De 'cijfermatige' mens en de gevolgen?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 24

De 'cijfermatige' mens en de gevolgen?

Kloppen deze cijfers?

Ik heb ze ooit eens overgenomen, maar weet niet meer waaruit....iig, ik vraag me dus af of ze (bij benadering) kloppen:

1)Een mens bestaat uit circa een biljard cellen.

2)Per dag sterven er 600 miljard van deze cellen af en worden er nieuwe gegenereerd.

3) dat komt neer op ruim 10 miljoen cellen per seconde.

4)in slechts 90 seconden worden er miljoenen anti-lichaampjes gesythetiseerd, stuk voor stuk samengesteld uit circa 1200 amonizuren.

5)elk uur worden er 200 miljoen rode bloedcellen gegenereerd.

6) volgens analyse met behulp van een radio-isotoop (Oak Ridge Labaratories) wordt 98 % van de atomen van de mens binnen 1 jaar vervangen.

7) Alleen hart en hersencellen leven langer dan de rest, maar niets kan constant blijven in ons lichaam.

Als bovenstaande klopt..wat zijn we dan?

Een continu in beweging zijnde samengestelde vorm, die blijkbaar op de een of andere manier door chemische reacties (dat moeten er dan ook tienduizenden per seconde zijn) in balans wordt gehouden en ook nog een bewustzijn doet ontstaan (of de ervaring daarvan)?

Blijft er ergens een soort geschiedenis van' informatie' hangen?

Ik bedoel; als je binnen een jaar zo ongeveer 'vernieuwd' bent....op atomair-nivo gezien, waar blijft dan de 'informatie' van bepaalde zaken als; herinneringen, maar ook op 'micro-nivo':weerstand (herkenning door je immuunsysteem, is daar een soort 'geheugen' voor en waarin is dat opgeslagen; wordt dat doorgegeven -per cel, of per...'eiwitfragment-dingetje' ofzo- na aanpassing?



Ik heb ook begrepen dat immunisering nl niet altijd voor het leven is, soms werkt het maar tijdelijk? Waar is dat dan van afhankelijk; kunnen sommige 'gegevens' niet 'doorgegeven'/gedupliceerd worden op langere termijn?

Misschien een beetje veel vragen en misschien klopt er wel niets van die cijfers,...ik heb ook wel vernomen dat in een dag je oog 'herbouwd' is als het ware en dat daarom je oog ook snel herstelt. Dus niet alleen door bloedtoevoer (de 'logistieke'-omstandigheden), maar vanwege de duur van het leven van een cel in je oog, of de delen van die cel dan weer...is dat ook waar, of een fabeltje? (Zo, op de valreep nog een vraagje erbij :wink: )

Gebruikersavatar
Berichten: 116

Re: De 'cijfermatige' mens en de gevolgen?

De eigenschappen van een immuunsysteem is o.a. de eerste verdediging tegen pathogenen. Hierbij is geen geheugen vereist. Bijv. de huid is een eerste verdedigingswerk zonder specifieke herkenning van de lichaamsvreemde stoffen of organismen. Daarnaast heeft het immuunsysteem een geheugen om de vijand buiten te sluiten of af te slaan. Hierbij wordt gebruik gemaakt van het opnemen van (delen van) pathogenen presenteren aan 'geheugencellen' waardoor dat specifieke stukje pathogeen 'onthouden' wordt voor een hele lange tijd. Een voorbeeld is de vaccinatie tegen het poliovirus. Het DKTP-vaccin dus. Op je negende levensjaar wordt deze voor het laatst gegeven zodat je gevrijwaard wordt van kinderverlamming (polio). Nu heeft men in Nederland aangenomen dat het vaccin voor 15 jaar geldig is en dat jouw immuunsysteem tot die tijd er voor zorgt dat je niet meer ziek kunt worden van het poliovirus. Daarna zou je (wanneer nodig) weer gevaccineerd moeten worden. Dit geeft al aan dat het geheugen van het immuunsysteem heel lang mee kan gaan, maar of het geheugen een levenslange duur heeft?

M.b.t. de oog-vraag: Het buitenste laagje cellen van het oog wordt elke 6 uur vervangen. Dit geldt niet voor andere cellen. De oogzenuwcellen worden maar 1 keer aangemaakt en daar moet je je hele leven mee doen. Daarom moet je altijd zo voorzichtig zijn met je ogen. Dus niet te lang in de zon kijken. Succes.
BioLog.nl Life Sciences and BioNews

Reageer