Grappig verhaal op de opendeurdag

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 308

Grappig verhaal op de opendeurdag

Dit jaar was het mijn beurt om in het labo van de hogeschool te staan. De docent gaf de opdracht "het volk te amuseren met de beschikbare middelen". Ik ging dus aan de slag, nam m'n klembordje vast om te zien wat ik tot m'n beschikking kreeg en zag :

-Olifantenpasta

-chemische vulkaan

Dus dan dacht ik maar, laat ik die combineren :D :D :D :D

Wat was het resultaat???

---> een geelachtige schuimstraal tot aan het plafond

---> geknetter onderin

---> een zeer geslaagde proef om mensen te entertainen

Wat waren nu de ingredienten tot deze verkeerd uitgevallen natuurramp???

Ammoniumdichromaat

H2O2

MnO2

Ik ben nu niet meer zeker van de juiste samenstelling enzo

maar dit gebeurde er

Door de warmte die vrijkwam bij de schuimvorming en katalyse door MnO2 van het uiteenvallen van H202, ging het Ammoniumdichromaat reageren waardoor het schuim niet gewoon "uit de maatcillinder" liep zoals origineel gepland was, maar met mijn eigen idee erbij gevoegd kreeg het schuim een BOOST door het reageren van Ammoniumdichromaat...Echt vet gaaf ! (behalve dat de boel opruimen minder leuk was)
The exclamation that follows a worldchanging invention isn't"Eureka". It is "That's funny"

Berichten: 196

Re: Grappig verhaal op de opendeurdag

Hahah.

Ja, scheikunde kan wel lachen zijn. 'T is altijd al mn lievelingsvak geweest. :D Niet alleen om dit soort dingen, maar toch. Dat maakt 't wel wat spectaculairder. :D Daar staat tegenover dat 't ook z'n nadelen kan hebben. Altijd voorzichtig blijven.

Wist je al wat er ging gebeuren door die twee dingen te combineren of niet? Anders is 't best onverantwoord lijkt me. 'T had ook in stukken door het lokaal kunnen vliegen als je niet weet wat je doet.

In de 3e is er altijd een demonstratieproef met natrium in water. Dat was dus ook een keer fout gegaan (niet in onze klas). 'T rekje was geloof ik weggeschoten waardoor de hele zooi letterlijk in het water viel. Veel natrium + water = boem. :D Sinds dat jaar is de veiligheid van die proef flink aangescherpt. Toch was 't een onvoorkombaar foutje. Die amanuensis doet 't al 38 jaar op die manier volgens mij.

Ik kan me ook nog wel herinneren tijdens mijn allereerste practicum in de 3e. Moesten we wat proefjes met de brander doen. Ik lette even niet goed op en toen schoot 't kokend water een paar meter verder. Altijd op blijven letten. xD

Berichten: 654

Re: Grappig verhaal op de opendeurdag

Ammoniumdichromaat en spuitend in het rond vliegen horen niet in één zin.. Dit demonstratieproefje hoort alleen op kleine schaal uitgevoerd te worden, en niet zodanig dat de buis het met meters uitspuugt.

Berichten: 12.262

Re: Grappig verhaal op de opendeurdag

O een leuke variatie (maar niet zo ongevaarlijk) : neem een plastic zak, zorg dat er voldoende gaatjes in zijn (niet te groot natuurlijk), gooi een brok natrium er in en bind deze stevig dicht. Als de brok zwaar genoeg is zal die eerst zinken zodat die "verstopt" lijkt voor anderen, maar dan !!!!!! eenmaal het water voldoende door de gaatjes is geraakt (ook als die niet zinkt hoor) zal die zak plots KNAL uit het water omhoog schieten en mensen doen geloven dat er een ufo ofzo onder water zat XD (verhaal van een docent)


Doet me denken aan het verhaal over een student die een gestolen blok natrium dacht weg te werken door het door een toilet te spoelen...
Victory through technology

Berichten: 308

Re: Grappig verhaal op de opendeurdag

Ammoniumdichromaat en spuitend in het rond vliegen horen niet in één zin.. Dit demonstratieproefje hoort alleen op kleine schaal uitgevoerd te worden, en niet zodanig dat de buis het met meters uitspuugt.
Veiligheidsmaatregelen werden heus getroffen hoor toen ik het testte...Ik weet ook wel dat het niet bepaald zo ongevaarlijk als keukenzout is...

- In trekkast

- Veiligheidsbril

- Verplicht labojas

- Zuurvaste handschoenen (je weet maar nooit)

- Niemand binnen een straal van 1.5 meter

Geloof me, ik had alles zeer goed voorbereid zodat er niets fout kon lopen, maar geef nu eerlijk zelf toe, als je de kans had om zoiets dat je enkel in theorie verneemt uit de testen, mag je die kans dan niet grijpen?
The exclamation that follows a worldchanging invention isn't"Eureka". It is "That's funny"

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Grappig verhaal op de opendeurdag

Doet me denken aan het verhaal over een student die een gestolen blok natrium dacht weg te werken door het door een toilet te spoelen...
Darwin-award :D :D
Appareo decet nihil munditia?

