Zwaartekracht bij kernexplosie?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 84

Zwaartekracht bij kernexplosie?

Is het mogelijk dat er tijdens een kernexplosie een moment van zwaartekracht ontstaat?

Dat is iets wat ik mij afvroeg, maar helaas geen antwoord kon vinden door te zoeken via google.

Door de reactiesnelheid is er een moment ( net voor de expansie) dat een kracht van bijvoorbeeld 10 megaton in een zeer klein volume aanwezig is. Veroorzaakt deze grote massa in deze fase een (tijdelijk)zwaartekrachtveld?

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Zwaartekracht bij kernexplosie?

Ik denk van niet. Redenering: bij een kernexplosie wordt een (klein) deel van de rustmassa van de splijtstof in energie omgezet. De totale energie verandert niet bij die gebeurtenis: energie die eerst aanwezig was als bindingsenergie in de atoomkernen van de splijtstof (en zo bijdroeg aan de rustmassa ervan) komt vrij als kinetische energie en straling. Aangezien zwaartekracht een effect is van energieconcentraties (waarvan de ons meest bekende vorm dus massa is) en er niets gebeurt met de totale energie van het geheel, verwacht ik ook geen verandering in het lokale zwaartekrachtsveld aan te treffen - de absoluut miniscule veranderingen ten gevolge van de herschikking van lokale materie (expanderende lucht, verbrandingen in de omgeving, bomfragmenten die zich verspreiden) daargelaten.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Zwaartekracht bij kernexplosie?

Licht is energie, maar dat word niet door zwaartekracht aangetrokken (de tijd word gekromt) Als je een stuk radioactief materiaal op een weegschaal zet, zie je het toch echt in massa afnemen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Zwaartekracht bij kernexplosie?

Licht is energie, maar dat word niet door zwaartekracht aangetrokken (de tijd word gekromt)
In AR wordt niets door zwaartekracht aangetrokken, en ontstaat de buiging van een baan inderdaad enkel door kromming van ruimte-tijd. Toch, als je klassieke termen zou gebruiken zou je zeggen dat er een zwaartekracht op licht wordt waargenomen (licht wordt inderdaad gebogen) .

vraag van TS: elke massa veroorzaakt een zwaartekrachtsveld. Na de reactie is er minder zwaartekracht dan voor de reactie (onderstel even dat de energie van het licht voldoende snel wordt weggestraald, anders geldt Brinx-redenering en zijn enkel herschikkingen van belang). Ik begrijp niet hoe je na de reactie ooit meer zwaartekracht kan hebben dan voor als er geen massa of energie wordt bijgepompt...

Reageer