte methaanmeren, een omgeving waarvan men denkt dat deze zeer gelijkend is op de jonge aarde. Titan heeft een te lage oppervlaktetemperatuur om vloeibaar water te garanderen, wat ervoor zorgt dat onderzoekers al afhaken als het over leven op Titan gaat. Het leven op aarde bestaat voornamelijk uit water, dus is het moeilijk voor ons om leven zonder te bedenken. Maar dr. Benner gelooft dat onze aandacht naar water het onderzoek in gedrang brengt. "Waarom gebruiken we de koolwaterstoffen niet die vloeibaar op Titan voorkomen en zo een mooie broedplaats voor leven kunnen vormen. In vele gevallen zijn koolwaterstoffen betere oplosmiddelen om complexe organische reacties in onder te brengen."

Volgens vele wetenschappers is al het leven dat op aarde voorkomt afkomstig van een gemeenschappelijke voorouder. Het nadeel daarvan is dat ieder organisme dezelfde biochemische processen in zich heeft. Zo maakt al het leven op aarde gebruik van proteïnen die bestaan uit dezelfde basisstoffen. Maar is het wel de enigste weg die leven in kan slaan? Kunnen de biochemische processen van andere levensvormen in het heelal niet verschillen van die op aarde? Geëxperimenteer met het aanpassen van proteïnen en DNA hebben enkele van deze vragen deels kunnen oplossen. Zo kunnen alternatieve aminozuren makkelijk instaan als vervanger voor hun natuurlijke tegenhanger. Dr. Benner en zijn collega's zijn op deze manier aan het testen hoe ver ze de chemie van het leven kunnen brengen. Zo stelt dr. Benner zich vele vragen zoals "Is water noodzakelijk?", "Is koolstof noodzakelijk?", "Kunnen siliconen als vervanger dienen?" . Een van de theorieën die vandaag de ronde doen is dat het leven vroeger zijn genetische informatie doorgaf d.m.v. het RNA i.p.v. het DNA. Als dit correct is dan is er de mogelijkheid dat alternatieve biochemische processen kunnen bestaan. Dr. Benner suggereert zelfs dat organismen die nog met RNA werken mogelijk nog steeds bestaan. Omdat zulke levensvormen de productie-eenheden van proteïnen niet nodig hebben zullen ze in alle waarschijnlijkheid veel kleiner zijn dan bacteriën. "Veel mineralen hebben poriën die ongeveer een micron groot zijn. Deze kunnen dus RNA-organismen bevatten". volgens Benner.

Hoewel zeer exotische werelden buitenaards leven kunnen hebben is Mars nog steeds de beste plaats voor ons om te zoeken. "Er was water op Mars terwijl er leven op aarde was." Toont Benner aan. "Het zou geen vreemd leven zijn aangezien het in water kon leven, maar het kon vreemd zijn naar aardse maatstaven.". Maar dr. Benner geeft toe dat een simpele "we weten het niet" soms het beste antwoord is. "Slechts op het moment wanneer we ergens anders in dit heelal leven vinden, of leven ons vindt, hebben we een onafhankelijke 2de dataset. Misschien zelfs dan niet moesten we van dat leven afstammen".

Dit mysterie blijft nog voor vele jaren onopgelost. Hebben aliens water nodig? Kan leven ontstaan zonder water? Al deze vragen zonder een antwoord. Gaan we het ooit nog weten? Niemand die het kan zeggen...
Dus, om op je vraag te antwoorden. Ik ben van mening dat water niet noodzakelijk is. Er zijn er die deze mening delen (waaronder deskundigen, zie prof. Benner) alsook mensen die deze mening niet delen (ook deskundigen). Maar of het ook daadwerkelijk zo is; dat moet nog verduidelijkt worden.

Denis
"Her face shown like the sun that I strived to reach."

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Mysterieus signaal suggereert oceaan op titan

Ik denk dat het vooral een kwestie van wat je onder leven verstaat is.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 4.546

Re: Mysterieus signaal suggereert oceaan op titan

Juist, misschien zouden we het hier op chemisch leven moeten houden? Is ook daar water noodzakelijk? Toch snap ik wel waarom de wetenschap die link legt, ik heb eens gehoord dat H2O makkelijk verbindingen met andere moleculen aanlegt.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 689

Re: Mysterieus signaal suggereert oceaan op titan

Juist, misschien zouden we het hier op chemisch leven moeten houden? Is ook daar water noodzakelijk? Toch snap ik wel waarom de wetenschap die link legt, ik heb eens gehoord dat H2O makkelijk verbindingen met andere moleculen aanlegt.
Gewoon uit interesse, zoveel weet ik niet van chemie; maar komt dat niet door de waterstofbruggen die het \(H\)-atoom in de \(H_2O\)-molecule vormt?