Berichten: 308

Re: Grappig verhaal op de opendeurdag

Lol ! Echt een chemish genie toch? :D
The exclamation that follows a worldchanging invention isn't"Eureka". It is "That's funny"

Berichten: 12.262

Re: Grappig verhaal op de opendeurdag

Mwoah, darwin award kan niet als het overleeft natuurlijk. De anekdote wil dat het doorspoelen an sich nog wel wilde lukken, maar dat het een flatgebouw betrof. Zo ongeveer 3 verdiepingen lager werdt de reactie al te heftig, waardoor de rioolpijp op die plaats ontplofte en een gat in de muur achterliet.

Of het verhaal waar is weet ik niet, maar het kan zeker een forse ontploffing geven, dat zie je ook als je een flink stuk in een vijver gooit. Natrium drijft normaal op water, maar door de 'plons' van het gooien dompelt het genoeg onder door de reactiehitte te smelten en te verspreiden... daardoor wordt het gebruikelijke gesis en geknetter opeens een vrij heftige reactie.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Grappig verhaal op de opendeurdag

de grapjes die alkalimetalen met water doen, zijn algemeen bekend hier....iemand de brainiac aflevering met cesium in een badkuip gezien?....

Maar we geraken hopeloos offtopic. Wat is het gevaar van het proefje van de TS?
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Grappig verhaal op de opendeurdag

Ik frons voornamelijk de wenkbrouwen omdat er

1. Een demonstratie wordt gegeven die niet eerder getest is;

2. (behoorlijk!) giftige stoffen gebruikt worden terwijl er mensen bij staan die niet weten wat ze moeten doen mocht het wél fout gaan;
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 196

Re: Grappig verhaal op de opendeurdag

Doet me denken aan het verhaal over een student die een gestolen blok natrium dacht weg te werken door het door een toilet te spoelen...
Slim, héél sim! ;) :D

Ik zal niet ontkennen dat de blok natrium inderdaad weg is, maar ik zou 'm toch liever ergens anders wegdumpen.

Dit topic lijkt me trouwens meer iets voor in 't WSF-café. Ik zou 't wel leuk vinden dat dit topic open blijft. Er kunnen leuke verhalen uit voort komen. Zolang niemand de werkwijze van uit de hand gelopen proeven gaat neerzetten is het niet tegen de regels toch? :D

Berichten: 308

Re: Grappig verhaal op de opendeurdag

Marko schreef:Ik frons voornamelijk de wenkbrouwen omdat er

1. Een demonstratie wordt gegeven die niet eerder getest is;

2. (behoorlijk!) giftige stoffen gebruikt worden terwijl er mensen bij staan die niet weten wat ze moeten doen mocht het wél fout gaan;
Er waren labassistenten in de buurt hoor...Maar we zijn studenten aan een hogeschool, men verwacht dat je toch al iets van verantwoordelijkheid hebt, daarbij had ik uitdrukkelijk gevraagd welk effect het zou geven (mijn idee), en de reactie die ik kreeg was :"Ik zou het op het eerste zicht niet weten, maar probeer maar, wees gewoon veilig en doe die trekkast maar dicht"...

Dus ik had toestemming en geloof het of niet, het was veilig en lachen !

Wat minder veilig was was een collega die besloten had "vuurwerk" te maken...Die z'n zelfgemaakt buskruit brandde doorheen al z'n lagen alluminiumfolie en vieze schroeiplekken bleven achter...
The exclamation that follows a worldchanging invention isn't"Eureka". It is "That's funny"

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Grappig verhaal op de opendeurdag

Vind je het zelf niet vreemd om een experiment waarvan niemand de uitkomst kent te gaan uitvoeren als demonstratieproef?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 308

Re: Grappig verhaal op de opendeurdag

Vind je het zelf niet vreemd om een experiment waarvan niemand de uitkomst kent te gaan uitvoeren als demonstratieproef?


Jah, dat wel, maar als je de kans krijgt, waarom niet? Ik bedoel als ik had gezegd dat ik geen idee had van wat ik aan het doen was samen met m'n labopartner, dan had ik zeker geen toestemming gekregen... :D
The exclamation that follows a worldchanging invention isn't"Eureka". It is "That's funny"

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Grappig verhaal op de opendeurdag

Je kreeg ook de kans om het niet te doen. Je hebt nu willens en wetens ongetrainde mensen blootgesteld aan een risico dat je zelf niet kende.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer