Productiebeslissing

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2.746

Productiebeslissing

Afbeelding

wie kan me dit helpen te analyseren? wat kan je allemaal uit die grafieken halen?

hoe komen ze aan P=MO=GO?

waarom loopt dat gearceerde oppervlak juist tot aan de GTK?

wat willen de andere snijpunten van de lijnen zeggen, wat is er in dat punt?

kortom, ik tast nogal in het duister.

alvast bedankt

Berichten: 1.425

Re: Productiebeslissing

Het zou wel fijn zijn als je de afkortingen erbij zet.

Ik denk dat een situatie van volkomen concurrentie wordt beschreven met bovendien een sterk effect is van toe- en afnemende meeropbrengsten. Bij volkomen concurrentie is de prijs gelijk aan de marginale kosten en de productie zal dan bij q4 liggen. Het verlies is daar het kleinst.
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going



While you see a chance take it

Berichten: 2.746

Re: Productiebeslissing

MO=marginale opbrengst, MK=marginale kosten, GVK=gemiddelde variabele kosten, GTK= gemiddelde totale kosten, p=prijs, Q=hoeveeheid, GO=gemiddelde opbrengst.

en het is inderdaad volkomen concurrentie, maar waarom is daar de prijs gelijk aan de marginale kosten (en gemiddelde opbrengst)?

Berichten: 1.425

Re: Productiebeslissing

Ik zie trouwens dat er wel winst gemaakt wordt p-gtk =>0

Zolang de extra kosten (marginale kosten) voor het maken van een extra product kleiner zijn dan de opbrengst heeft het zin dit te doen. Er zal daarom zoveel geproduceerd worden totdat er geen verschil meer is tussen de prijs (opbrengst van een eenheid) en de kosten van een extra eenheid. Je moet bedenken dat de vaste kosten hoe dan ook gemaakt zijn.
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going



While you see a chance take it

Berichten: 2.746

Re: Productiebeslissing

ik denk dat ik het stilletjesaan begin te snappen.

maar ik weet niet altijd goed hoe ik 'marginale ...' moet interpreteren.

bvb marginale kost, dat is zo'n beetje half en half gedefinieerd als eerste afgeleide van de kost. Maar dan zou ik denken, als de kosten dalen, zou de curve van MK onder de Q as moeten zitten, en dat doet het niet.

En kost, marginale kost, ... is dat altijd per (extra) stuk?

dank u

Berichten: 1.425

Re: Productiebeslissing

De marginale kosten zijn de kosten van een extra hoeveelheid oftewel de verandering in de totale kosten gedeeld door de verandering in de hoeveelheid.

Onder de y as zouden de extra kosten negatief zijn. Dat kan natuurlijk niet. In deze grafiek nemen de marginale kosten eerst af, bijv. omdat de productiecapaciteit beter benut kan worden of omdat het personeel dat eerst ingehuurd kan worden het productiefst of goedkoopst is , en daarna toe, bijv. omdat extra personeel dat steeds minder productief is of steeds duurder is ingehuurd moet worden

De marginale opbrengst is bij volkomen concurrentie gelijk aan de prijs maar niet bij andere marktvormen omdat bij volkomen concurrentie een individuele producent geen invloed heeft op de prijs.
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going



While you see a chance take it

Reageer