Als jouw 'makkelijke verbindingen' inderdaad duiden op deze waterstofbruggen, dan moet je wel weten dat waterstofbruggen niet verbinden met zomaar 'alle' moleculen. \(H\) maakt enkel waterstofbruggen met het \(O\)-atoom, het \(F\)-atoom en het \(N\)-atoom.
"Her face shown like the sun that I strived to reach."

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Mysterieus signaal suggereert oceaan op titan

Ik heb het ook ooit al gehoord dat water een goed medium is om chemische reacties in te laten door gaan. En vermits het leven hier op aarde op koolstof gebaseerd lossen deze moleculen allemaal slecht op in water waardoor ze enkel met mekaar reageren niet met het water (vermoed ik).

Maar een leven gebaseerd op silicium zou ook kunnen ontstaan heb ik ooit vernomen. Dus mss zijn er ook wel bv polaire verbindingen die kunnen 'tot leven komen' in een apolair medium zoals vloeibare alkanen, ethers o.i.d.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Mysterieus signaal suggereert oceaan op titan

Juist, misschien zouden we het hier op chemisch leven moeten houden?
Wat is chemisch leven?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 689

Re: Mysterieus signaal suggereert oceaan op titan

Wat is chemisch leven?
Zelf vind ik het ook een vreemde term, maar ik denk dat men doelt op de stofwisseling van (aardse) levende wezens. In het lichaam van levende organismen vindt voortdurend assimilatie (opbouw) en dissimilatie (afbraak) van chemische verbindingen plaats.

(bv. fotosynthese: \(12H_2O + 6CO_2 + $lichtenergie$ \rightarrow C_6H_{12}O_6 + 6O_2 + 6H_2O\))

Deze chemische as- en dissimilatie stelt ons in staat te leven. Dat is dan ook wat ik denk dat men bedoelt met chemisch leven. Het zou wel goed kunnen dat er enkel chemisch leven bestaat, nl. leven door stofwisseling. Maar volgens mij moet dat dan niet op water gebaseerd zijn.
"Her face shown like the sun that I strived to reach."

Gebruikersavatar
Berichten: 238

Re: Mysterieus signaal suggereert oceaan op titan

Boeiend onderwerp. (Groter dan bacterieel) leven vinden binnen ons zonnestelsel (buiten leven op aarde, uiteraard) zou werkelijk fantastisch zijn.
Ik denk niet de wetenschappers die zich bezig houden met onderzoek naar leven buiten de aarde denken dat water een absolute vereiste is voor leven. Wat we wel weten (uit eigen ervaring :D ) is dat (mede) door de aanwezigheid van water leven kan ontstaan. Dus is het opwindend als er ergens anders water wordt gevonden, er zou dan daar immers hetzelfde kunnen gebeuren (of al zijn gebeurd) als op Aarde.

Zelfs bacterieel (of in ieder geval eencellig) leven vinden zou al een enorme ontdekking zijn. De wetenschap weet redelijk aardig hoe eencellig leven is geëvolueerd naar hogere levensvormen maar de grote vraag blijft de echte oorsprong van het leven. Welke chemische reacties de grondslag waren voor het ontstaan van RNA en DNA etc. En de echt grote vraag daarbij blijft of de omstandigheden waaronder leven op Aarde is onstaan uniek en precies goed waren (dus dat het leven als het ware bij toeval is ontstaan) of dat er gewoon een vast rijtje voorwaarden is waaraan voldaan moet worden. Bacterieel of eencellig leven buiten de Aarde vinden laat zien dat het ontstaan van leven op Aarde niet bij toeval gebeurde maar dat het ook op andere plekken kan plaatsvinden. Dat betekent ook weer dat er een nieuw setje voorwaarden is waaronder dat leven kan evolueren naar hogere levensvormen. Dus als er bacterieel leven ergens in het zonnestelsel is (dat niet afkomstig is van Aarde) zou dat beteken dat er ergens anders in het heelal ook een vorm van intelligent leven zou kunnen zijn (of geweest zou kunnen zijn).
Peter van Gemert

2e jaars Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft

Reageer