Kunnen kleine insecten microben zien?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

Kunnen kleine insecten microben zien?

Microben zijn met het blote oog onzichtbaar voor mensen. Er zijn echter insecten die zo klein zijn dat we hen nog net kunnen onderscheiden. Kunnen deze kleine insecten microben zien?

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Kunnen kleine insecten microben zien?

Interesante vraag. Ik vermoed dat er een grens is aan de resolutie van ogen, afgaande van wat ik weet (wat vooral betrekking heeft op de ogen van zoogdieren en hun zenuwstelsel) neem ik aan dat ook insecten lichtgevoelige cellen gebruiken. De resolutie moet dus groter zijn dan 1 cel. Alles waarvan het licht een gebied kleiner dan de doorsnede van een lichtgevoelige cel in het oog bedekt is onzichtbaar. Dus dan blijft slechts over de aanwezigheid van een of meer lenzen. Ik dacht dat insecten geen lenzen hadden in hun facet oog. Wellicht dat ze vaag een grote microbe kunnen waarnemen, maar de meeste microben zijn ook voor hun onzichtbaar.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: Kunnen kleine insecten microben zien?

sommige bacterien zijn zelf voor de mens zichtbaar (http://www.sciencenews.org/pages/sn_arc99/4_17_99/fob5.htm)
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 7

Re: Kunnen kleine insecten microben zien?

Alvast bedankt voor deze 2 antwoorden, die al veel licht op de zaak werpen. Natuurlijk hebben insecten inderdaad andere ogen, met faccetten, waardoor de waarneming op zich al heel anders is dan die van de mens, en in een zekere mate hun gezichtsvermogen beperkt, zodat ze wellicht niet in staat zijn bacterieën waar te nemen, terwijl deze toch in verhouding tot de lichaamsgrootte van het insect zichtbaar zou moeten zijn, gegeven dat dit insect het gezichtsvermogen van een mens had. De vraag is dus ook nog een beetje: Hoe verhouden de kleinste insecten zich tot het doorsneeformaat van bacteriën (zo dit al bestaat)? pi.gif

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: Kunnen kleine insecten microben zien?

Een bacterie is en blijft een eencellig organisme. Ze zijn normaal gesproken 0.5 ot 5 micron groot. 1 mm komt overeen met 1000 micron. Verder zijn ,volgens deze site, 'fairy flies' 1 van de kleinste insecten. sommigen kunnen kleiner dan 0,4 mm zijn.
"Meep meep meep." Beaker

Re: Kunnen kleine insecten microben zien?

Dus, grof gerekend is het kleinste insect duizend maal groter dan een normale bacterie. Omgerekend naar een mens van 1 meter 75 is een duizendste van zijn lengte 1,75 mm. Iets van anderhalve milimeter kunnen wij met het blote oog onderscheiden. Wellicht kan het insect het equivalent hiervan met zijn gezichtsvermogen niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: Kunnen kleine insecten microben zien?

De verhoudingen maken niet zo veel uit. Het zal uiteindelijk op het gezichtsvermogen van deze dieren aankomen. Hier wordt nog een interessant stuk over de ogen van insecten verteld.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Kunnen kleine insecten microben zien?

Het antwoord volgens de Nationale Wetenschapsquiz Junior:
Wij kunnen geen bacteriën zien. Zouden heel kleine dieren, zoals insecten dat wel kunnen?

Het goede antwoord is b. Kleine beestjes zien juist slechter dan mensen. Hoeveel details je ziet, hangt af van het aantal lichtgevoelige cellen in een oog. Kleine dieren hebben kleine ogen (ook al zijn die ogen heel groot in verhouding tot hun lichaam, zoals bij een libel of een vlieg) en hebben daardoor ook minder lichtgevoelige cellen. Er is in hun oog gewoon geen plaats voor meer cellen. Kleine beestjes zien daarom minder details dan wij en kunnen dus ook geen bacteriën zien. Je kunt het vergelijken met een digitale camera: hoe meer pixels de lichtgevoelige chip heeft, hoe kleiner de details zijn die hij kan vastleggen. Moderne digitale camera’s hebben 7.000.000 pixels of meer. Op een gemiddeld computerscherm kun je 1.920.000 pixels zien. Op foto’s in de computer zie je dus minder details dan er eigenlijk op staan.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Reageer