Zakt een hond verder in de sneeuw dan een kat?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Zakt een hond verder in de sneeuw dan een kat?

Ik heb een discussie gehad en hier zijn wij niet uitgekomen. Hopenlijk kan iemand mij helpen om deze discussie eindelijk te laten ophouden.

Tijdens onze wintersport, was er ongeveer 1 meter verse sneeuw gevallen. Onze bordercollie (25 kilo) zakte er gelijk helemaal in weg en had moeite eruit te komen. De discussie begon toen: diegene beweerde dat een kat net zover als onze hond erin wegzakte en er niet meer uit kon komen. Hier heb ik wel bij mede gedeeld, dat ik verder weg zak dan mijn zoontje. Hij weegt 16 kilo en ik 75 kilo.

Ik wil gewoon een duidelijk antwoord op mijn vraag en zal het niet erg vinden als ik fout zit, maar ik wil deze discussie niet meer. Wie helpt mij.

Gebruikersavatar
Berichten: 385

Re: Zakt een hond verder in de sneeuw dan een kat?

volgens mij moet je de druk op de sneeuw berekenen. Je moet dan kijken welke verhoudig van gewicht/voetzoon het kleinst is, die zal het minst druk geven en volgens mij dus ook het minst weg zakken.

Volgens mij zakt de kat dus minder weg dan een zware hond.

Berichten: 510

Re: Zakt een hond verder in de sneeuw dan een kat?

Bij het wegzakken in de sneeuw moet je rekening houden met twee dingen:

- Het gewicht van het voorwerp (in dit geval kat en hond)

- En het oppervlak dat contact maakt met de sneeuw.

Hoe groter het contactoppervlak met de sneeuw hoe minder ver het voorwerp in de sneeuw zal zakken. Je kan ook uitrekenen welk dier het verst in de sneeuw zakt. Hiervoor moet je het gewicht van het dier delen door het contactoppervlak. B.v. Kat weegt 16 kilo contactoppervlak is 10 cm² Hond weegt 20 kilo contactopervlak is 15 cm²

Bijvoorbeeld:

Kat: 16/10 = 1.6

Hond: 20/15 = 1.33

Dus de kat zakt verder in de sneeuw :wink:

Berichten: 124

Re: Zakt een hond verder in de sneeuw dan een kat?

Jullie vergeten allebei dat de plaats van het massamiddelpunt ook een rol speelt. 2 dezelfde mensen met hetzelfde gewicht en dezelfde "bodemoppervlakte" , maar die verschillen in lengte zakken echt niet even diep in de sneeuw.

Vergelijk het bijvoorbeeld met houten balken.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Zakt een hond verder in de sneeuw dan een kat?

edit moderator (Cassanne): Leuke discussie, maar ik verplaats hem wel even naar Natuurkunde :shock:
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 385

Re: Zakt een hond verder in de sneeuw dan een kat?

@ Onzejozef: en waarom dan wel, ik weet niets af van massamiddelpunt, dus ik weet ook niet welke functie het heeft.

Berichten: 124

Re: Zakt een hond verder in de sneeuw dan een kat?

Dit is ook niet mjn sterke kant, en ik heb het net aan mijn broer gevraagd (die dat wel kan weten) en die heeft mij verteld dat het niets met massamiddelpunt te maken heeft.

Bij deze wil ik dus mijn verontschuldigingen aanbieden; ik zit fout.

Berichten: 226

Re: Zakt een hond verder in de sneeuw dan een kat?

Honden zijn bovendien beweeglijker dan katten. Hierdoor zakken ze ook verder weg.

Gebruikersavatar
Berichten: 334

Re: Zakt een hond verder in de sneeuw dan een kat?

een kat van 16kilo? :shock:

Berichten: 510

Re: Zakt een hond verder in de sneeuw dan een kat?

Ja :shock:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Zakt een hond verder in de sneeuw dan een kat?

Tja die foto is wel weer zo een extreem voorbeeld :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 334

Re: Zakt een hond verder in de sneeuw dan een kat?

:shock: ;)

Berichten: 124

Re: Zakt een hond verder in de sneeuw dan een kat?

Och, dit zie je wel vaker bij de Chinese dwergkat.

Reageer